گرامیداشت روز ملی اهدا عضو در بندرعباس

هرمزگان - به مناسبت سالروز ملی اهدای عضو مراسم گرامیداشتی با حضور رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان، رئیس واحد اهدا عضو و جمعی از مسئولین و کارکنان در سالن فارابی مجتمع آموزشی، پژوهشی و درمانی پیامبر اعظم (ص) برگزار شد.

به گزارش تجارت جنوب آنلاین از هرمزگان، طی این مراسم حسین پور رئیس واحد اهدای عضو دانشگاه با بیان اینکه این واحد در استان ۴ سال پیش شکل گرفته و راه‌اندازی شده است، گفت: به مدد این واحد تاکنون ۲۴۰ نفر از بیماران نیازمند، عضو پیوندی دریافت کرده و در شرایط بهتری زندگی می کنند.

حسین پور با اشاره به اینکه هرمزگان در کشور در رده‌های میانی اهدای عضو می‌باشد گفت: کوچک‌ترین اهدا کننده قلب در کشور مربوط به استان هرمزگان است که قلب کودک ۱۱ ماهه طی عمل هاروست جدا و اهدا گردید.

دکتر حسین پور با بیان اینکه یک درصد از مرگ‌ها، مرگ مغزی است و این فرصت ایجاد می شود که اعضا فرد متوفی اهدا شود؛ گفت: تصمیم به اهدای عضو در زمان محدود یکی از تصمیمات مهم و سختی است که بازماندگان و ولی دم می گیرد.

وی با عنوان اینکه یکی از زیباترین لحظات هر پدر و مادری شنیدن صدای قلب نوزاد برای اولین بار است گفت: اینکه قلب فرزندت در کالبدی دیگر بتپد و صدای ان طنین انداز زندگی دیگری باشد خود لحظه زیبای دیگریست که بعد از فقدان و اندوه سوگ می تواند تسلی بخش خاطر پدر و مادر و بازماندگان باشد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان در این مراسم ضمن گرامیداشت روز ملی اهدا عضو و تقدیر از زحمات ارزنده دکتر حسین پور، رییس واحد اهدا عضو استان و تیم حرفه ای اهدا عضو گفت: در کشور سالیانه بین ۱۶ تا ۲۰ هزار نفر به دلیل تصادف فوت می‌شوند که حدود ۸ تا ۱۰ هزار نفر از آنها مرگ مغزی شده و شرایط اهدای عضو را دارند در حال حاضر ۲۵ تا ۳۰ هزار بیمار در نوبت دریافت عضو پیوندی می باشند که رضایت خانواده‌ها و تصمیم به موقع آنها می‌تواند نجات بخش این بیماران باشد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ضمن ابراز رضایت از عملکرد تیم اهدای عضو در استان گفت: هر کدام از ما باید به عنوان یک سفیر اهدای عضو در جامعه باشیم. در حال حاضر ایران در دنیا جایگاه سی‌ام اهدای عضو را داراست و استان هرمزگان در کشور در مرتبه دوازدهم قرار دارد که انتظار می‌رود با تلاش و ترویج فرهنگ اهدای عضو این جایگاه به مرتبه بالاتری برسد.

حجت الاسلام والمسلمین سید عباس تقوی نماینده ولی فقیه در دانشگاه در این مراسم ضمن اشاره به سوره مریم آیه ۷۶ و سوره کهف آیه ۴۶ گفت: باقیات و صالحات از جمله ثوابهای ماندگار است که بعد از انسان در دنیا باقی می ماند و نزد خداوند از جایگاه ویژه ای برخوردار است.

وی با بیان اینکه فرزند صالح، کاشت درخت، ساخت آب انبار، نوشتن کتاب مفید از مثالهای باقیات و صالحات است گفت: اهدا عضو از جمله باقیات و صالحاتی است که ارزشی بسیار بالاتر و فراتر دارد و قابل مقایسه با هیچکدام نیست.

حجت الاسلام تقوی با بیان اینکه این روحیه فداکاری و ایثار را ملت ایران به برکت شهدا، مدافعان نظام، رزمندگان و سرداران از جان گذشته ای چون سردار سلیمانی و مدافعان سلامت دارد گفت: اکنون که در آستانه انتخابات هستیم نیز میدان و فرصت خوبی برای دفاع از ارزش‌هاست شرکت در انتخابات و رای دادن به مثابه باقیات و صالحات است چرا که هر رای یک نهال است برای بقای نظام مقدس جمهوری اسلامی.

در پایان این مراسم از خدمات عبدالهی کارشناس اهدا عضو استان که به زودی به افتخار بازنشستگی نائل می شود تقدیر شد.