رایزنی های فشرده سرپرست وزارت امور خارجه در بغداد/ باقری عازم اربیل شد

علی باقری کنی سرپرست وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که در اولین روز سفر رسمی خود به عراق با مقامات عالی رتبه این کشور گفت و گو و رایزنی های فشرده ای داشت، برای دیدار و گفت و گو با مقامات اقلیم کردستان عراق نیز صبح امروز جمعه عازم اربیل شد.

به گزارش تجارت جنوب آنلاین، علی باقری سرپرست وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در اولین سفر رسمی خود در این سمت به عراق صبح روز پنجشنبه در فرودگاه بغداد مورد استقبال محمد حسین بحرالعلوم معاون وزیر خارجه عراق، محمد کاظم آل صادق سفیر و دیپلمات های کشورمان در بغداد قرار گرفت.

علی باقری پس از ورود به بغداد به همراه معاون وزیر خارجه عراق با توقف در محل یادمان شهدای فرماندهان مقاومت در نزدیکی فرودگاه بغداد با قرائت فاتحه و اهدای گل به مقام شهیدان حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس ادای احترام کرد.

اولین دیدار امروز علی باقری با فواد حسین معاون نخست وزیر و وزیر خارجه عراق بود که طرفین در این دیدار در خصوص آخرین تحولات منطقه و تنش ها در مرز لبنان و فلسطین اشغالی و جنگ غزه تبادل نظر کردند.

در ادامه این نشست، علی باقری و فواد حسین وزیر در کنفرانس خبری مشترک و در جمع خبرنگاران حاضر شدند.

رایزنی های فشرده سرپرست وزارت امور خارجه در بغداد/ باقری راهی اربیل شد

دیپلمات ارشد کشورمان در این نشست خبری با اشاره به تحولات منطقه و جنایات رژیم صهیونیستی در فلسطین گفت: امروز در غزه شاهد نسل کشی آشکار هستیم، اما مردم مظلوم غزه زیر آوارها پرچم پیروزی را به اهتزاز درآوردند، ما بر پایان جنایت جنگی علیه مردم غزه تاکید داریم و کشورهای اسلامی باید با تجمعیع ظرفیت ها به پایان جنایت علیه مردم غزه کمک کنند.

سرپرست وزارت امور خارجه ایران افزود: ممکن است صهیونیست‌ها خطای دیگری مرتکب شوند اما ایران در مقابل نابخردی رژیم صهیونیستی قاطعانه پاسخ داد و از حق دفاع مشروع خود استفاده و متجاوز را تنبیه کرد و سر جای خود نشاند. ایران در عملیات وعده صادق ثابت کرد از همه ظرفیت‌ها و توانمندی‌های خود برای ثبات، صلح و امنیت منطقه استفاده خواهد کرد و اجازه نخواهد داد حتی صهیونیست های متجاوز ذره‌ای در ثبات و امنیت منطقه خلل وارد کنند.

باقری در ادامه بل بیان اینکه ما داغدار شهادت آیت الله رئیسی و شهید امیرعبداللهیان وزیر مجاهد و فعال امور خارجه ایران هستیم، گفت: این ضایعه باعث شد موج تسلی‌ها از کشورها و عراق به سمت ایران جاری شود و ما شاهد حضور مقامات امنیتی و سیاسی و فرهنگی و مردمی عراقی در آیین ادای احترام به شهدای خدمت بودیم . ما قدردان این همدردی هستیم.

سرپرست وزارت امور خارجه کشورمان دو ملت ایران و عراق را دوملت با ریشه و تمدن مشترک و با سرنوشت مشترک عنوان کرد و افزود: همراهی و همسویی و هم بستگی دو ملت ابدی است واین همسویی به نفع امنیت منطقه و توسعه روابط اقتصادی است و در این عرصه هیچ تردیدی وجود ندارد و این اراده از عالی ترین سطح مقامات ایران تا رده های میانی وجود دارد و این اراده را در مقامات عراقی می‌بینیم.

وزیر خارجه عراق نیز در سخنانی، حضور هیات های عراقی در ایران برای ادای احترام به شهدای خدمت را نشانه عمق روابط دو کشور دانست و افزود: از این حادثه متاثر شدیم و موضوعی که این تاثر را بیشتر کرد این بود که قرار بود ۱۰ روز بعد از شهادت آنها، هیاتی بزرگ از ایران به ریاست آیت الله رئیسی از عراق دیدار کنند و نتایجی بزرگی از این دیدار حاصل شود.

رایزنی های فشرده سرپرست وزارت امور خارجه در بغداد/ باقری راهی اربیل شد

سرپرست وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در ادامه با عبداللطیف رشید رئیس جمهورعراق دیدار و گفت و گو کرد.

روز پرکار سرپرست وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در بغداد با ملاقات «علی باقری کنی» با «محمد شیاع السودانی» ادامه یافت. این ملاقات، دومین دیدار باقری و السودانی محسوب می شود؛ تیرماه سال گذشته باقری در قامت معاون سیاسی وزیر امور خارجه در سفر به عراق با نخست‌وزیر این کشور دیدار کرده بود.

رایزنی های فشرده سرپرست وزارت امور خارجه در بغداد/ باقری راهی اربیل شد

باقری و السودانی در دیدار سال گذشته درباره مناسبات دوجانبه عراق و ایران، راهکارهای توسعه آن در راستای منافع مشترک در همه پرونده‌ها و اهمیت بهره‌برداری از فضای ثبات سیاسی و همگرایی در منطقه برای تحقق ارتباط میان کشورها در زمینه‌های سیاسی و اقتصادی رایزنی کردند.

السودانی نیز در دیدار با باقری و هیأت همراه تسلیت خود را به مناسبت حادثه دردناک شهادت رئیس جمهور وزیر خارجه و همراهان اعلام کرد و گفت که عراق به مسیر تقویت روابط با ایران و پایه‌های همکاری سازنده بین دو کشور ادامه می‌دهد که این همکاری و تقویت روابط منافع دو کشور همسایه را تامین و باعث رشد و شکوفایی دو ملت می‌شود.

در این دیدار مسایل منطقه‌ای‌ و بین‌المللی و تجاوز رژیم صهیونیستی به غزه و نتایج دردناک انسانی و جنایات وحشیانه‌ای که اشغالگران صهیونیست روزانه نسبت به مردم فلسطین انجام می دهند و ضرورت تلاش جدی از سوی جامعه بین‌المللی برای توقف جنگ این رژیم و ممانعت از وسعت درگیری در منطقه مورد گفت‌وگو قرار گرفت.

دو طرف بر پیگیری کمیته‌های مشترک برای برگزاری جلسات و اجرای عملی تفاهمات امضا شده بین دو کشور در حوزه‌های انرژی، امنیت، آموزش و حمل و نقل تاکید کردند.

رایزنی های فشرده سرپرست وزارت امور خارجه در بغداد/ باقری راهی اربیل شد

باقری در ادامه دیدارهای خود در عراق مورد استقبال فائق زیدان، رئیس شورای عالی قضایی عراق نیز قرار گرفت.

باقری و فائق زیدان در این دیدار بر توسعه همکاری های قضایی میان دو کشور تاکید کردند.

رایزنی های فشرده سرپرست وزارت امور خارجه در بغداد/ باقری راهی اربیل شد

باقری با قاسم الاعرجی مشاور امنیت ملی عراق نیز دیدار داشت ، طرفین پس از دیدار و رایزنی در خصوص مسایل جاری دو کشور و منطقه در نشست خبری مشترک حاضر شدند.

سرپرست وزارت خارجه ایران در این کنفرانس خبری با اشاره به اینکه صهیونیست‌ها خاطرات خوبی از لبنان ندارند و آغاز روند شکست‌های این رژیم از لبنان شروع شد هشدار داد اگر صهیونیست‌ها عقل داشته باشند خود را از چاله غزه به چاه لبنان نمی‌اندازند.

علی باقری گفت: برخی از تسری جنگ از غزه به جنوب لبنان ابراز نگرانی می کنند ولی صهیونیست‌ها خاطرات خوبی از لبنان ندارند. آغاز روند شکست‌های این رژیم از لبنان شروع شد. در سال ۲۰۰۰ و ۲۰۰۶ شکست‌های غیرقابل باوری را متحمل شدند.

وی با بیان اینکه اگر صهیونیست‌ها عقل داشته باشند خود را از چاله غزه به چاه لبنان نمی‌اندازند تصریح کرد: لبنان جهنم بدون بازگشت برای صهیونیست‌ها خواهد بود .

سرپرست وزارت امور خارجه کشورمان پس از دیدار با رئیس جمهور، نخست وزیر، وزیر امور خارجه، رئیس شورای عالی قضایی ، نوری مالی نخست وزیر سابق و رییس ائتلاف دولت قانون با جمعی از اعضای حزب اسلامی و بابلیون عراق و همچنین با سید عمار حکیم و اعضای جریان حکمت ملی عراق دیدار و گفت و گو کرد.

باقری صبح امروز جمعه و در دومین روز از سفر خود به عراق برای دیدار با مقامات اقلیم کردستان ، عازم اربیل شد.