۵۲ هزار و ۵۶۲ تن برگ سبز چای در کشور خریداری شد

گیلان - رئیس سازمان چای کشور گفت: تاکنون ۵۲ هزار و ۵۶۲ تن برگ سبز چای (چین نخست) در کشور از چایکاران خریداری شده‌ است.

به گزارش تجارت جنوب آنلاین  از گیلان، حبیب جهانساز روز شنبه با بیان اینکه از مجموع برگ سبز چای خریداری شده ۴۲ هزار تن درجه یک و بقیه درجه ۲ است، اظهار کرد: این میزان برگ سبز چای خریداری شده به ارزش ۹ هزار و ۱۰ میلیارد ریال خریداری شده‌است.

وی بیان کرد: تاکنون سه هزار و ۴۶۷ میلیارد ریال از مطالبات چایکاران پرداخت شده و بخشی دیگر از این مطالبات مربوط به سهم دولت نیز هفته آینده پرداخت می‌شود.

رئیس سازمان چای کشور با بیان اینکه با ۱۶۰ کارخانه چای‌سازی استان‌های گیلان و مازندران برای خرید تضمینی برگ سبز چای قرارداد منعقد شده‌است، ادامه داد: تاکنون ۱۱ هزار و ۸۲۷ تن چای خشک تولید شده‌است.

وی بیان کرد: امسال نرخ خرید هر کیلو برگ سبز درجه یک ۱۸۰ هزار ریال و برگ سبز درجه ۲ نیز ۱۵۰ هزار ریال اعلام شده‌ که به طور میانگین نسبت به سال گذشته ۳۰ درصد رشد دارد.

جهانساز اظهار کرد: برداشت نخست برگ سبز چای از نیمه دوم اردیبهشت ماه امسال در گیلان آغاز شده بود و طی چند روز اخیر پایان یافت و چین دوم نیز به زودی شروع می‌شود.

چین سوم برگ سیز چای شهریورماه و در مهرماه هم برداشت پاییزه برگ سبز چای انجام می‌شود.

بر اساس آخرین آمار در استان‌های گیلان و مازندران بالغ بر ۵۵ هزار چایکار وجود دارد؛ وسعت باغ‌های چای این ۲ استان حدود ۲۵ هزار هکتار است؛ برداشت برگ سبز چای هر ساله در سه چین بهاره، تابستانه و پائیزه صورت می‌گیرد.

سالانه حدود ۳۰ هزار تن چای خشک استحصال می‌شود، مصرف چای در کشور طور میانگین حداکثر ١٠٠ هزار تن است.

سال گذشته ۱۴۹ هزار و ۳۱۰ تن برگ سبز چای در استان‌های گیلان و مازندران تولید شد.