دستور قضایی جمع‌آوری سگ‌های بلاصاحب در همدان صادر شد

همدان - معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان همدان، برای جمع‌آوری سگ‌های بلاصاحب(ولگرد)، به شهرداری دستور قضایی صادر کرد.

به گزارش روز دوشنبه تجارت جنوب آنلاین از روابط عمومی دادگستری کل استان همدان، در پی افزایش نارضایتی شهروندان از وجود سگ‌های بلاصاحب در نقاط مختلف همدان و نگرانی های ایجاد شده، معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان همدان به شهرداری برای جمع‌آوری و ساماندهی این وضعیت دستور قضایی صادر کرد.

در بخشی از این دستور آمده است: «با توجه به حضور گردشگران و شهروندان در مناطق تفریحی و ضرورت صیانت از سلامت عموم، جلوگیری از انتقال بیماری از حیوانات به انسان، تهدید علیه بهداشت عمومی و حفظ سیما و منظر شهری، شهرداری مکلف است با همکاری نهادهای متولی نسبت به اجرای دستورالعمل کنترل جمعیت سگ‌های ولگرد اقدام لازم را انجام دهد.»

همچنین در این دستور قضایی تاکید شده، قصور و کوتاهی در انجام وظیفه علاوه بر مسئولیت مدنی در برابر شهروندان، مسوولیت کیفری ناشی از ترک فعل را هم به دنبال خواهد داشت.

به گزارش تجارت جنوب آنلاین، حدود ۲ هفته پیش یک کودک هشت ساله در استان همدان پس از آنکه توسط سگ های بلاصاحب گاز گرفته شده بود، جان خود را از دست داد.

هشت هزار و ۱۶۳ مورد حیوان گزیدگی سال ۱۴۰۲ در استان ثبت شده که این روند نسبت به سال های گذشته رشد بالای داشته است.

۷۳.۸ درصد از حیوان گزیدگی های استان همدان مربوط به سگ، ۲۳.۳ درصد گربه و ۲.۹ درصد سایر گونه ها از جمله روباه، گرگ، شغال، اسب الاغ، موش و امثالهم است.

۶۰ درصد از حیوان گزیدگی در مناطق روستایی به علت فراوانی سگ های بلاصاحب و ۴۰ درصد در مناطق شهری رخ می دهد.