آخرین خبرها از حضور و عدم حضور چهره‌ها در انتخابات ریاست جمهوری

آخرین اخبار و وضعیت حضور یا عدم حضور داوطلبان احتمالی انتخابات ریاست جمهوری و گمانه‌زنی‌ها درباره افراد در فاصله کمتر از ۲۴ ساعت تا آغاز ثبت نام داوطلبان را بررسی کرد.

به گزارش تجارت جنوب آنلاین،فرآیند برگزاری انتخابات ریاست جمهوری از ساعت ۸ صبح فردا پنجشنبه با آغاز اولین روز ثبت‌نام از داوطلبان انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری شتاب بیشتری به خود خواهد گرفت و داوطلبان ۵ روز فرصت دارند تا برای ثبت نام در انتخابات اقدام کنند.

در روزهای اخیر اسامی و افراد مختلفی برای حضور در انتخابات مطرح شده است، نام هایی آشنا که بعضاً یا سابقه کاندیداتوری دارند یا در انتخابات های اخیر نام‌شان برای کاندیداتوری مطرح شده است. در میان برخی از این اسامی البته افرادی هستند که حضور یا عدم حضور خود را اعلام کرده‌اند و کار را از گمانه‌زنی یک مرحله جلوتر برده‌اند.

شاید یکی از نخستین افرادی که نام وی از سوی طرفدارانش مطرح می‌شد سعید جلیلی است که دولت پنهان دولت سیزدهم بوده و بسیاری از اعضای کابینه با وی حشر و نشر دارند و چه بسا هم دانشگاهی و همکاران او در دانشگاه امام صادق هستند. در روزهای اخیر خبری از دیدار ۴ نماینده مشهد با وی منتشر شد و میثم ظهوریان یکی از این ۴ نفر در گفت‌وگو با ایلنا خبر دیدار با جلیلی و کاندیداتوری وی را تایید کرد. البته در همین طیف اسامی دیگری مانند مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی دولت سیزدهم، علیرضا زاکانی شهردار تهران و علی نیکزاد نماینده اردبیل در مجلس هم به چشم می‌خورد که تاکنون اظهار نظر رسمی نسبت به حضور خود نداشتند اما شنیده می‌شود زاکانی عزم جدی برای کاندیداتوری در انتخابات دارد.

یکی از نگرانی ها برای جریان اصولگرا و انقلابی این است که تعدد کاندیداها کار را برای وحدت میان آن ها سخت کند، در همین راستا آنطور که در فضای مجازی مطرح شد ظاهرا صبح امروز علیرضا زاکانی، محسن رضایی، مهرداد بذرپاش و سعید جلیلی در نشستی به صرف صبحانه با یکدیگر دیدار و رایزنی داشته‌اند.

یکی از پرحاشیه‌ترین چهره‌ها که احتمال کاندیداتوری خود را رد نکرده محمود احمدی‌نژاد است که به گفته احمد علیرضابیگی یکی از چهره‌های نزدیک به او، تا این لحظه تصمیمی را اعلام نکرده و درحال جمع بندی است.

البته در میان اعضای دولت مساله کاندیداتوری افراد دیگری از جمله غلامحسین اسماعیلی رئیس دفتر رئیس‌جمهور، علی بهادری جهرمی سخنگوی دولت و محسن منصوری معاون اجرایی، عزت‌الله ضرغامی وزیر میراث فرهنگی و گردشگری، محسن رضایی دبیر شورای‌عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا، حجت عبدالملکی رئیس سازمان مناطق آزاد و محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی مطرح بودند که از این جمع اسماعیلی و ضرغامی تاکید کردند که قطعا کاندیدای انتخابات نخواهند شد.

از سوی دیگر شنیده می شود از سایر طیف های درون جریان اصولگرا پرویز فتاح رئیس ستاد اجرایی فرمان امام، محمدباقر قالیباف رئیس مجلس، سردار حسین دهقان رئیس بنیاد مستضعفان، غلامعلی حداد عادل، سردار محمد باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح و سرلشکر عزیز جعفری هم مطرح هستند.

البته حسین دهقان هم امروز در پاسخ به خبرنگار ایلنا و در حاشیه یک نشست گفت: بیکار نیستم که کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری شوم.

قالیباف  که سابقه ۳ کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری را دارد همواره یکی از گزینه ها شمرده می شود، با توجه به اینکه او روز گذشته ریاست مجلس دوازدهم را برعهده گرفت ممکن است تصمیم به عدم کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری بگیرد.

در سوی دیگر میدان و از میان میانه‌روها اگرچه نام علی لاریجانی در صدر این لیست قرار دارد اما او تاکنون واکنش روشنی به این موضوع نداشته است، حتی در ویدویی که در حاشیه مراسم افتتاح مجلس دوازدهم از وی منتشر شد در پاسخ به سوالی با موضوع انتخابات گفت: «ببینیم….» کلمه ای که از صبر و انتظار حکایت دارد. احتمالا او با ۲ دغدغه مهم ردصلاحیت از سوی شورای نگهبان و اقبال و مشارکت مردم مواجه است.

در میان طیف معتدلین، میانه رو ها و اصلاح‌طلبان اگرچه جدی‌ترین و شاخص ترین گزینه احتمالی علی لاریجانی است اما اسامی علی مطهری، علی شمخانی، محمد صدر، سید حسن قاضی زاده هاشمی، محمدباقر نوبخت، ناصر همتی، عباس آخوندی؛ علی اکبر صالحی، محمد شریعتمداری، محمد جواد آذری جهرمی، علی طیب‌نیا، عباس آخوندی، صالحی امیری و محمود واعظی هم مطرح می‌شود.

اسامی که اکثرا هنوز اظهارنظر جدی در این رابطه نداشته‌اند و افرادی مانند  علی مطهری و محمود واعظی و آذری جهرمی نیز اعلام کرده‌اند «برنامه‌ای برای حضور ندارند».

همچنین محمد صدر اخیراً به خبرنگار ایلنا گفت: «با آقای خاتمی ملاقات داشتم و ایشان پیشنهاد دادند که بنده در انتخابات شرکت کنم. اما هنوز تصمیم قطعی برای حضور در انتخابات نگرفتم.»

همچنین در میان اصلاح‌طلبان علیرغم جلسه یکشنبه هفته جاری اما هنوز تصمیمی از سوی جبهه اصلاحات پیرامون انتخابات اتخاذ نشده است، همچنین هریک از احزاب اسامی مدنظر خود را اعلام می کنند مانند حزب اتحاد ملت که از سیدمحمد صدر و محمدرضا ظفرقندی به عنوان نامزدهای مورد حمایت خود نام برده است.

اما در عین حال بعد از اینکه محمد جواد ظریف در گفت‌وگو با ایلنا احتمال کاندیداتوری خود را رد کرد، افرادی مانند اسحاق جهانگیری، مجید انصاری، مسعود پزشکیان، علی ربیعی، محمد‌رضا عارف، محمد شریعتمداری، مصطفی کواکبیان و شهیندخت مولاوردی هنوز در میان گزینه های احتمالی مدنظر این جریان هستند که باید دید اساساً تصمیم به ثبت نام خواهند گرفت یا خیر.

هرچه هست از صبح فردا پنجشنبه ۱۰ خرداد و تا غروب دوشنبه ۱۴ خرداد اسامی داوطلبان انتخابات مشخص خواهد شد و باید منتظر ماند و دید که کدامیک از این افرادی که دوستان، یاران، هواداران و نزدیکان‌شان نام وی را در میان کاندیداها آوردند عزم جدی برای حضور خواهند داشت و از این میان چه کسانی با چراغ سبز شورای نگهبان وارد مرحله اصلی رقابت خواهند شد.

Print Friendly, PDF & Email