کانون بحرانی فرسایش بادی در جنوب کرمان ۳۹۰ هزار هکتار است

کرمان - مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری جنوب کرمان گفت: عرصه‌های بیابانی در این منطقه یک میلیون و ۲۶۰ هزار هکتار است و بیش از ۳۹۰ هزار هکتار از این عرصه ها را کانون‌های بحرانی فرسایش بادی تشکیل می‌دهند.

به گزارش تجارت جنوب آنلاین به نقل از روابط عمومی اداره کل منابع طبیعی جنوب کرمان، قاسم رحیمی نیا روز شنبه اظهار کرد: پوشش گیاهی در این کانون های بحرانی ناچیز است و عموما در این مناطق تولید ریزگرد می شود و در مناطق اطراف آن رسوب صورت می گیرد که بر روی مستثنیات، منازل مسکونی، باغات و زمین های زراعی اثر می گذارد.

وی ادامه داد: این کانون‌ها تقریبا در شهرستان‌های تحت پوشش این اداره کل به ویژه مناطق بیابانی جازموریان در شهرستان های قلعه‌گنج و رودبار جنوب پراکنده است.

رحیمی نیا عرصه‌های بدون پوشش گیاهی، بستر خشک رودها، زمین‌های کشاورزی بایر و رها شده را از اصلی‌ترین منابع برداشت ماسه دانست و بر اهمیت طرح محوری بادشکن اطراف مزارع به منظور کنترل و کاهش فرسایش بادی از سطح مزارع تاکید کرد.

وی افزود: در سال گذشته با انجام اقدامات شاخصی نظیر ایجاد بادشکن زنده به طول ۹۰۱ کیلومتر، آبیاری و مراقبت از نهالکاری مناطق بیابانی در سطح سه هزارو ۶۹۶ هکتار، تهیه طرح اجرای مدیریت مناطق بیابانی به میزان ۱۲ هزارو ۵۰۰ هکتار و اجرای سیستم های چرایی و قرق در سطح ۱۲۰ هزار و ۳۰۰ هکتار، تلاش کردیم بخش مهمی از بحران فرسایش بادی را در سطح منطقه مدیریت کنیم.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری جنوب کرمان به اجرای طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت اشاره کرد و گفت: در همین راستا سال ۱۴۰۲ یک میلیون نهال گونه های بیابانی در بخش امور بیابان اداره کل تولید و در اختیار متقاضیان قرار گرفت.

وی یادآور شد: کم‌آبی، گرما، کاهش بارندگی، خشکسالی، گرد و غبار و ریزگرد و مشکلات زیست محیطی سال های اخیر در جنوب کرمان ضرورت اجرای طرح های بیابان‌زدایی را در این منطقه بیشتر کرده است.

خشکسالی‌های متوالی، تغییر اقلیم، کمبود آب، کاهش تنوع زیستی و بیابان زایی از مهمترین چالش‌های قرن اخیر محسوب می‌شوند.

از این رو هر ساله از سوی سازمان ملل متحد، ۱۷ ژوئن مصادف با ۲۸ خرداد ماه به عنوان روز جهانی مقابله با بیابان زایی معرفی می‌شود و هدف از برگزاری این روز توجه هرچه بیشتر عموم مردم به معضل گسترش فزاینده بیابان‌ها در سراسر جهان است که با برگزاری مراسم‌هایی اهمیت این پدیده و مقابله با آن در افکار عمومی جهان مورد توجه ویژه قرار گرفته و کشورهای عضو کنوانسیون مقابله با این پدیده شوم، برنامه‌های خود را در این رابطه ارائه می‌کنند.

ایران نیز از بدو شکل گیری این کنوانسیون به عضویت آن درآمده و تعهدات خود را در این زمینه به صورت جدی پیگیری و اجرا می‌کند.