متادون بیشترین آمار مرگ ناشی از مصرف مخدرها را در کشور به خود اختصاص داد

چهارمحال و بختیاری - مسوول کارگروه علمی و عملیاتی کنترل و کاهش آسیب اعتیاد سازمان امور اجتماعی کشور گفت: سال گذشته مسمومیت ناشی از مصرف متادون با ۲ هزار و ۵۸۴ نفر بیشترین آمار مرگ و میر ناشی از مصرف مخدرها را در کشور به خود اختصاص داد.

به گزارش تجارت جنوب آنلاین، ابوالحسن صفرپور روز سه‌شنبه در کارگروه فرهنگی و اجتماعی استان چهارمحال و بختیاری افزود: از همین رو در آخرین جلسه ستاد مبارزه با مواد مخدر که با حضور رییس‌جمهور شهید برگزار شد مصوبه‌ای به تایید رسید که بر اساس آن متادون درمانی متوقف و از این پس به جای آن از بوپرنورفین استفاده می‌شود.

وی در ادامه از تدوین ۳۷ برنامه برای مبارزه و پیشگیری از مصرف مواد مخدر در کشور برای سالجاری خبر داد و گفت: ۲۹ دستگاه در این امر مسوول هستند و یک هزار و ۲۰۰ مسئولیت به این دستگاه‌ها واگذار شده است.

مسوول کارگروه علمی و عملیاتی کنترل و کاهش آسیب اعتیاد سازمان امور اجتماعی کشور تصریح کرد: همچنین سند کلی برای پیشگیری از مواد مخدر در پنج محیط از محیط‌های پرخطر تدوین و تصویب شده است.

صفرپور با تاکید بر راه‌اندازی مرکز رصد و پایش دقیق شیوع مصرف مواد مخدر در استان‌ها، اظهار داشت: مهمترین و نخستین گام برای پیشگیری از مصرف مواد مخدر شناسایی و رصد وضع موجود است به این شکل که باید آمار دقیقی از تعداد مصرف‌کنندگان، نوع ماده مصرفی، سنین، جنسیت و سایر اطلاعات مربوط به این حوزه را شناسایی و سپس بر اساس آن برنامه‌ریزی کرد.

وی همچنین از شناسایی ۳۴ گلوگاه حوزه اعتیاد به مواد مخدر در کشور خبر داد و گفت: برای هریک از این گلوگاه‌ها برنامه و طرح‌ریزی شده است که گام ابتدایی در هریک از این برنامه‌ها رصد و پایش است به‌طوری‌که ما باید در ابتدا آمارهای استانی را به صورت میدانی احصا کنیم تا سپس به یک جمع‌بندی ملی برسیم.

مسوول کارگروه علمی و عملیاتی کنترل و کاهش آسیب اعتیاد سازمان امور اجتماعی کشور با اشاره به وجود ۲۰۰ معتاد متجاهر در چهارمحال و بختیاری، بیان داشت: برای این تعداد معتاد نیاز به راه‌اندازی مرکز ماده ۱۶ نیست.

صفرپور دغدغه متولیان امر مبارزه با مواد مخدر چهارمحال و بختیاری پیرامون پیشگیری از اعتیاد را تحسین کرد و افزود: متولیان امر به حوزه مواد مخدر در این استان اشرافیت لازم را دارند و دغدغه آنها نسبت به امر پیشگیری نمود خوبی دارد و باید از این فرصت به نحو مطلوبی استفاده کرد.

وی با بیان اینکه رصدها نشان می‌دهد کشت مواد مخدر در کشور رو به افزایش است، تصریح کرد: این در حالی است که این موضوع در چهارمحال و بختیاری کم و غیرقابل محاسبه است.

صفرپور یادآور شد: پنج جشنواره فرهنگی، اجتماعی و هنری در حوزه مبارزه با مواد مخدر در کشور اجرا خواهد شد و چهارمحال و بختیاری پتانسیل آن را دارد که میزبان یکی از این جشنواره شود.

به گزارش ایرنا، متادون در دسته شبه‌داروی مخدر صنعتی و آزمایشگاهی قرار دارد. این ماده یکی از داروهای ترک اعتیاد است که در صورت مصرف زیاد، خودش می‌تواند باعث اعتیاد شود و استفاده از این دارو تنها با نسخه پزشک مجاز است.