نظارت بر عملکرد مشاوران املاک ایلام شدت یافت

ایلام - مدیرکل راه و شهرسازی استان ایلام از تشکیل کارگروه تنظیم و کنترل املاک و مستغلات استان خبر داد و گفت: گشت‌های مشترک برای ساماندهی مراکز مشاور خرید مِلک در سطح شهرهای ایلام به ویژه مرکز استان در دستور کار قرار گرفته است.

به گزارش تجارت جنوب آنلاین،“فرشاد دوستی” روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگاران و اصحاب رسانه این استان، اظهار کرد: دولت سیزدهم چهار اقدام شامل شناسایی خانه‌های خالی، پرداخت وام اجاره، تعیین سقف مجاز افزایش اجاره بها و الزام به ارائه کد رهگیری را برای کنترل بازار مسکن در دستور کار قرار داد.

وی با بیان اینکه در این راستا گشت‌های مشترک برای نظارت و رسیدگی به شیوه کار بنگاه‌های مشاوران املاک در استان ایلام فعال شد، تصریح کرد: با بنگاه‌های معاملات ملکی که اقدام به ثبت کد رهگیری نکنند یا فاقد کد رهگیری باشند، برخورد قانونی لازم انجام می‌شود.

مدیرکل راه و شهرسازی استان ایلام با اشاره به سامانه معاملات املاک و مستغلات کشور که امکان دریافت کد رهگیری رایگان قرارداد اجاره توسط مستاجران و صاحب‌خانه‌ها فراهم است، افزود: لازمه استفاده از خدمات این سامانه، ثبت‌نام در سامانه ملی املاک و اسکان است.

دوستی بیان کرد: در اولین گام امکان ثبت قراردادهای اجاره و دریافت کد رهگیری توسط مالکان و مستاجران، بدون مراجعه به دفاتر املاک به‌صورت رایگان ایجاد شده و هموطنان با مراجعه به سامانه از طریق سایت amlak. mrud. ir قسمت “سامانه ثبت رایگان اجاره مسکن” می‌توانند از این قابلیت استفاده کنند.

وی بر رعایت سقف اجاره‌بها از سوی مشاوران املاک و مالکان تأکید کرد و یادآور شد: با توجه به مصوبه سران قوا، مشاوران املاک و مالکان موظف و مکلف به اجرای این مصوبه هستند.

مدیرکل راه و شهرسازی استان ایلام با برشمردن مزایای قانون جدید ساماندهی بازار مسکن، افزود: مدیریت بازار، مقابله با احتکار، مقابله با سوداگری و دلالی و همچنین تنظیم‌قراردادهای غیر واقعی از جمله مواردی است که در این قانون دیده شده است.

دوستی در ادامه درباره وضعیت خانه‌های خالی و اقداماتی که دولت در این زمینه انجام داده است، گفت: یکی از مزایای ساماندهی تقاضای مسکن به‌عنوان رویکردی که برای اولین بار در دولت سیزدهم انجام شده، مقابله با احتکار خانه‌های خالی است.

وی خاطرنشان کرد: دولت برای نخستین بار به صورت سیستماتیک از مسیر سامانه ملی املاک و اسکان توانست به‌طور هوشمند خانه‌های خالی را شناسایی کند و هشدارهای لازم را به صاحبان آن‌ها بدهد.

به گزارش تجارت جنوب آنلاین، اعضای اصلی گشت مشترک املاک را نمایندگان اداره کل راه و شهرسازی، اداره صمت، تعزیرات حکومتی، پلیس فراجا، سازمان امور مالیاتی و بسیج اصناف تشکیل می دهند.

از ابتدای تشکیل این گشت مشترک در استان با وجود ۹۰۰ بنگاه مشاور املاک فعال، تا کنون ۹۹۱ بازرسی انجام شده که برای ۴۰ مشاور املاک تا کنون پرونده تعزیراتی تشکیل و ۲ میلیارد و ۴۰۰ میلیون ریال نیز جریمه صادر و ۴۰ بنگاه نیز پلمب شده است.