تضمین مشارکت مردم و انسجام ملت-دولت با اطلاع رسانی یک سویه میسر نیست
به گزارش تجارت جنوب آنلاین، نویسنده کتاب روابط عمومی ایرانی با استانداردهای جهانی و از مدرسین برجسته حوزه روابط عمومی و ارتباطات کشورمی گوید: «در شرایطی که جامعه درگیر پدیده سرسام اطلاعاتی و گاهی بیتصمیمی و شک وسواسی می شود بی تردید تصمیمات راهبردی ارتباطی، برنامه های کیفی و اقدامات کیفی نتایج کیفی و تعاملات ارتباطی کیفی تری در روابط عمومی دستگاهها به همراه خواهد داشت . و این در صورتی است که بپذیریم روابط عمومی یک سویه و بی کیفیت جایگاهی در سازماندهی، ساماندهی و رهبری نظام ارتباطات یکپارچه سازمان نداشته و نخواهد داشت».
حمید شکری خانقاه، نویسنده کتاب روابط عمومی ایرانی با استانداردهای جهانی و مدرس دانشگاه یادداشتی با عنوان «سخنی با مدیران روابط عمومی دولت چهاردهم؛ تضمین مشارکت مردم و انسجام ملت-دولت با اطلاع رسانی یک سویه میسر نیست» در شبکه های اجتماعی خود قرار داد که در ادامه می خوانید:
در عصر ظهور پدیده “اینفودمیک” – که همچون یک بیماری، با انتشار سریع و گسترده اطلاعات دقیق و نادرست در مورد رویدادها با تولید و انتشار “اطلاعات” متنوع و در سطوح گسترده ملی و بین المللی به صورت یک “اپیدمی” جریان سازی می شود- ارتباطات و روابط عمومی دولتی در نقش مدیریت نظام ارتباطات درون و برون دستگاهی، راهی جز ترسیم نقشه ذینفعان با توجه به نیازهای مردم، مخاطبان کلیدی، منابع انسانی و کیفی سازی سیستم های ارتباطی و رسانه ای ندارد. در شرایطی که جامعه درگیر پدیده سرسام اطلاعاتی و گاهی بیتصمیمی و شک وسواسی می شود بی تردید تصمیمات راهبردی ارتباطی، برنامه های کیفی و اقدامات کیفی نتایج کیفی و تعاملات ارتباطی کیفی تری در روابط عمومی دستگاهها به همراه خواهد داشت . و این در صورتی است که بپذیریم روابط عمومی یک سویه و بی کیفیت جایگاهی در سازماندهی، ساماندهی و رهبری نظام ارتباطات یکپارچه سازمان نداشته و نخواهد داشت.
فراوانی اطلاعات و عدم نظم منطقی آن، میتواند ترس و دلهرهای را در جامعه سبب شود که به آن اضطراب اطلاعاتی (Information Anxiety)می گویند، در چنین شرایطی اولین گام ضروری برای توسعه جلب مشارکت مردم، ساماندهی و سازماندهی و حراست و رهبری هوشمندانه نظام ارتباطات انسانی و رسانه ای دولت با مردم است، سیستم ارتباطی باید به گونه ای طراحی شود که به تمام افراد امکان دهد با هر کس لازم بود در ارتباط و تعامل باشند . » فرآیند مشارکت مردمی وقتی به حداکثر تاثیرگذاری میرسد که افراد بتوانند در آن حضور موثر بیابند و مشارکت کنند. لازم است تمام بخشهای جامعه در روند توسعه مشارکت فعال داشته باشند و صدایشان شنیده شود. اقناع و وفاق زمانی شکل می گیرد که مردم خود را بخشی جدایی ناپذیر از سیستم اعتمادسازی و پذیرفته شدن در دولت حس کنند . سامانه ارتباطی_و نه اطلاع رسانی صرف _ همکاری بین مردم دولت را تسهیل میکند و کمک میکند شایعهها و گمانه زنی های جهت دار به حد اقل برسند.
دغدغه شناسی مردم ، مخاطب پژوهی ، استاندارد سازی تولیدات ارتباطی ، برنامه محوری برای حل مسائل ارتباطی ، استراتژی مداری برای جهت دهی هوشمندانه ، ساختار سازی برای تثبیت جایگاه روابط عمومی ، سیستم سازی ارتباطی برای مدیریت مطلوب برنامه ها و مهارت های ارتباطی کلامی و غیر کلامی برای کیفی سازی ارتباطات یکپارچه دولت-مردم و…از جمله شتابدهنده های روابط عمومی هوشمند در نظام دولتی هستند … روابط عمومی راهبردی مدیریت هوشمندانه ارتباطات انسانی و رسانه ای است. ابزارهای هوشمند کارساز نیست ،روابط عمومی هوشمند ، مدیر ارتباطی هوشمند می طلبد …
شاخص کلیدی ارتباطات، گفتگو است. ارتباطات انسانی نه با تماس بلکه با ارتباط تعاملی و گفتگوی موثر و معنا دار شکل می گیرد. گاهی ما با دیگران فقط تماس می گیریم و با آنها ارتباط نداریم … برای ارتباط موثر با جامعه نقشه راه ارتباطی را ترسیم کنیم . نقشه پیام را طراحی کبیم . نقشه نفوذ را پیاده کنیم . و اثربخشی ارتباط و تعامل خود در جلب مشارکت مردمی را به طور مستمر ارزیابی کنیم.
آیا برای پیوست های رسانه ای و ارتباطی کلان پروژه ها اعتبار لازم تخصیص داده می شود؟
آیا تصمیمات و برنامه های سازمان از مقبولیت و محبوبیت و مشروعیت لازم در سطح جامعه برخوردار هستند؟
چه کسی یا کسانی از طیف های مختلف جامعه و ذینفعان برنامه یا پروژه های ما را میشناسد؟
اگر امیدوار باشیم که برنامه ها و پروژه های ما مثل یک راز مخفی نمانده است. اگر ما دستاوردهای قابل قبولی داشته و داریم بهتر است افراد کلیدی بیشتری را از این دستاوردها مطلع کنیم . اگر میخواهیم مردم در مورد کارمان اطلاعاتی داشته باشند و اسم سازمان یا پروژه ما در ذهنشان باقی بماند، باید در مورد کاری که انجام میدهیم برنامه ارتباطی مشخص و مدونی برای شفاف سازی و اطلاعرسانی همه جانبه با ترسیم نقشه نفوذ و ترسیم نقشه ذینفعان داشته باشیم.
توصیه ام به جامعه روابط عمومی این است که هرگز، بویژه در مواقع بحران و بافت اجتماعی هشدار سکوت نکنید و با جامعه در تعامل باشید. اگر قصد داریم برنامهای با مشارکت مردم اجرا شود، جامعه از ما حمایت کند، اعتماد جامعه افزایش یابد و بستر وفاق ملی برای همگان فراهم شود همواره راهبردهای ارتباطی گفتگو محور را بویژه پیوست های ارتباطی برای پروژه های کلانی که طیف گسترده ای از مردم تحت تاثیر آن هستند را طراحی کنید شبکه ارتباطی قدرتمندی ایجاد کنیم . حضور افراد بیشتر در کنار معرفی پروژه و حمایت جامعه نخبگانی و رهبران فکری باعث می شود تاثیرگذاری و امکان پایداری پروژه های دولتی و نقش آنها در ارتقای سطح کیفی زندگی مردم بیشتر شود. با رسانههای جمعی و انسان رسانه ها روابط مثبت و سازنده ایجاد کنیم ؛ رسانههای رسمی و شبکه های اجتماعی نقش مهمی در انتقال پیامهای دولت به مردم و بالعکس دارند و میتوانند در ایجاد تصویر مثبت از برنامه ها و عملکرد دولت بسیار مؤثر باشند.
راهکارهای ارتباطات راهبردی برای جلب مشارکت مردم و افزایش اعتماد ملی را در قالب” نقشه راه” مدون و اثربخش عملیاتی کنید.
ارسال دیدگاه
مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰