آئین نمادین تشییع شهدای کربلا توسط زنان قزوینی برگزار شد

قزوین - همزمان با دوازدهم محرم مراسم نمادین تشییع و خاکسپاری پیکرهای شهدای کربلا توسط زنان طایفه بنی اسد که از جمله آئین های عزاداری منحصر به فرد کشور است، در قزوین برگزار شد.

به گزارش تجارت جنوب آنلاین از قزوین، آئین عزاداری سنتی زنانه قزوین با الگوگیری از زنان قبیله بنی اسد در تشییع پیکرهای شهدای واقعه کربلا هرساله برگزار می شود.

این آیین معنوی که در قزوین به سوم امام (ع) شهرت دارد و جزو آیین‌های سوگواری منحصر به فرد در کشور است به ثبت فهرست ملی رسیده و روایتگر اقدام زنان آزاده طایفه بنی اسد برای دفن پیکرهای شهدای کربلا می باشد.

این مراسم که مختص بانوان است، به عنوان یکی از آیین‌های مذهبی و سنتی ویژه استان قزوین هر سال دوازدهم محرم موسوم به سوم امام (ع) برگزار می‌شود.

در این آیین سنتی، جمعی از بانوان با حضور در مسجد علی اکبر (ع) قزوین، پیکرهای نمادین شهدای کربلا را بر دوش گرفته و با سردادن نوحه‌های عزاداری و به نشانه تشییع به سمت امامزاده حسین بن علی ابن موسی الرضا (ع) حرکت می کنند.

در این آیین مذهبی و سنتی، تشییع پیکر شهدای کربلا توسط زنان طایفه بنی اسد بازسازی می شود و بانوان سوگوار حاضر در مراسم با طی کردن خیابان شهدای قزوین در آستان امامزاده حسین (ع)، فرزند بلافصل هشتمین امام شیعیان جهان به عزاداری می پردازند.

در این آیین سنتی هرساله زنانی از اقوام مختلف قزوین شامل ترک، فارس، کرد، لر، تات و گیلکی حضور پیدا می‌کنند تا عشق و ارادت خود را به خاندان عصمت و طهارت (ع) و سید و سالار شهیدان به نمایش بگذارند.

در این آیین معنوی صدها تن از بانوان شرکت کننده با حمل نمادین پیکرهای شهدای کربلا و با در دست داشتن بیل و کلنگ و یا حسین گویان به دور شهر می‌چرخند و عزاداری می‌کنند.

Print Friendly, PDF & Email