مدیرعامل پالایشگاه نفت ستاره خلیج فارس:

شرایط اقلیمی کشور برای توسعه انرژی خورشیدی مناسب است/ باید به سمت انرژی‌های پاک حرکت کنیم +فیلم

هرمزگان - مدیرعامل شرکت نفت ستاره خلیج فارس در مراسم گرامیداشت هفته جهانی محیط زیست گفت: در حال حاضر شرایط اقلیمی کشور برای توسعه انرژی پاک مانند خورشید بسیار مناسب است. کشور و تولید انرژی باید به سمت انرژی‌های پاک برود زیرا که این موضوع علاوه‌بر مقرون به صرفه بودن، از آسیب به محیط زیست نیز پیشگیری می‌کند.

به گزارش خبرنگار تجارت جنوب آنلاین از هرمزگان، مراسم گرامیداشت هفته جهانی محیط زیست و روز محیط بان با حضور مدیرعامل نفت ستاره خلیج فارس، مدیرکل سازمان محیط زیست هرمزگان، محیط بانان، پرسنل نفت ستاره خلیج فارس و خبرنگاران به میزبانی نفت ستاره خلیج فارس در سالن همایش های مهر این پالایشگاه برگزار شد.

مدیرعامل ستاره خلیج فارس در این مراسم با اشاره به اقدامات زیست محیطی نفت ستاره خلیج فارس گفت: افزایش ظرفیت یکصد هزار بشکه ای در تصفیه انواع فرآورده های نفتی یکی از اقدامات شاخص این پالایشگاه است.

علیرضا جعفرپور بروجنی ، یادآور شد: در خصوص کاشت یکصدهزار درخت حرا در سواحل خلیج فارس که با حضور وزیر کشور انجام شد پایش های موردی برای استقرار این جنگل ها در حال انجام است.

جعفرپور بروجنی ، با بیان اینکه طرح آمونیاک در گذر انرژی جهان طرح مهمی است و آینده انرژی جهان به سمت تأمین انرژی خورشیدی پیش می رود، عنوان کرد: حجم زیادی از سرمایه گذاری در دنیا برای انرژی خورشیدی هزینه می شود به طوریکه در سال گذشته حجم سرمایه گذاری در حوزۀ انرژی خورشیدی به تنهایی نسبت به سرمایه گذاری در حوزه نفت و گاز پیشی گرفته است و روزانه بطور متوسط یک میلیارد دلار در زمینه انرژی خورشیدی هزینه می شود.

وی، ادامه داد: آینده جهان در سال ۲۰۵۰ به سمتی می رود که حدود ۵۰ درصد انرژی جهان انرژی سولار و بادی است و این نوید را می دهد که در آینده انتشار آلاینده گاز کربنیک کم شود و در نتیجه پدیده افزایش دمای کره زمین نیز محدود می شود.

مدیرعامل مدرن ترین پالایشگاه میعانات گازی خاورمیانه با بیان اینکه با بهره برداری از انرژی خورشیدی که ارزان ترین انرژی است روند افزایش دمای کره زمین کمی متوقف می شود، مطرح کرد: در دنیا روند تولید انرژی خورشیدی از طریق پنل های خورشیدی است و کشور ما به دلیل داشتن پهنه لازم، شدت تابش خورشید و همچنین ساعات تابش شرایط و موقعیت ممتازی مستعد تولید انرژی خورشیدی است.

جعفرپور بروجنی، با اشاره به اینکه سرمایه گذاری در حوزه انرژی خورشیدی بسیار مقرون به صرفه است، بیان داشت: در حال حاضر مصرف سوخت های فسیلی بسیار بالا است و سهم انرژی خورشیدی و تجدید پذیر بسیار کم است اما در آینده با سرمایه گذاری روی انرژی های بادی و خورشیدی افق روشنی برای تأمین انرژی دنیا وجود دارد.

وی، با اشاره به اینکه در ۲۵ سال گذشته حدود ۳۰ درصد تدوام خشکسالی ها و اضافه شدن مناطق خشک را شاهد بوده ایم، ابراز داشت: امیدواریم طبق اصل ۵۰ قانون اساسی به سهم خود به حفظ محیط زیست بپردازیم و در مسیر توسعه پایدار برای حفظ منابع برای آیندگان تلاش کنیم.

این مسئول، اظهار داشت: پالایشگاه ستاره خلیج فارس نیز در حفظ محیط زیست می کوشد و نامگذاری یک هفته بنام محیط زیست نشان از اهمیت آن در کشور و فرهنگسازی در بین احاد جامعه است.

مدیرعامل ابر پالایشگاه ستاره خلیج فارس، هدف از برگزاری این همایش ها را به میزبانی ستاره خلیج فارس فرهنگ سازی و آشنایی مردم با مفاهیم زیست محیطی دانست.

وی، با بیان اینکه این روز یادآور اهمیت طبیعت برای رفع نیازهای انسانی، تأثیر طبیعت در بهبود حال فردی و ارتباط عمیق انسانی با طبیعت است،اضافه کرد: مردم در مقایسه با گذشته اکنون درک بهتری از اهمیت حفاظت از طبیعت و منابع تجدیدناپذیر دارند اما با این وجود بسیاری از افراد در مناطق مختلف جهان آگاهی عمیقی نسبت به این مسئله ندارند.

جعفرپور بروجنی، در خصوص تشویق به فعالیت برای محافظت از طبیعت گفت: هرروز بیشتر از قبل، محیط زیست با مواد آلاینده و سموم آلوده می‌شود این آلودگی‌ها تأثیر زیادی بر سلامت ما دارد و موجب ابتلا به بیماری‌های تنفسی و … می‌شود که افزایش آگاهی نسبت به مسائل زیست‌محیطی باعث تشویق افراد به محافظت و بهبود محیط اطراف می‌شود.

در پایان این مراسم از خانواده های شهدا پرویز هرمزی، محمد دهقانی، محمد حسن نژاد، خسرو شکرالهی، خانواده محیطبان فداکار بهروز رخش بهار و محیطبانان نمونه حر هرمزی از شهرستان حاجی آباد، فواد گودری از منطقه حفاظت شده گنو، یحیی ملایی از شهرستان بندرلنگه، محمد میرزاده کوهشاهی از شهرستان حاجی آباد، مرتضی حیدری از شهرستان رودان، هومن محمدی پور از شهرستان بندرعباس، فرمانده یگان بازنشسته ناظر دهقانی، محیطبان بازنشسته پدرام حق شناس، محیطبان بازنشسته حسین خادمی، فرمانده یگان حفاظت استان هرمزگان کاظم شریفی، فرمانده یگان نمونه کشوری مهران قلندری از شهرستان بندرلنگه، محیطبان نمونه کشوری یاسر مددی زاده از شهرستان حاجی آباد، فرمانده یگان نمونه استان حجت قاسمی از شهرستان بندرخمیر، فرمانده یگان نمونه استانی محمدرضا دهقانی از شهرستان بستک، فرمانده یگان نمونه استانی مصطفی سالارحسینی از شهرستان حاجی آباد، در واحدهای شغلی پالایشگاه ستاره خلیج فارس مدیریت نگهداری و تعمیرات ۸ تَن، بازرسی و حفاظت فنی ۳ تَن، برنامه ریزی تولید و اختلاط مواد نفتی یک تَن، آزمایشگاه ۳ تَن، مدیریت امور فنی برق و ابزار دقیق ۵ تَن، مدیریت مهندسی ۵ تَن، مدیریت بهره برداری ۱۲ تَن،مدیریت طرح ها و پروژه ها ۳ تَن، مدیریت توسعه کسب و کار ۲ تَن،مدیریت فناوری اطلاعات و ارتباطات ۲ تَن، مدیریت بازرگانی کالا ۲ تَن، مدیریت منابع انسانی و پشتیبانی ۴ تَن، مدیریت پژوهش و توسعه ۲ تَن، مدیریت امور حقوقی، حاکمیت شرکتی و قراردادها ۲ تَن، حراست یک تَن، ستاد مدیریت عامل یک تَن، مدیریت بهداشت، ایمنی، محیط زیست و پدافند غیرعالم ۲ تَن، مدیریت ترابری ۲ تَن، مدیریت روابط عمومی یک تَن، مدیریت مالی ۲ تَن و بطور کلی با اهدای لوح تقدیر از ۸۳ نفر تجلیل شد.

گفتنی است، روز جهانی محیط زیست (مخفف انگلیسی: WED) پنجم ماه ژوئن هرسال، روزی است که از سوی سازمان ملل برای افزایش آگاهی مردم برای نگهداری محیط زیست و تحریک سیاستمداران به گرفتن تصمیماتی برای رویارویی با تخریب محیط زیست و گونه‌های زیستی‌جانوری، به‌عنوان روز محیط زیست انتخاب شده‌است. تاریخچه روز جهانی محیط زیست به سال ۱۹۷۲ یعنی ۵۱ سال پیش بر می‌گردد.

در آن سال برای اولین بار، سازمان ملل متحد کنفرانسی را با موضوع انسان و محیط زیست در شهر استکهلم سوئد برگزار کرد. همزمان با برپایی این کنفرانس مجمع عمومی سازمان ملل قطعنامه‌ای را تصویب کرد ،که منجر به تشکیل برنامه محیط زیست سازمان ملل متحد (UNEP) شد. هم‌اکنون از سال ۱۹۷۲ تاکنون UNEP در سراسر جهان مراسم ویژه‌ای را به مناسبت این روز برگزار می‌کند.

مراسم این روز می‌تواند به اشکال مختلف باشد. مثل راهپیمایی‌های خیابانی، همایش‌های دوچرخه سواری، نمایش، مسابقات نقاشی و مقاله‌نویسی در مدارس، درختکاری، فعالیت‌های مربوط به بازیافت، پاکسازی و…. هدف از برگزاری چنین مراسم‌های جلب توجه عمومی به مسائلی است که محیط زیست را آلوده می‌سازد. هر سال نیز یکی از مسائلی که شدیداً محیط زیست را تهدید می‌کند به عنوان موضوع این روز انتخاب می‌شود.

شعار روز جهانی محیط زیست امسال با عنوان «زمین ما، آینده ما» بر موضوع «احیای زمین‌های کشاورزی، بیابان‌زدایی و مقابله با خشکسالی» تمرکز دارد.

Print Friendly, PDF & Email