در اوج تنش در شبه جزیره کره؛

آمریکا حضور نظامی خود را در خاک کره‌جنوبی تمدید کرد

تهران - کنگره آمریکا با تصویب لایحه سالانه سیاست دفاعی، بر حضور نظامی این کشور در خاک کره‌جنوبی تاکید و آن را تمدید کرد.

به گزارش روز شنبه تجارت جنوب آنلاین از خبرگزاری یونهاپ، مجلس نمایندگان آمریکا روز گذشته به وقت محلی لایحه سالانه سیاست دفاعی را تصویب کرد که در بخشی از آن ۲۸ هزار و ۵۰۰ نیروی نظامی ایالات متحده در خاک کره جنوبی باقی خواهند ماند.

بر اساس این گزارش، مجلس نمایندگان آمریکا با ۲۱۷ رای موافق در برابر ۱۹۹ رای مخالف و بنابر قانون «اختیارات دفاع ملی» موسوم به «NDAA» بودجه ۸۹۵ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلاری برای سال مالی ۲۰۲۵ میلادی را تحت عنوان برنامه های دفاع ملی به تصویب رسانده است. این بودجه نسبت به سال مالی ۲۰۲۴ میلادی ۹ میلیارد دلار افزایش داشت.

در واقع با تصویب این لایحه، کنگره ایالات متحده از وزیر دفاع آمریکا می خواهد که این کشور اتحاد با کره جنوبی و حضور نظامیان آمریکایی را در خاک کره موسوم به نیروهای (USFK) حفظ و همکاری صنعتی دفاعی را تقویت کند.

آمریکا حضور نظامی در خاک کره جنوبی تحت عنوان نیروهای USFK را از سال ۱۹۶۷ آغاز کرده و این سیاست هموراه با مخالفت کشورهای چین و روسیه مواجه بوده است. از طرف دیگر این شبه جزیره کره هم اکنون در بالاترین سطح تنش خود به سر می برد.

یونهاپ در این گزارش افزود: بازدارندگی گسترده مورد اشاره در کنگره ایالات متحده، به استفاده تمامی توان نظامی آمریکا ازجمله توان اتمی این کشور در دفاع از متحدان خود، اشاره دارد.

بر اساس این گزارش، کمیته خدمات نظامی سنای آمریکا نیز در روز جمعه با ۲۲ رای موافق در برابر سه رای مخالف، تصویب اولیه این لایحه را انجام و به صحن سنا ارسال کرد.

لازم به یادآوری است که کره‌شمالی و کره‌جنوبی از هنگام جنگ میان دو کره در فاصله سال‌های ۱۹۵۰ تا ۱۹۵۳ درحالت جنگی به سر می‌برند و قرارداد صلحی میان این دو به امضا نرسیده است؛ از آن زمان تاکنون یک منطقه غیرنظامی به عرض چهار و طول ۲۵۰ کیلومتر در مرز دو کشور ایجاد شده است.

در این منطقه تردد خودروهای نظامی مجاز است اما هیچ‌کدام حق ندارند از مرز تعیین شده عبور کنند، این منطقه به‌شدت تحت محافظت ارتش دو کشور قرار دارد.