رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان قزوین

اولین نمایشگاه اختصاصی توانمندی های صادراتی قزوین در اربیل عراق

قزوین - رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان قزوین از برگزاری نمایشگاه تخصصی توانمندی‌های صادراتی استان در شهر اربیل عراق در مرداد ماه سال‌جاری خبر داد و گفت: این اولین نمایشگاه اختصاصی فعالان و تولیدکنندگان اقتصادی استان قزوین است.

به گزارش تجارت جنوب آنلاین از قزوین، مهدی عبدیان روز پنجشنبه در نشست خبری در جمع رسانه های استان قزوین افزود: حل مشکلات بخش خصوصی است و همواره این امر سرلوحه کار هیأت رئیسه اتاق بازرگانی قرار دارد ضمن اینکه طی یک سال گذشته تعداد کارت‌های بازرگانی استان قزوین از ۶۶۶ به یکهزار و ۴۳۷  کارت رسیده است.

وی اظهار کرد: هدف اصلی دوره ششم اتاق بازرگانی استان قزوین ایجاد شفافیت، تحول و کارآمدی بود که بر اساس برنامه‌ریزی انجام شده تا ۹۰ درصد به اهداف خود رسیده‌ایم.

این فعال اقتصادی در ادامه با اشاره به فعالیت‌های یک ساله اتاق بازرگانی استان قزوین، تصریح کرد: سال گذشته در ابتدای کار، اتاق را با تراز مالی منفی تحویل گرفتیم اما امروز در شرایطی هستیم که تراز مالی مثبت شده و به ۱۰ میلیارد تومان رسیده است‌.

وی خاطرنشان کرد: در اداره اتاق بازرگانی به هیچ عنوان بین اعضای اتاق فرق نگذاشتیم و همه را با یک چشم دیدیم، امروز در شرایطی هستیم که فقط ۲ شرکت مشکل‌دار به اتاق بدهکارند که درحال رایزنی برای حل مشکلات این شرکت‌ها هستیم و تلاش می‌کنیم تا پایان امسال دیگر طلبی از شرکت‌ها نداشته باشیم.

رییس اتاق بازرگانی قزوین در ادامه از تشکیل انجمن معدن، گردشگری و خدمات فنی و مهندسی در استان خبر داد و افزود : در حوزه معدن نشست های مختلفی برگزار کردیم که قصد داریم تا پایان سال جاری انجمن معدن و خدمات فنی و مهندسی را در زیر مجموعه اتاق بازرگانی تشکیل دهیم.

وی با اشاره به اینکه بزودی انجمن گردشگری در استان تاسیس خواهید شد، ادامه داد: از آنجایی که تمامی تورها و آژانس ها در این انجمن حضور دارند، اتفاقات بسیار خوبی را در حوزه گردشگری رقم خواهیم زد.

صادرات کشمش قزوین به هندوستان

رییس اتاق بازرگانی ، صنایع دستی ،معادن ‌ کشاورزی استان قزوین با تاکید براینکه برای توسعه صادرات بخش کشاورزی باید تقاضا وجود داشته باشد، گفت: تا کنون کسی در استان قزوین برای صادرات زغال اخته و گیلاس به ما مراجعه نکرده است، درحالی که در حوزه کشمش و زیتون فعال هستیم و برنامه داریم که تمام کشمش استان قزوین را به هندوستان صادر کنیم.

عبدیان اضافه کرد: یکی دیگر از کارهای اتاق بازرگانی سرکشی از واحدهای تولیدی و کمک به رفع موانع آن‌ها است که سال گذشته ۳۸ واحد تولیدی در استان قزوین را بازدید کردیم.

وی با بیان اینکه سال گذشته در حوزه خارجی نتوانستیم کاری انجام دهیم، اظهار کرد: از سال گذشته تاکنون اطلاعات و بازارهای هدف کشورهای را استخراج کردیم و امسال در حوزه خارجی فعال تر از گذشته حاضر شده ایم و اولویت اصلی ما همکاری تجاری با کشورهای هندوستان و پاکستان است.

ظرفیت صادراتی قزوین ۲ میلیارد دلار در سال است

دبیر شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی استان قزوین به هدف‌گذاری صادرات یک‌میلیارد دلاری در استان خبر داد و گفت: اگر مسائل ارزی برطرف شده و بحران رفع تعهد ارزی را پشت سر بگذاریم، صادرات استان قزوین می‌تواند به ۲ میلیارد دلار در سال برسد که حدود ۴ برابر آمار فعلی ما در این حوزه است ،چرا که در حال حاضر سیاست ارزی بانک مرکزی واردات محور است و اگر صادرکننده اجازه یابد که ارز خود را به نرخ بازار آزاد بفروشد، صادرات شکوفا می‌شود.

وی راهبری اقتصادی بانک مرکزی در کشور را یک ایراد اساسی دانست و گفت: البته مشکل از بانک مرکزی نیست، اما چون بانک مرکزی دغدغه تأمین ارز را دارد، بخش‌های دیگر را نادیده می‌گیرد و موضوعاتی مانند اشتغال و صادرات به حاشیه می‌رود.

عبدیان تاکید کرد : به عنوان مثال ما میزان تخصیص در سال ۱۳۹۶ یعنی قبل از تحریم آمریکاست که تقاضای ارزی ما ۵۰ میلیارد دلار بود، اما با وجود ممنوعیت واردات ۳ هزار و ۲۰۰ قلم کالا از سال ۱۳۹۷ تاکنون شاهد بودیم که میزان تخصیص ارز در سال ۱۴۰۲ به ۶۵ میلیارد دلار رسید که از سال پیش از تحریم هم مصرف ارزی ما ۳۰ درصد فراتر رفت

وی از مطالبات میلیاردی مربوط به ۲ شرکت خبر داد و گفت:  مبالغی که الان طلب داریم از چند سال گذشته تاکنون افزایش یافته است، تا جایی که میزان طلب یکی از شرکت‌ها از پنج میلیارد ریال سال ۹۲ اکنون به ۶۰ میلیارد ریال رسیده است، همچنین ۲۰ میلیارد ریال نیز از یک شرکت دیگر طلب داریم که برای وصول آن درحال رایزنی هستیم.

این فعال اقتصادی در استان به کارهای صورت گرفته در اتاق بازرگانی استان قزوین اشاره کرد و گفت: در این سال گذشته ۵۰۰ میلیارد ریال برای تجهیزات ساختمان اتاق بازرگانی هزینه شده است، همچنین برای تقویت زیرساخت اتاق بازرگانی مثل سیستم صوتی و سالن کنفرانس در طبقه ششم کارهای بسیاری صورت گرفته است.

به گفته وی ۳۵۰ میز و صندلی برای اتاق بازرگانی خریداری شده و برای جران انرژی برق تا ساعت ۱۹ که هر روز با نشست‌های متعددی روبرو است، ژنراتور نیز تعبیه کردیم.

برای هر استان با توجه به مزیت های آن استاندار تعیین شود

رییس اتاق بازرگانی قزوین گفت: امیدواریم برای هر استانی با توجه به به مزیت های آن، استاندار تعیین شود که برای استان قزوین هم باید فردی آشنا با صنعت تعیین شود تا بتوان در حوزه اقتصادی و معیشتی مردم بیشتر به مردم کمک کرد.

وی اظهار کرد : در دولت شهید رییسی ارتباط بسیار خوبی بین اتاق قزوین با دفتر معاونت اول ایجاد شده بود که امیدواریم در دولت چهاردهم هم این مهم اتفاق بیفتد و ارتباط بهتر از قبل باشد و اتفاقات خوبی در حوزه اقتصادی رقم بخورد.

عبدیان تاکید کرد: همچنین در خصوص وزاری اقتصادی دولت جدید کارگروه‌هایی تشکیل و از اتاق ایران هم نماینده‌ای حضور دارد که امیدواریم در حد حرف باقی نماند و امیدواریم در حوزه های جهاد کشاورزی، اقتصادی و صمت افراد متخصص به عنوان وزیر انتخاب شوند.

وی در ادامه این نشست خبری درباره مشکلات مالی تیم شمس‌آذر برای تداوم حضور در لیگ برتر فوتبال ایران گفت: در حال حاضر مالکان شمس‌آذر در حال اجرای طرح‌های توسعه صنعتی در کشورهای همسایه هستند و در این شرایط که هزینه دستمزد بازیکنان ۱۰۰ درصد بیشتر شده، توان اداره مالی این تیم را ندارند.

عبدیان اظهار کرد: همچنین از طرفی صنایع و واحدهای تولیدی وابسته به دولت و شرکت‌های دولتی موجود در استان قزوین هم از این تیم حمایت نمی‌کنند و همچنین شاهد هستیم که شهرداری قزوین هم با وجود تکلیفی که دارد، حمایت مالی از شمس‌آذر صورت نمی‌دهد.

Print Friendly, PDF & Email