ورزش می تواند از چاقی جلوگیری کند و باروری را به حداکثر برساند

قزوین- کارشناس سلامت خانواده مرکز بهداشت شهید بلندیان شهرستان قزوین گفت: ورزش، عامل مهمی در سلامت عمومي فرد و افزایش سوخت و ساز بدن كنترل وزن و پیشگیری از ابتلا به بیماری های مزمن است. چهار روز در هفته ورزش کردن با شدت متوسط و به مدت 20 تا 30 دقیقه مي تواند از چاقي جلوگیری کند و باروری را به حداكثر برساند.

به گزارش تجارت جنوب آنلاین از قزوین، زینب ساربانی با اعلام این خبر افزود: با توجه به این که ورزش های بسیار شدید و بدن سازی، فرایند تخمک گذاری در زوجین و تولید اسپرم در مردان  را مختل می کند، بهتر است که مردان از آن پرهیز کنند.

کاهش احتمال ابتلا به ناباروری با پیاده روی تند

ساربانی، انجام روزانه پیاده روی تند، به مدت ۳۰ دقیقه را توصیه کرد و گفت: چاقی، تغذیه نامناسب، مصرف سیگار، قلیان، مواد مخدر، الکل، مصرف زیاد کافئین، داشتن استرس، وجود امواج رادیوفرکانس، آلودگی هوا، مواجهه با گرما، کم خوابی، مصرف برخی داروها و بودن در معرض برخی سموم محیطی (آفت کش ها، سُرب و حشره کش ها)، برخی از عوامل زمینه ساز ناباروری مردان هستند.

وی اظهار کرد: که ابتلا به بیماری هایی، مانند: اوریون، مشکلات هورمونی، اختلالات نعوظ و انجام رادیوتراپی یا شیمی درمانی،  دیگر عوامل زمینه ساز ناباروری مردان هستند.

نقش مردان در سلامت باروری و فرزندآوری

این کارشناس بهداشتی با اشاره به اینکه برخی جامعه شناسان، تغییر نگرش فرزندآوری را مهم ترین علت کاهش باروری و کوچک شدن بُعد خانوار در دهه های اخیر می دانند؛ گفت: مطالعات، نشان دهنده نقش چند سطحی مشارکت مردان، از جمله: جایگاه اقتصادی و اجتماعی، دیدگاه های مذهبی، دانش و آگاهی آنان بر سلامت باروری و فرزندآوری است.

ساربانی با اذعان به اینکه ناباروری می تواند اولیه یا ثانویه باشد؛ گفت: حدود ۴۰ درصد ناباروری ها ناشی از عوامل مردانه، نظیر: کاهش تعداد اسپرم یا حرکت آن است و حدود  ۱۵ تا ۲۰ درصد موارد، مربوط به علل نامشخص است. 

Print Friendly, PDF & Email