“حمید نوری” آزاد شد

حمید نوری که با شکایت واهی اعضای منافقین در سوئد دادگاهی و محکوم شده بود، ساعاتی قبل آزاد شد و هم‌اکنون در مسیر تهران است.

به گزارش تجارت جنوب آنلاین، کاظم غریب‌آبادی؛ دبیر ستاد حقوق بشر دقایقی قبل در حساب کاربری خود در فضای مجازی نوشت: “حمید نوری که از سال ۹۸ در سوئد در بازداشت غیرقانونی به سر می‌برد، آزاد و تا ساعاتی دیگر به کشور بازخواهد گشت. این موفقیت مرهون تلاش همکارانم در قوه قضاییه، وزارت اطلاعات،  وزارت خارجه، به‌خصوص برادرم شهید امیرعبداللهیان است.”

حمید نوری، دهه ۱۳۶۰ کارمند سازمان زندان‌ها بود و از ابتدای دهه ۱۳۷۰ با استعفا از محل کار خود به شغل آزاد پرداخت. وی در آبان سال ۱۳۹۸ برای دومین بار در یک سفر شخصی به سوئد رفت که در بدو ورود به این کشور از سوی پلیس دستگیر و در ادامه به دلیل شکایت واهی اعضای گروهک تروریستی منافقین دادگاهی شد. دادگاه بدوی در سال ۱۴۰۱ حکم به حبس ابد حمید نوری داد که وی به آن اعتراض کرد. دادگاه تجدید نظر هم سال قبل حکم دادگاه بدوی را تأیید کرد.

حمید نوری در مدت بیش از ۴ سال زندانی بودن در سوئد، سخت‌ترین شرایط را سپری و تحمل کرد. عدم دسترسی به حقوق اولیه انسانی و حقوق زندانی همچون معاینه نشدن از سوی پزشک متخصص چشم، محدود بودن ملاقات‌های حضوری و تماس‌های تلفنی با خانواده، عدم اطلاع‌رسانی از وضعیت وی به اعضای خانواده در برهه‌های مختلف، گذراندن تقریباً ۴ سال از مدت زمان محکومیت ناعادلانه در سلول انفرادی بدون در اختیار داشتن وسایل ارتباط جمعی، جاسوسی پلیس از وی، عدم دسترسی به وکیل، یکطرفه‌ بودن روند دادرسی (بازپرسی تا دادگاه) و … از جمله بی‌عدالتی‌هایی بود که در حق حمید نوری روا داده شد.

قوه قضاییه، ستاد حقوق بشر و وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران بارها تحمیل شرایط ضدحقوق بشری به حمید نوری از سوی سیستم قضایی و دولت سوئد را مورد انتقاد قرار دادند و تلاش‌های قضایی و دیپلماتیک متعددی برای رهایی حمید نوری از زندان تحمیلی به کار بردند.

رفتار ضدبشری سیستم قضایی و انتظامی سوئد تا آنجا بود که نوروز امسال مجید نوری، فرزند حمید نوری که برای ملاقات با پدرش به سوئد رفته بود، به بهانه سلفی گرفتن از خود بازداشت، دادگاهی و سه روز در سلول انفرادی نگهداری شد و در نهایت بدون آنکه بتواند پدرش را ببیند، به ایران بازگشت.