مدیرکل آموزش و پرورش استان قزوین:

بازنگری در گفتمان تربیتی و علمی مدارس ضروری است

قزوین - مدیرکل آموزش و پرورش استان قزوین بر ضرورت بازنگری در گفتمان تربیتی و علمی مدارس تاکید کرد و گفت: سازوکارهای عملی برای تقویت سازمان یادگیرنده و پیشگیری از بحران‌های تربیتی در دستور کار قرار گیرد.

به گزارش تجارت جنوب آنلاین از قزوین، حسنعلی اصغری در دوره توانمند سازی مدرسین آموزش خانواده استان قزوین، با محوریت”طرح ملی نماد و آسیب اجتماعی” با حضور جمعی مسوولان و کارشناسان برگزار شد ، با تأکید بر اهمیت توجه به ساختارهای سازمانی مدارس و نقش حیاتی انجمن‌ها و شوراهای آموزشی، خواستار بازنگری جدی در شیوه تعامل با خانواده‌ها و نحوه ارائه محتواهای آموزشی شد.

وی با اشاره به اینکه برخی مدیران، تنها خود را به عنوان رکن تصمیم‌گیرنده می‌دانند، گفت: نادیده گرفتن ارکان قانونی مانند شورای معلمان، شورای مالی و انجمن اولیا و مربیان، موجب اختلال در نظام مدیریتی مدرسه و کاهش اثربخشی فعالیت‌ها می‌شود.

اصغری افزود: امروز در شرایطی هستیم که دسترسی به اطلاعات فراگیر شده، اما هنوز شکل‌گیری نیاز و تمایل به یادگیری در خانواده‌ها ضعیف است. تا وقتی نیازی در ذهن فرد ایجاد نشود، آموزش معنا و اثری ندارد.

این مسوول با تشریح مفهوم «برهم زدن تعادل شناختی»، آن را راهکاری موثر برای ایجاد احساس نیاز دانست و گفت: وقتی تنشی شناختی در ذهن افراد ایجاد شود، برای رسیدن به تعادل دوباره به دنبال یادگیری و مشاوره می‌روند. اینجا نقش مدیران و مربیان کلیدی است؛ باید با ایجاد تلنگرهای فکری زمینه‌ساز این حرکت شوند.

مدیرکل آموزش و پرورش استان با تأکید بر لزوم نوآوری در ارائه مطالب در جلسات آموزشی، از همه فعالان این حوزه خواست تا از ارائه مطالب تکراری پرهیز کرده و همواره بر اساس یافته‌های جدید علمی سخن بگویند.

وی گفت: یادگیری باید همیشگی باشد و سازمان آموزش و پرورش باید به سازمانی یادگیرنده تبدیل شود.

این مسوول بر اهمیت آموزش‌های پیشگیرانه تأکید کرد و افزود: گاهی یک جمله درست می‌تواند یک نوجوان را از خطر آسیب‌های اجتماعی، نجات دهد.

اصغری با اشاره به افزایش آسیب‌پذیری روانی در جامعه، از همه فعالان حوزه تربیت خواست تا در جلسات خود به افزایش تاب‌آوری، کاهش مقایسه‌گری و ترویج سبک زندگی آگاهانه بپردازند.

وی با بیان اینکه جامعه امروز در حال گذار از یک پارادایم فرهنگی و اجتماعی است، تأکید کرد: ما مسئولیتی سنگین در این مسیر بر دوش داریم. رسالت آموزش و پرورش در چنین دوره‌ای، هدایت جامعه به سوی ثبات و تحول آگاهانه و علمی است.

اصغری، بر اهمیت توجه به جزئیات کوچک اما اثرگذار در محیط آموزشی تأکید کرد و هشدار داد که بی‌توجهی به این موارد می‌تواند به بحران‌های جدی منجر شود.

وی غلبه تفکر احساسی بر منطقی را یکی از چالش‌های فعلی جامعه دانست و بر ضرورت افزایش تاب‌آوری و آمادگی برای مواجهه با بحران‌ها تأکید کرد.

اصغری خواستار توجه به «پیش‌نشانه‌ها» در برنامه‌ریزی‌های آموزشی شد تا قبل از وقوع بحران‌ها، اقدامات پیشگیرانه مؤثر انجام شود.

این مسوول نقش کلیدی معلمان و مدیران را در ایجاد انگیزه برای یادگیری و تعمیق تفکر در مخاطبان بسیار مهم دانست.

مدیرکل آموزش و پرورش استان، بر لزوم گفتمان علمی و برنامه‌محوری در تحول آموزش تأکید کرد و گفت: تحقق تغییرات پایدار در سیستم آموزشی نیازمند برنامه‌ریزی دقیق و مشارکت مستمر مدیران و معلمان است.

وی همچنین بر لزوم تبدیل سازمان آموزش و پرورش به یک «سازمان یادگیرنده» تأکید کرد و گفت: تا زمانی که خود ما یادگیرنده نباشیم، نمی‌توانیم در تربیت نسل آینده موفق عمل کنیم.

اصغری مسئولیت معلمان و مدیران را در الگو بودن برای رشد، یادگیری و آینده‌نگری یادآور شد.