استان قزوین سالیانه ۲ میلیارد مترمکعب تخلیه منابع آب سطحی و زیر زمینی دارد

قزوین - مدیرعامل شرکت آب منطقه ای قزوین گفت: مصرف سالانه آب از منابع سطحی و زیرزمینی در استان قزوین ٢ میلیارد مترمکعب است که تنها ١۴ درصد از این میزان توسط منابع سطحی تامین می‌شود.

به گزارش تجارت جنوب آنلاین از قزوین، منصور ستوده روز سه شنبه در نشست خبری مدیران عامل آب و برق استان قزوین که در سالن جلسات شرکت آب و فاضلاب استان قزوین برگزار شد، افزود: متوسط بارندگی سالانه استان قزوین ۳۲۲ میلی‌متر است که امسال ۲۲۷ میلی‌متر از میزان بارندگی را دریافت کرده‌ایم. میزان بارندگی ما طی ۵٠ سال ١۵ درصد کاهش داشته اما بارندگی نسبت به زمان مشابه در سال گذشته ٧ درصد افزایش داشته است.

وی اظهار کرد: در قزوین چهار محدوده مطالعاتی داریم، شمال الموت و منجیل که هنوز ممنوعه نیستند اما دشت قزوین و آوج به عنوان دشت ممنوعه بحرانی شناخته شده‌اند و یکی از موضوعات اثرگذار بر وضعیت دشت قزوین برداشت‌های غیرمجاز کشاورزی در سال‌های گذشته در این دشت بوده است.

ستوده ادامه داد: طی ٢٧ سال گذشته وضعیت ذخیره آبخوان‌ها بحرانی شده است. طبق برآوردهای سال ۸۹ تا ۹۰ مجموع منابع آب زیرزمینی استان ۱۲.۸ میلیارد متر مکعب بوده است که بر اساس برآوردهای سال ۱۴۰۰-١۴٠١ ما ۲.۸ میلیارد متر مکعب از منبع یاد شده را استفاده کرده‌ایم.

این مسوول تصریح کرد: از سال ٧٨ تا امروز سطح آب زیرزمینی پایین می‌رود و کیفیت منابع را از دست می‌دهیم تا جایی که در بعضی از منابع کیفیت آب به طور کلی برای مصرف شرب از دست رفته است، در بخش‌های فرونشست در دشت قزوین مطالعه انجام شده که نشان می‌دهد نرخ فرونشست حدود ١٧/۵ سانت در سال است که مخاطرات منفی از جمله تغییر در شیب و ارتفاع رودخانه‌ها، کاهش میزان نفوذپذیری خاک، آسیب به خطوط انتقال آب و نفت و گاز از جمله آن است.

وی با اشاره به وضعیت چاه‌های استان قزوین خاطرنشان کرد: تعداد چاه‌های مجاز ما ۵ و ٨١٧ حلقه است و ما برای حفاظت از منابع آب برنامه‌های مهمی داریم. از جمله مهمترین آن‌ها که یک برنامه کشوری نیز هست برنامه‌های سازگاری با کم آبی است که در استان در ۲ فاز برنامه‌ریزی شده است.

ستوده ادامه داد: تا افق سال ١۴٠۵ در این برنامه برای ٣٢۵ میلیون مترمکعب از آب‌های زیرزمینی باید بهبود شرایط آبخوان را در نظر بگیریم و در این طرح جهاد کشاورزی، شرکت آبفا، سازمان برنامه و بودجه، شرکت شهرک‌های صنعتی در کنار ما خواهند بود و تا امروز ۶۴ درصد پیشرفت در این برنامه داشته‌ایم.

وی با اشاره به اهمیت انسداد چاه‌های غیرمجاز در جهت حفظ منابع آب زیرزمینی گفت: طی سالیان اخیر تا به امروز تعداد ۳۲ هزار و ۸۲۳ حلقه چاه غیرمجاز مسدود و از مصرف ٣۴٠ میلیون مترمکعب آب اضافه جلوگیری شده و تعداد ١٠١۶ حلقه چاه در سال ١۴٠٢ مسدود شده و در یک سال گذشته ٣٨٠۵ کنتور هوشمند روی چاه‌ها نصب شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان قزوین تاکید کرد: همچنین در بخش مطالعات نیز پیشرفت‌های خوبی داشته‌ایم برای مثال در موضوع مطالعات تعیین حد بستر رودخانه‌ها ١٨٠٠ کیلومتر از بستر مورد مطالعه قرار گرفته است در زمینه‌های مختلف ۱۴۶۸ تیم مطالعاتی با ما همکاری می‌کنند.

وی با اشاره به این مسئله که سد طالقان و حقابه استان قزوین از این سد مقدار قابل توجهی از نیاز آبی استان را تأمین می‌کند گفت: انجام طرح آبرسانی از سد طالقان به میزان ١٧/۵ کیلومتر انجام شده و در ادامه ٣۵ کیلومتر لوله‌گذاری و زیرساخت برای رسیدن به مهرگان نیاز داریم و هزینه این پروژه  ١١ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده که تا امروز  ١٣/۵ درصد پیشرفت در این بخش داشته‌ایم.

ستوده یاد آور شد : سد بالاخانلو نیز بیش از ۸۴ درصد پیشرفت فیزیکی داشته که انتظار می‌رود در نیمه دوم سال جاری آبگیری اولیه آن انجام شود و در عین حال مطالعات تکمیلی سد بورمانک در طارم سفلی نیز در جریان است.