نماینده چین نشست گروه تماس منطقه‌ای تهران را موفق خواند

تهران - نماینده ویژه چین در امور افغانستان نشست گروه تماس منطقه‌ای که با موضوع افغانستان در تهران برگزار شده بود را موفقیت‌آمیز ارزیابی کرد.

به گزارش روز دوشنبه تجارت جنوب آنلاین، یو جیائویونگ نماینده ویژه چین در امور افغانستان در شبکه اجتماعی ایکس، نوشت: نشست نمایندگان ویژه ایران، روسیه، چین و پاکستان در امور افغانستان در تهران بسیار موفقیت‌آمیز بود.

وی افزود: ما از وزارت خارجه ایران برای برگزاری و ریاست این نشست مهم تشکر می‌کنیم.

به گزارش تجارت جنوب آنلاین، حسن کاظمی قمی نماینده ویژه رئیس جمهور فقید ایران در امور افغانستان در نشست خبری بعدازظهر شنبه در خصوص نشست گروه تماس منطقه‌ای، اظهار داشت: نشست امروز با حضور نمایندگانی از چهار کشور پاکستان، روسیه، چین و جمهوری اسلامی ایران با موضوعیت اصلی افغانستان برگزار شد. این جلسه در ادامه نشست‌هایی برگزار شد که در سطح منطقه‌ای و بین المللی برای مساله افغانستان برگزار شده است.

وی گفت: سه سال قبل اشغالگران خاک این کشور را ترک کردند و شرایط جدیدی بر این کشور حاکم شد، اما افغانستان همچنان به عنوان یک دستورکار اصلی در نظر همسایگان این کشور قرار دارد. در گفت‌وگوهای امروز، کشورهای منطقه و همسایه گفتند که باید مشکلات این کشور را با گفت‌وگو و همکاری حل و فصل کرد چرا که آنها هنوز با مشکلات عدیده‌ای ناشی از دوران اشغالگری، دست و پنجه نرم می‌کنند.

نماینده ویژه ایران در امور افغانستان تصریح کرد: مسائلی چون مبارزه با تروریسم و موضوعات انسان‌دوستانه در افغانستان در گروی این است که همکاری‌های منطقه‌ای برقرار باشد. مساله تروریسم هنوز افغانستان و کشورهای همسایه را تحت تاثیر قرار می‌دهد و ما شاهد بودیم که این اواخر در مسکو، قندهار، پاکستان و حتی در سیستان بلوچستان حوادث تروریستی صورت می‌گیرد که نشان می‌دهد حامیان تروریسم مسیر بی‌ثبات‌سازی را از طریق افغانستان و پس از آن در کشورهای همسایه دنبال می‌کنند.

کاظمی‌قمی بیان کرد: مساله کمک به مبارزه با تروریسم، امینت مرزها و مهاجران از جمله موضوعاتی بود که در نشست تهران مطرح و قرار بر این شد که جهت حل آنها چاره اندیشی شود. این نشست دستاوردهای خوبی داشت از جمله تاکید بر این موضوع که ابتکارات منطقه‌ای می‌تواند به بهبود شرایط جهانی کمک کند.

پیام نماینده ویژه چین در امور افغانستان در شبکه اجتماعی ایکس در حالی منتشر می‌شود که پیشتر شی جین‌پینگ رئیس‌جمهور چین و شهباز شریف نخست وزیر پاکستان نیز در دیداری بر تشکیل دولت فراگیر افغانستان تاکید کرده بودند.

دو طرف همچنین بر تقویت ارتباطات و هماهنگی در مورد مساله افغانستان توافق کردند. هر دو طرف تلاش‌های هماهنگ جامعه بین‌المللی برای حمایت مثبت از افغانستان در رسیدگی مناسب به چالش‌ها در زمینه‌هایی مانند بشردوستانه و توسعه اقتصادی، تشویق حکومت موقت افغانستان برای ایجاد یک چارچوب سیاسی فراگیر، اتخاذ سیاست‌های معتدل، پیروی از حسن همجواری و مبارزه قاطع با تروریسم از جمله اجازه ندادن به استفاده از قلمرو خود برای اقدامات تروریستی را خواستار شدند.

Print Friendly, PDF & Email