بندر سیریک و ظرفیت های مغفول مانده/بندر سیریک مکمل بنادر شهید رجایی و چابهار

هرمزگان - یکی از ظرفیت های مغفول مانده در حوزه بنادر ایران بندر سیریک در شرق استان هرمزگان است که می تواند باعث ایجاد رونق اقتصادی در منطقه سواحل مکران و شهرستانهای میناب شده و به عنوان یک بندر متوسط و منطقه ای عمل کرده و به دلیل نزدیکی به بنادر کشور عمان محموله های صادراتی ایرانی به عمان و امارات از طریق این بندر صادر شود.

یاداشت :کامران آتین
امروزه بالغ بر ۹۰ درصد از تجارت جهانی از طریق حمل و نقل دریایی انجام می شود، زیرا این نوع حمل و نقل دارای مزایای بسیاری همچون قیمت ارزان، انتقال حجم و وزن انبوه کالا، انتقال سریع و بی خطر کالاهاست و این مزایا موجب شده تا حمل و نقل دریایی و بنادر از توجه ویژه‌ای برخوردار شوند.

“شی جی پینگ” رهبر چین هنگام بازدید از بندر “تیشان” در استان گوانگشی در آوریل ۲۰۱۷میلادی، در مورد اهمیت بنادر در توسعه اقتصادی گفته است: «اغلب می‌گوییم که برای ثروتمند شدن باید جاده بسازیم. اما در مناطق ساحلی، برای ثروتمند شدن ابتدا باید بنادر را بسازیم.»

بطور مثال چین در ۱۰۱ پروژه بندری خارج از کشور در قالب مالکیت، سرمایه‌گذاری، توسعه و غیره حضور دارد که می‌تواند کاربرد تجاری یا نظامی داشته باشد. در واقع، این کشور حداقل یک بندر در هر قاره به جز قطب جنوب دارد.

در عراق کشور همسایه غربی ما نیز شاهد هستیم این کشور سرمایه گذاری قابل توجهی را بر روی زیرساختها و روساختها از طریق مشارکتهای بین المللی انجام داده است. هم اکنون شرکتهای شناخته شده بین المللی از قبیل MSC و CMA CGM و ICTSI و Gulftainer به همراه سایر شرکای عراقی در حال سرمایه گذاری و فعالیت در پایانه های کانتینری بندر “ام القصر” عراق هستند.

اما در کشور ما متاسفانه حوزه بنادر مغفول مانده و به درستی از این ظرفیت های عظیم بهره برداری نمی شود. از نظر کمی ظرفیت بنادر ایران نسبت به رقبای خود کمتر بوده و از نظر رتبه بندی کیفی نیز بنادر ایران بنادر نسل یک و دو هستند در صورتی که جهان به دنبال ایجاد بنادر نسل چهار و پنج می باشد.

یکی از ظرفیت های مغفول مانده در حوزه بنادر ایران بندر سیریک در شرق استان هرمزگان است که می تواند باعث ایجاد رونق اقتصادی در منطقه سواحل مکران و شهرستانهای میناب شده و به عنوان یک بندر متوسط و منطقه ای عمل کرده و به دلیل نزدیکی به بنادر کشور عمان محموله های صادراتی ایرانی به عمان و امارات از طریق این بندر صادر شود. عملاً در نقش مکمل بنادر چابهار و بندر شهید رجایی عمل کند .

برای این مهم ضروری است که هرچه سریعتر پروژه بزرگراه بندرعباس چابهار تکمیل گردیده و بندر گاه های چابهار،جاسک،سیریک و بندر شهید رجایی بصورت زمینی به هم متصل گردند.
با این اقدام محموله هایی که از مبدا افغانستان و کشورهای آسیای میانه به مقصد امارات وعمان به ایران ترانزیت می شوند به بندر گاه سیریک منتقل شده و در سریعترین زمان ممکن و با کمک شناورهای سایز متوسط و تندرو در کوتاهترین زمان به مقصد می رسند.

Print Friendly, PDF & Email