آقای وزیر بهداشت: جنس خریده شده تحویل داده نمیشود/ ماجرای دستگاه «پت اسکن» همچنان در ابهام!
به گزارش تجارت جنوب آنلاین، چند روز قبل یک همکار رسانهای فرهنگی تماس گرفت و از دردهای سرطان گفت. از اینکه اگر این بیماری به موقع تشخیص داده میشد، اینهمه با مصیبتهای سفر علیرغم بیماری مواجه نبود، از اینکه اگر دستگاه پت اسکن (PET Scan)در موعد مقرر علیرغم تعهد سرمایه گذار نصب میشد تشخیص و مراقبت دقیق هم صورت میگرفت. بهرحال تشخیص زود هنگام سرطان میتواند احتمال موفقیت درمان را به میزان قابل توجهی افزایش دهد او حالا در شرایطی که بیماریش عود کرده در تهران منتظر دریافت درمان است.
از ان گذشته میگوید بنا به تشخیص پزشکان معالج هر دوماه بایدآزمایش ام آر آی بگیرم تا ناهنجاریهای بافتهای مستعد سرطان را که ممکن است تبدیل به سرطانهای بدخیم شوند کنترل شوند اما متاسفانه ۵ماه منتظر ماندم تا اینکه مجبور شدم تهران بیایم حالا پزشکان نا امیدانه از شرایط سخن میگویند. در صحبتهایش بغضی کهنه وجود داشت. میگفت من پدرم و میخواهم به تماشای بزرگ شدن فرزندانم بنشینم. حق من این نیست. چرا هرمزگانی که هزاران میلیارد درآمد دارد، با کمبود تجهیزات پزشکی روبرو شود؟ چرا بیمارانی مانند بخاطر بدعهدی سرمایه گذار و بی خیالی متولیان به پایان زندگی برسند؟ معمولاً در برخی دکانها و مغازهها نوشتهای توجه مردم را جلب میکند که “جنس فروخته شده، پس گرفته نمیشود .”اما در هرمزگان جنس خریداری شده تحویل داده نمیشود.
حکایت پت اسکن
۱۴فروردین ۱۴۰۰قرارداد تأمین تجهیزات درمانی مرکز آموزشی، پژوهشی و درمانی پیامبر اعظم (ص) بندرعباس به شماره ۷/۱۴۰۰بین رئیس وقت این مجتمع به عنوان سرمایه پذیر و مدیر عامل شرکت پرتو نگاران طب حکیم به عنوان سرمایه گذار امضا شد. موضوع قرار داد تأمین دستگاه (PET-CT)و تأمین پرسنل متخصص به روش ROT (برگشت مالکیت به سرمایه پذیر) میباشد. این قرارداد در ۱۴ماده ۴۷بند و ۶تبصره تنظیم و به امضای طرفین رسید. کارگروه منتخب دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان طی صورتجلسه مورخ ۴اسفند ۱۳۹۹موافقت خود را با امضای چنین قراردادی اعلام کرده بود. اما تأخیر در تهیه و تأمین تجهیزات موجب شد، دیوان محاسبات هرمزگان اسفند ماه ۱۴۰۱ طی نامهای خطاب به معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار، خواستار برگزاری جلسه و بررسی ابعاد قرارداد شود. در این نامه به قرارداد ۹۹۱۱۸۱۱۳۸۸۷ مورخ هفدهم اسفند ۱۳۹۹ اشاره میکند که در آن بحث پرداخت ۱۸۰ میلیارد ریال تسهیلات بلاعوض از محل بند یک تبصره ۱۹ قانون بودجه مورد تاکید قرار گرفته و از ابهام در عدم تحویل دستگاه به رغم گذشت ۲۴ ماه از تاریخ قرارداد خبر داده است. بهرحال علیرغم تعهد سرمایه گذار هنوز از راه اندازی یا تأمین تجهیزات ذکر شده در قرار داد اطلاعی در دست نیست. هرچند در قرارداد فی مابین بازه زمانی مشخص برای نصب، راه اندازی و فعالیت آن در نظر گرفته شده است.
ابهامات
براساس ماده ۸قرار داد ۱۴فروردین ۱۴۰۰نظارت عالیه برعهده معاونت درمان (مدیریت تجهیزات و ملزومات پزشکی) دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان میباشد. معاون درمان در زمان انعقاد قرار داد کیست یا مدیریت تجهیزات و ملزومات پزشکی را چه کسی عهده دار بود؟ براساس ابلاغ مورخ ۱۴بهمن ۱۳۹۹ سرپرست مدیریت امور بیمارستانها و مراکز تشخیصی و درمانی معاونت درمان دانشگاه منصوب میشود . و سه روز بعد بنا به نامه دیوان محاسبات استان این قرار داد تنظیم میشود . ودقیقا یک روز بعد از تاریخ صدور ابلاغ سرپرست مدیریت بیمارستانها اسناد خزانه به مبلغ ۱۸۰میلیارد ریال به وی تحویل میگردد.
۱- در تبصره ماده ۴ قانون راجع به منع مداخله وزراء و نمایندگان مجلسین و کارمندان در معاملات مصوب ۱۳۳۷.۱۰.۲۲ مجلس سنا به صراحت آمده است: ” تبصره ۱ – پدر و مادر و برادر و خواهر و زن یا شوهر و اولاد بلافصل و عروس و داماد اشخاص مندرج در این قانون و همچنین شرکتها ومؤسساتی که اقرباء فوقالذکربه نحو مندرج در بند ۷ و ۸ در آن سهیم یا دارای سمت باشند نمیتوانند باوزارتخانهها و یا بانکها و یا شهرداریها وسازمانها و یا سایر مؤسسات مذکور در این قانون که این اشخاص در آن سمت وزارت یا معاونت یا مدیریت دارند وارد معامله یاداوری شوند.” درحالی که مدیر عامل شرکت پرتو نگاران طب حکیم خواهر سرپرست مدیریت امور بیمارستانها و مراکز تشخیصی و درمانی در زمان قرار دادسال ۱۳۹۹و سرپرست معاون درمان در زمان امضای قرار داد ۱۴فروردین ۱۴۰۰میباشد. علی ای حال دانشگاه علوم پزشکی (کارگروه منتخب) و مرکز آموزشی، درمانی و پژوهشی پیامبراعظم (ص) بندرعباس با یک شرکت خانوادگی قرار داد امضا کرده که برادرشان در دانشگاه مسئولیت داشته و قانون از امضای چنین قراردادی ممانعت به عمل آورده است.
۲- اگر ملاک قرارداد ۷/۱۴۰۰مورخه ۱۶فروردین ۱۴۰۰باشد، چگونه قبل از امضا قرار داد مبلغ۱۸۰میلیارد ریال اسناد خزانه در اختیار سرپرست قرار گرفته است؟ تاریخ دریافت اسناد خزانه ۲۸اسفند ۱۳۹۹میباشد و دریافت کننده هم جناب سرپرست مدیریت امور بیمارستانها و مراکز تشخیصی و درمانی است یعنی سی و نه روز قبل از قرار داد اسناد خزانه به سرمایه گذار تحویل شده است.
۳- ابهام دیگر اینکه طرف قرار داد شرکت و مدیر عامل آن شخص دیگری است و طبیعتاً باید اسناد خزانه به وی تحویل میگردید درحالی که دریافت کننده اسناد از بانک عامل سرپرست وقت مدیریت امور بیمارستانها و مراکز تشخیصی و درمانی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان است.
۴- ابهام دیگر در این قرار داد مسئله وکالت نامه محضری است که بهمن ماه ۱۳۹۸ از سوی مدیر عامل شرکت به سرپرست بیمارستان برای انجام کلیه امور شرکت، حتی امضاء اسناد تعهدآور شرکت پرتو نگاران طب حکیم اعطا گردید. یعنی عملاً درحالی که مسئولیت دولتی در دانشگاه داشته یانظارت عالیه بر اجرای این قرارداد را عهده دار بوده، وکالت شرکت سرمایه گذار راهم داشته است
مبنای انعقاد قرارداد ماده ۲۷قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت (۲) میباشد که به دولت اجازه میدهد نسبت به عقد قرارداد و واگذاری طرحهای تملک داراییهای سرمایهای به بخش غیردولتی اقدام نماید. لذا بر اساس دستورالعمل اجرایی قانون مذکور ابلاغ شده توسط رئیس سازمان مدیریت کشور (۱۳۹۶)ابتدا دستگاه متولی باید گزارش تصمیم را به کارگروه منتخب ملی یا استانی ارائه دهد این گزارش تصمیم از سوی دستگاه متولی تنظیم و تدوین نشده است. ابهام دیگر اینکه در فراخوان عمومی بحث پرداخت مشوق به سرمایه گذار نیامده است همچنان بدون پاسخ باقی مانده است. اصلاً همه این موارد به کنار، آیا بواسطه خواست افکار عمومی و رسانهها نباید شفاف سازی صورت گیرد؟ قطعاً بررسیهای تخصصی شاید موارد ابهام بیشتر را عیان کند یا جامعه را اقناع نماید.
آقای وزیر بهداشت دستور ابهام زدایی را صادر فرمایید
رسانهها همواره بر شفاف سازی این قرارداد و عمل به تعهدات تاکید داشتهاند اما متاسفانه تاکنون به صورت روشن و واضح پاسخی از سوی متولیان ارائه نشده است. خرداد۱۴۰۲رییس وقت مرکز آموزشی و درمانی پیامبر اعظم (ص) بندرعباس (بیمارستان شهید محمدی) تأکید کرد: “فرآیند جذب سرمایه گذار جهت خرید، نصب، تجهیز و راه اندازی دستگاه پت اسکن با رعایت کلیه شرایط و تشریفات قانونی در کارگروه استانی و با تأیید مسؤولین استانی عضو کارگروه و دانشگاه بوده و ایراد عدم رعایت قانون منع مداخله وارد نبوده و شخص مورد ادعا در آن مقطع در جایگاه معاون درمان دانشگاه نبودهاند. قابل ذکر است نهادهای نظارتی مستقر در استان نیز در جریان جزییات کامل قرارداد و نحوه جذب سرمایه گذار میباشند.” اردیبهشت ۱۴۰۳رئیس فعلی دانشگاه علوم پزشکی به جنوب ایران گفت: ” یکی از نیازهای اساسی هرمزگان دستگاه پت اسکن برای درمان بیماران سرطانی است که با وجود پرداخت اعتبار بلاعوض آن به یک شرکت بخش خصوصی، اما هنوز خبری از تهیه و نصب آن در استان نیست.”معاون فعلی درمان دانشگاه اظهار داشت: ” در خصوص دستگاه پت اسکن، طی آخرین نامهی دریافتی ما از سوی شرکت دارویی و تجهیزات پزشکی، این دستگاه از کشور مبدا وارد شده است و اکنون در گمرک شهریار است. و در حال گذراندن مراحل گمرکیست.”حسین پور معاون توسعه دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان، گفت: “چیزی که اکنون مهم است ورود این دستگاه به کشور است، ما پیشبینی میکنیم این دستگاه در ۶ ماه آینده مورد بهرهبرداری قرار بگیرد.”اما همچنان تجهیزات خریداری شده، فعال نیست و بیماران هرمزگانی یا قربانی تشخیص دیرهنگام و یا قربانی جاده در سفر به استانهای همجوار جهت پیگیریهای درمانی میشوند. آقای دکتر ظفرقندی به داد مردم هرمزگان برسیدو دستور بفرمایید ابهامات این قرارداد بررسی و با تخلفات احتمالی برخورد شود.
آقایان نماینده، شما چرا؟
سکوت نمایندگان هرمزگان در این اوضاع و احوال بسی جای شگفتی است. شنیده میشود بعد از کنار گذاشتن سرپرست مجتمع آموزشی درمانی و پژوهشی پیامبر اعظم به واسطه نارضایتیهای متعدد، گزارشات مردمی، نابسامانی در ارائه خدمات بنحوی که برخی مدیران ارشد استان خواستار اقدام میشوند، برخی نمایندگان و متولیان از این موضوع ابراز نارضایتی کرده و خواستار ابقا وی شدهاند سئوال اینجاست: آیا رئیس دانشگاه، اختیار و حق انتخاب مدیران زیر مجموعه را ندارد؟ آنهم مدیری که عملکردش رضایت بخش نبود (در گفتگو با مراجعان، درخواست مسئولان وحتی عدم رضایت مدیران بالادستی ضعف مدیریتی فرد کنار گذاشته شده، عیان است) آقایان چرا به جای ابقا یا ارتقای یک مدیر که ابهامات در خصوص قرارداد پت اسکن پیرامون او همچنان باقی است، به دنبال تحقق مطالبه مردم در حوزه سلامت نیستند؟ آیا منافع برخی بر منافع عمومی ارجحیت یافته است؟ به نظر میرسد قدر نیروی بومی، جانباز ۷۰درصد که در مدت حضورش توانسته عملکرد مطلوبی از خود بر جای گذارد، توانسته مجوز راه اندازی دانشکدههای شرق و غرب را بگیرد، پروژه بیمارستان کودکان را به سرانجام برساند، پروژههایی مانند بیمارستان ۵۳۱تختخوابی وبیمارستان میناب را به ۸۰درصد پیشرفت فیزیکی برساند را باید دانست. آقایان محترم بیاییدبجای بالاو پایین رفتن از پلههای وزارت بهداشت جهت مداخله احتمالی در عزل و نصبها، برای توسعه سلامت آستین همت را بالازنید
ارسال دیدگاه
مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰