آنچه در جلسه سه ساعته استیضاح شهردار رودان گذشت:

هدف از طرح سئوال، حرکت در مسیر صحیح مدیریت شهری است

هرمزگان - در جلسه شورای اسلامی شهر رودان که عصر روز شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ با موضوع بررسی طرح سئوال از حجت جاودان شهردار این شهر برگزار شده، اکثریت اعضای شورا از پاسخ‌های ارائه شده توسط شهردار، قانع نشدند. به این ترتیب با ارائه درخواست اعضای شورا، استیضاح شهردار رودان کلید خورد.

به گزارش تجارت جنوب آنلاین از هرمزگان، حجت جاودان ١٠ روز برای پاسخ به سئوالات فرصت داشت که پس از طی مدت ۱۰ روزه برای حضور در جلسه و پاسخگویی حضور یافت. جلسه ای که سه ساعت طول کشید، پروسه طرح سئوال از شهردار رودان با حضور اصحاب رسانه، شهردار و شورای اسلامی شهربا تلاوت قرآن آغاز شد، رئیس شورا با قدردانی از همراهی رسانه‌ها در پیشبرد اهداف توسعه ای، هدف از طرح سئوال را رفع ابهامات و حرکت در مسیر درست مدیریت شهری عنوان کرد. حسن وطنخواه، عباس جاودان، ولی الله واحدی، مصطفی نجفی و مصیب داوری اعضای شورای اسلامی شهر هرکدام بصورت کوتاه سخن گفتند و جلسه با توضیحات حجت جاودان شهردار ادامه یافت. شورای شهر ۱۱سئوال را مطرح کرد: بی توجهی به ایجاد اماکن تفریحی و المانی، عدم خرید ماشین آلات جدید با وجود فروش دو مینی بوس شهرداری و تصویب شورا در راستای هزینه کرد مبلغ فروش در جهت خرید ماشین آلات، ضعف در انعقاد قراردادها به ویژه قرار داد فروش ۴۸۰۰تن آسفالت، قرار داد حفاری سطح شهر با شرکت گاز، فروش بدون قرارداد ۳۴۰تن آسفالت، قرارداد با شرکت خدماتی و…،ضعف در توسعه پارکهاو فضای سبز و روشنایی معابر، ضعف در مدیریت خدمات شهری و جمع آوری زباله‌ها، ضعف در اجرای پروژه پل خشورگی، نبود نظارت در ارسال ماشین آلات به خارج از استان برای تعمیرات، نبود برنامه در رسیدن به درآمد پایدار، عدم مدیریت مصرف سوخت و هدر رفت آن، نبود برنامه در هدایت آب‌های سطحی خصوصاً انتهای خیابان معلم و اقدام غیرقانونی شهرداری در پلمپ اماکن استیجاری بدون رعایت موازین قانونی در قالب سئوال مطرح شد.

 

درآمدهای شهرداری در حد صفر است

حجت جاودان در این جلسه گفت: زمانی که شهرداری را تحویل گرفتم حساب‌ها با دستور قضایی مسدود بود علاوه بر آن دو اجرائیه دیگر هم داشتیم که آخرین آن در ۸اردیبهشت ۱۴۰۳ به مبلغ ۹میلیارد و ۴۱۶میلیون واصل شد. مجموع بدهی‌هایی که اجرائیه خورده بالغ بر ۲۰میلیارد تومان است. این درحالی بود که ما در ابتدای کار تنها مجوز برداشت حقوق را داشتیم. مهم‌ترین عامل در عدم اجرای برخی برنامه‌ها، انسداد حساب‌ها بود. وی افزود: سئوال حق شوراست و گلایه ای نیست اما باید عرض کنم شهرداری که باید بر اساس درآمدهای خودش اداره می‌شد الان متکی به ارزش افزوده است.

شهردار در پاسخ به سئوال واریزی ارزش افزوده چقدر است؟ افزود: چون در سئوالات این موضوع طرح نشده لذا رقم دقیق را نمی‌دانم. اما باید عرض کنم که بودجه شهرداری در سال ۱۴۰۱شصت و پنج میلیارد تومان مصوب شد که محقق گردید اما در سال ۱۴۰۲این رقم به بیش از دوبرابر رسید یعنی ۱۲۶میلیارد تومان تصویب شد و همین موجب شد که افزایش صورت گرفته محقق نشود.

جاودان بخشی از عملکرد شهرداری را در حوزه عمرانی شرح داد و اضافه کرد: فاز یک بوستان مولا (تسطیح، برج نور نصب تانکر و …..) ایجاد زمین والیبال و چمن فوتبال دربرخی محلات، خرید و نصب مجموعه بازی پلی اتیلین، اجرای خیابان پیاده روی، بهسازی روشنایی معابر، تهیه و نصیب سردیس سرداران سلیمانی و حاجبی، روشنایی پل آبنما، تهیه برخی المان‌ها، و خرید دوسبد خرما و لیمو بخشی از اقدامات است.

وی در خصوص انعقاد برخی قراردادهای اظهار داشت: شرکتی برای اجرای نهضت آسفالت در بخش جغین با تعهد تأمین سوخت و قیر با شهرداری تفاهم نامه امضا کرده و ضمانت نامه ۵۰۰میلیون تومانی اخذ شد. ضمن اینکه برای پخت تنی ۳۰۰هزار تومان سود داشتیم هرچند هنوز سهمیه قیر را دریافت نکرده و مکاتبات با بخشداری جغین در خصوص عدم پرداخت مطالبات پیمانکار تا زمان تسویه حساب با شهرداری انجام شده است .

جاودان در باره قرار داد با شرکت خدماتی پ.ک اضافه کرد: این قرارداد در سامانه گذاشته شده و این شرکت برنده شده است. بعد از اعتراض کارگران بدلیل تعویق حقوق و مزایا مکاتبات انجام شده و کارگران هم می‌توانند برای دریافت حق خود شکایت کنند. من مدافع کارگران بوده و هستم.

او در خصوص ورود شهرداری در اجرای پل خشورگی گفت: در مورد پل خشورگی ابتدا قرار نبود شهرداری آن را اجرا کند اما با سفر وزیر کشور ۱۵میلیارد مصوب شد پیمانکار از طریق سامانه برنده شد. در نوبت اول یک نفر شرکت کرد و در نوبت دوم هم همینطور لذا مطابق مقررات به پیمانکار واگذار شده است من هیچ پیمانکاری با خودم نیاوردم. این پروژه از محل اعتبارات ستاد بحران تأمین می‌شد. در سال ۱۴۰۰حدود ۵میلیارد تومان که با کسورات ۳و نیم میلیارد تومان می‌شد به پیمانگار پرداخت کردیم اما کار انجام شده ۹میلیارد تومان است که ۲میلیارد تومان از طریق پیگیری‌های انجام شده با سررسید ۱۴۰۴و ۱۴۰۵از استاندار گرفته شد در نتیجه پل به راهداری محول شده و ما بدهکاریم.

حجت جاودان درباره واگذاری میدان تره بار به یک فرد بدون رعایت قانون معاملات دولت افزود: درمورد این واگذاری حضور ذهن ندارم اما برای املاک شهرداری مزایده برگزار شد که به دستور مقامات اجازه برگزاری مزایده داده نشد و از طرف دیگر ۴نامه شورا ارسال کردم که درنهایت با واگذاری املاک به افرادی که سابق در آن ملک بوده با نرخ قبل موافقت گردید. جاودان به دو اقدام ماندگار شهردار اشاره کرد و گفت: یکی از این اقدامات تهیه و خرید برنامه شهرسازی است که تا بیست سال آینده پاسخگوست. انجام عکسبرداری هوایی و وارد کردن اطلاعات املاک در حال اجراست و با اتمام آن مردم می‌توانند مستمراً عوارضات را پرداخت کنند. اقدام دوم تعیین تعرفه عوارض بود. به جرات می‌گویم این درآمد مهم در شهرداری کاملاً فراموش شده است . وی در باب ارسال ماشین آلات به استان‌های دیگر و نقص‌های فنی بعد از تعمیر اظهار کرد: ۱۲خودرو و وسایط نقلیه سنگین را جهت تعمیر به استان دیگری فرستادیم طبیعی است یکی هم خوب کار نکند واقعاً عمدی درکارنبوده است. جاودان درخصوص پلمب برخی واحدهای تجاری علیرغم ممانعت شورا بیان کرد: هرچند با پلمب مخالف بودم اما براساس بند ۱۳قرار داد با مستأجر این حق را داشتیم و اقدام کردیم. این افراد ۴سال است نه قرار دادشان تمدید شده و نه اجاره می‌پردازند و تمایل دارند که تمدید اجاره با قیمت ۵سال پیش باشد طبیعی است که باید با اینها مطابق قرارداد برخورد می‌شد.

وی در خصوص مهار آب‌های سطحی که همواره مشکل شهر رودان در زمان بارندگی هاست گفت: خیابان‌ها قبل از تحویل شهرداری به اینجانب احداث شده بود و دوراه بیشتر نبود یا تملک اراضی که اعتباری بالغ بر ۳۰میلیارد تومان می‌خواست یا بالا آوردن سطح خیابان که آب را به حواشی هدایت کند اما مالک، اراضی را محصور کرد و راهی برای خروج آب نماند. لذا اعتبار سنگینی برای حفرکانال و هدایت آب‌های سطحی می‌خواهیم.

جاودان درباره عدم استفاده بهینه از سوخت سهمیه و هدر رفت آن اظهار داشت: ما با تخلفات برخورد قاطع می‌کنیم در دوره من خطایی نبوده اما اتفاقی که منجر به هدر رفت شد، کاملاً غیر عمد بوده اما با سهل انگاری‌ها برخورد می‌شود. البته مشکل بیش از اینهاست انسداد حساب‌ها موجب شد که ما در خرداد و تیر ۱۴۰۲با بودجه شخصی سوخت را تهیه کنیم در سرجمع طی چند ماه بیش از ۸۰هزار لیتر سوخت را نتوانستیم جذب کنیم که همین امر در ارائه خدمات اثر گذاشت

وی در پایان با اشاره به عدم تحقق درآمدها گفت: افزایش بودجه، استهلاک بالای ماشین آلات، انسداد حساب‌های شهرداری، قدمت کارخانه سنگ شکن و تولید آسفالت که منجر به تحمیل هزینه‌های گزاف می‌شود از مهم‌ترین دلایل سد راه تحقق اهداف و برنامه‌های شهرداری رودان است . .

 

در انعقاد قراردادها دچار ضررو زیان شده ایم

حسن وطنخواه رئیس شورای اسلامی شهر رودان در حاشیه جلسه استیضاح شهردار به خبرنگار ما گفت: اولاً از زحمات شهردار و مجموعه همکاران وی تشکر می‌کنم و طرح سئوال هم حق شوراست. طبیعتاً درصدد تخریب عملکردها نیستیم اما در فضای رسانه ای و مجازی مسایلی مطرح شد که می‌تواند ذهنیت شهروندان را نسبت به تصمیمات شورا تغییر دهد. این فضا سازی‌ها اگر پاسخ داده نشود، بر افکار عمومی اثر منفی خواهد گذاشت. من در جلسه استیضاح عرض کردم بیش از ۱۰۰میلیارد تومان درآمدهای ارزش افزوده به حساب شهرداری واریز شده در حالی که اگر هزینه حقوق و سایر هزینه‌های جاری شهرداری کسر شود سالانه ۴۰میلیارد تومان پروژه می‌توان اجرا کرد. درحالی که شهرداری درآمدهای دیگری هم دارد. چرا پروژه‌های شهری باید متوقف بماند؟ یا اجرای پل خشورگی چرا باید سه سال معطل بماند؟ عرض کردم شورا ۹میلیارد و ۲۰۰میلیون برای تکمیل این پل اعتبار گذاشت ولی در اولویت قرار نگرفت.

حسن وطنخواه افزود: در انعقاد قراردادها واقعاً دچار ضررو زیان شده ایم. راردادی که با شرکت گاز برای ترمیم حفاری‌ها منعقد شده حتی هزینه تهیه آسفالت مورد نیاز را تامین نمی‌کند. یا قرارداد پخت ۴۸۰۰تن آسفالت بسته شده باید حداقل ۳میلیارد درآمد می‌داشتیم اما هنوز یک ریال محقق نشده است . ۳۴۰تن آسفالت به پیمانکاری داده شد که قرار داد رسمی ندارد. در حالیکه تذکرات لازم داده شده، مکاتبات موجود هست . وی با اشاره به ناتوانی پیمانکار پروژه پل خشورگی اضافه کرد: ما با شهردار مکاتبه کردیم که این پیمانکار توان اجرای پروژه پل خشورگی را ندارد، یا آن شرکت خدماتی حقوق کارگران را نپرداخته با این شرکت امکان همکاری نیست چون به تعهدات عمل نکرده است. در شهرداری دوایری مسئول بررسی قراردادها از جنبه‌های حقوقی و کارشناسی هستند چرا باید شهرداری دچار زیان شود؟

وطنخواه اضافه کرد: واحد خودرویی شهرداری مکلف است بررسی‌های اولیه برای تعمیرات وسایط نقلیه را انجام دهد، اگر تخصص ندارد از کارشناسان کمک بگیرد. لودر شهرداری ۷ماه خوابید بیش از یک میلیارد و ۲۰۰میلیون تومان هزینه تعمیرات شد به محض اینکه روز اول کار فرارسید دوباره دچار نقص شد.

 

گفتیم سرمایه گذار جذب کنید پاسخ شنیدیم کسی را نمی‌شناسم

وطنخواه اظهار داشت: از ابتدای انتخاب شهردار روی تحقق درآمدهای پایدار مصر بودیم و به کرات از وی خواستیم. پاسخ داد که درآمد پایدار سرمایه می‌خواهد عرض کردیم سرمایه گذار جذب کنید پاسخ شنیدیم من کسی را نمی‌شناسم . وی اضافه کرد: بارها نامه زدیم که روشنایی معابر به جد دنبال شود خصوصاً بلوارهای اصلی مورد توجه ویژه باشد. پاسخ شنیدیم که چون سرقت سیم و لامپ صورت می‌گیرد امکان این کار را نداریم. نامه زدیم که برخی اماکن که انبار هستند حتماً اقدامات ایمنی را رعایت کنید. نگهبان بگذارید. توجهی نشد کلی وسایل انبار به سرقت رفت. اینها اگر سوءمدیریت نیست چه می‌تواند باشد؟

 

۸۰درصد مصوبات شورا توسط شهرداری اجرا نشد

 رئیس شورای اسلامی شهر رودان گفت: پلمب اماکن تجاری یکی از مشکلاتی بودکه مستاجران گلایه داشتند نامه زدیم که براساس قانون پلمب باید با دستور قضایی صورت گیرد و با توجه به انتخابات پیش رو (انتخابات مجلس) مراقب باشید نارضایتی ایجاد نشود. متاسفانه توجهی نشد و این مسئله ادامه یافت، شورا متهم شد که به افراد خاصی توجه دارد. درصورتی که شورا از شهردار اجرای قانون را می‌خواست.

حسن وطنخواه در خصوص هدر رفت سوخت اظهار داشت: برای جلوگیری از هدر رفت سوخت و مصرف بهینه دو نامه ارسال کردیم اما پاسخی دریافت نشد نتیجه اش حیف و میل سوخت بود. حالا نامش را سهل انگاری یا عمد یا هرچه می‌خواهند بگذارند. این اتفاق افتاده است.

وی گفت: ۸۰درصد مصوبات شورا توسط شهرداری اجرا نشد. چرا چون تصمیمات در جاهای دیگری گرفته می‌شد. مکاتبات متعددی داریم، جلسات زیادی داشتیم که موارد را گزارش کردیم، تذکر دادیم و خواستیم روند اصلاح شود اما نشد. طبیعتاً این حق شورا بود که از ابزارهای قانونی برای خدمت به شهروندان استفاده کنند.

 

در دوره ششم شورا هیچ پارکی احداث نشد

مصیب داوری عضو شورای اسلامی شهر رودان در جلسه استیضاح شهردار گفت: در دوره ششم شورا هیچ پارکی احداث نشد اگر مجموعه ای ایجاد شده، پیوست فضای سبز ندارد. یا درمورد قرارداد پخت ۴۸۰۰تن آسفالت شورا مطلع نشد. بعد از این قرارداد کارخانه تولید آسفالت دچار خرابی شد بی آنکه عایدی برای شهر و شهرداری داشته باشد. حرف ما اینست وقتی قرار دادی می‌بندید که درآمدی ندارد، با قیر رایگان و ماسه رایگانی که در سنگ شکن متعلق به شهرداری تولید می‌شود، آسفالت محلات انجام شود. این حرف ماست

عضو شورای شهر رودان گفت: در مورد شرکت پردیس بارها هم نامه زدیم و هم تذکر دادیم که این قرار داد تنش زاست. هنوز حقوق اسفند کارگران پرداخت نشده است. شهردار می‌گوید: دلیلی برای عدم انتخاب این شرکت نبود. عرض من اینست دلیلی بالاتر از مخالفت شورا می‌خواهید؟ در ماجرای انتخاب پیمانکار پل خشورگی شورا درجریان نبود زمانی که نقشه آمد در کمتر از یک ماه مخالفت خود را اعلام کردیم. مجوز برای کار هم وجود داشت چه طرحی اولویتش بالاتر از پل خشورگی بود که شهردار آن را انجام نداد؟

 

اگر ارزش افزوده نبود، شهرداری تعطیل می‌شد

داوری اضافه کرد: برای میدان تره بار ما شش یا ۷متقاضی داشتیم. شورا به املاکی که متقاضی نداشت مجوز تمدید قرار داد داه نه املاکی که متقاضیان زیادی دارد . وی افزود: بارها تذکر دادیم که سنگ شکن سه شیفت کار کند تا مشکلات مالی شهرداری حل شود، اگر ارزش افزوده پرداخت نمی‌شد باید شهرداری را تعطیل می‌کردیم؟ اما شهردار به دنبال درآمد پایدار نبود . وگرنه ظرفیت برای درآمدزایی وجود دارد.

 

با تکیه بر دعا نویس و رمال شهر اداره نمی‌شود

ولی الله واحدی در جلسه استیضاح شهردار گفت: در خصوص بدهی شرکت پیمانکار به کارگران، قانون این حق را به شهردار داده که از محل تضامن‌ها تعهدات شرکت به کارگران را پرداخت کند. الان هر کارگر بیش از ده میلیون تومان طلبکار است. عضو شورای شهر رودان با انتقاد از عدم تصمیمات کارشناسانه در تهیه ملزومات و تعمیر ماشین آلات و انعقاد قراردادها افزود: در محلات و پارک‌ها مجموعه پلی اتیلن (ست بازی) نصب شده، بخاطر شرایط آب و هوایی این مجموعه در کمتر از یکسال کاملاً از بین می‌رود. برای حراست از بیت المال باید از نخبگان، کارشناسان و مشاوران خبره بهره گرفته می‌شد. متاسفانه با تکیه بر دعا نویس و رمال نمی‌توان مدیریت کرد . واحدی اظهار داشت: ضعف بزرگ این است که در سه ساله اخیر در بخش روشنایی معابر و فضای سبز اصلاً کاری نشد. خیابان‌های آموزش و پرورش، پشت بانک ملی، انتهای خیابان نماز و خیابان معزآباد با کمترین بارندگی مسدود می‌شوند نباید به حال این خیابان‌ها که به مرکز شهر متصل هستند فکری بشود؟ وی در خصوص پلمب املاک تجاری بیان کرد: برخی لجاجت‌ها هم برای شورا و هم برای شهرداری مخرب بود. ما هدفمان اجرای قانون بود، شهردار تصورات دیگری از تذکرات و مکاتبات داشت.

 

هدف شورا و شهرداری خدمت به مردم است

عباس جاودان عضو شورای شهر رودان با قدردانی از حفظ شأن جلسه استیضاح شهردار گفت: هم شورا و هم شهردار در کمال احترام سئوالات و پاسخ‌ها را مطرح کردند که این ارزشمند است. عضو شورای شهر رودان افزود: طبیعتاً هدف شورا و شهرداری خدمت به مردم است و هر تصمیم گرفته می‌شود باید خیر و صلاح شهروندان لحاظ گردد.

بدهی به پیمانکار پروژه پل خشورگی بر عهده کیست؟

مصطفی نجفی نایب رئیس شورای شهر رودان در پایان جلسه از شهردار پرسید: بدهی‌های برجای مانده به پیمانکار پروژه پل خشورگی بر عهده کیست؟ با توجه به خرید برنامه شهرسازی و هزینه‌هایی تهیه عکس‌های هوایی آیا این هزینه‌ها می‌تواند نتیجه اش درآمد پایدار باشد یا خیر؟ آیا دستگاه‌های موجود سنگ شکن کارایی برای افزایش شیفت و ساعات کار را دارند؟

حجت جاودان در پاسخ به سئوالات نایب رئیس شورا گفت: در خصوص بدهی به پیمانکار پل خشورگی، شهرداری طرف قرار داد بوده و بدهکار است. همچنین باوارد کردن تعرفه عوارض در برنامه شهرسازی و راه اندازی آن مردم خوش حساب می‌شوند و عوارضات را به موقع می‌پردازند ما الان سالانه ۱۰میلیارد تومان هزینه جمع آوری زباله می‌کنیم که دو میلیارد تومان هم عوارض دریافت نمی‌کنیم. پس این برنامه حتماً کارایی لازم را دارد.

جاودان در پایان با توجه به پرداخت اجاره بهای ۳۰۰میلیونی لودر، فرسودگی ۴دستگاه انتقال ماسه و زیان ده بودن سنگ شکن گفت: امکان افزایش شیفت و ساعات کار کارگاه با این توضیحات وجود ندارد.

در پایان این نشست اعضای شورای اسلامی شهر رودان با ۴رای از مجموع ۵رای به پایان کار شهردار رای دادند و پرویز روشی به عنوان سرپرست شهرداری رودان معرفی شد.