گزینه های استانداری هرمزگان ازنگاه کمیته ۳۰ نفره
غلامعباس شمس الدینی، روزنامه نگار
دولت چهاردهم تا به امروز برخلاف پیش بینی های رسانه ای و مجازی خط سیری متفاوت را برای انتخاب وزرا و مدیران ارشد قوه مجریه برگزیده است . به نحوی که در بازه زمانی بررسی نامزدهای کابینه ، دهها لیست منتشر شد ، لیست ها بنا به سلایق منتشر کنندگان تغییر می کرد .
اما حرف آخر را محمد جواد ظریف زد که گفت : “لیستهایی که منتشر میشود صحیح نیست.” و البته پس از انتشار و اعلام اسامی کابینه پیشنهادی به مجلس ، واقعا متفاوت از آنچه بود که در افکار عمومی مطرح می شد .
گزینه هایی که پیشنهاد شدند حتی یکبار هم نامی از آنها برده نشد . گزینه های وزرات اطلاعات ، صمت ، کشور ، نیرو ، آموزش و پرورش و بعض دیگر کاملا غافل گیرانه بود . در موضوع استانداران هم همین مسئله ساری است .یک روز بعد از رای اعتماد کابینه ، در هراستان اسامی متعددی مطرح می شوند که هرمزگان هم مستثنی نیست . به این اسامی توجه فرمایید :
احمد حبیبی ، علی معلمی پور ، علی رئوفی ، محمد احمدی ، فیصل ضرغامی ، احمد نفیسی ، رضا مدرس ، عبدالصاحب ارجمند ، ناصر شریفی ، امیریگانه ، خلیل قاسمی ، محمد آشوری تازیانی ، بهروز اکرمی ، بابک تراکمه ، ابراهیم امینی پوری و محمد ذاکری نامهای منتشر شده بومی برای کلیدداری ساختمان سفید مطرح می شوند و اسامی دیگری چون ایرج حیدری ، مهرداد محمدی ، فتح الله حقیقی ، مسعود مرسل پور ، سردارعلی مؤیدی خرمآبادی،علیرضا نصری،منصور کمالی و محمد علی شجاعی به عنوان گزینه های غیر بومی استانداری هرمزگان در افکار عمومی مطرح هستند .
تصمیم شورای راهبری هرمزگان و واکنش های جدی
هر چند قبلا شیخ محمد ذاکری رئیس ستاد تیلیغات انتخاباتی دکتر پزشکیان در هرمزگان گفته بود : “از یک ماه پیش کمیته ای تشکیل شده و برنامه های گزینه های پیشنهادی برای استاندار ی بررسی قرار می گیرد .” نهایتا دهه سوم شهریور اطلاعیه ای در فضای مجازی و سپس فضای رسانه ای منتشر شد که محمد آشوری تازیانی،محمد احمدی،سید فاضل حیدری بلوکی،محمد ذاکری،علی رئوفی و احمد نفیسی را به عنوان گزینه ها معرفی کردند . اطلاعیه ای که بلافاصله با واکنش جدی برخی فعالان سیاسی مواجه شد .برخی فعالان سیاسی اصلاح طلب در گفتگو با نگارنده تأکید داشتند که این اطلاعیه را جبهه اصلاحات صادر نکرده و ایرادات اساسی هم به آن وارد است . آنها بر این باورند که نام محمد آشوری تازیانی نماینده فعلی مجلس را بدون اطلاع به لیست وارد کرده اند . یا گویا شاخص بومی بودن افراد بر مبنای شماره ملی و محل تولد ، سکونت بیش از ده سال و داشتن سوابق مدیریتی در استان تعیین شده بود . اما درنشست هتل هرمز برخی گزینه ها از جمله شجاعی ، نصری ، ضرغامی غیر بومی تلقی شده و از لیست حذف شده اند . از همه مهمتر تشکیل این شورا با کدامین معیارها بوده که به یکباره توافقات قبلی را کنار گذاشته و چرا اینها به افکار عمومی معرفی نمی شوند که افکار عمومی بداند این شورای ۳۰نفره چه کسانی هستند و چقدر مورد و.ثوق جامعه اند ؟ کدام قانون در خصوص مداخله نمایندگان ، امام جمعه ، نماینده خبرگان وجود دارد ؟ فردا اگر این گزینه پیشنهادی نتوانست در مسئولیت موفق شود ، چه کسی پاسخگو خواهد بود ؟ اینها سئوالاتی است که در افکار عمومی مطرح است .
کدام را باور کنیم
از یک طرف جمعی از فعالان اصلاح طلب هرمزگان می گویند این لیست شش نفره نه به جبهه اصلاحات تعلق دارد و نه به ستادهای تبیلغات انتخاباتی پزشکیان مرتبط است . بلکه این لیست محصول شورای راهبری(کمیته سی نفره ) است . از طرف دیگر رئیس ستاد پزشکیان در استان به صراحت گفته است : ” ما در استان یک جمع مشورتی ۳۰ نفره، ترکیبی ازنمایندگان احزاب اصلاح طلب، ستادهای انتخاباتی دکتر پزشکیان، نمایندگان اهل سنت، برخی نمایندگان ادوار مجلس، با محوریت جبهه اصلاحات، از یکماه پیش، تشکیل داده و فرایند انتخاب استاندار را آغاز نمودهایم.” اگر این جمع را جبهه اصلاحات تشکیل داده پس تبری جستن از لیست چیست ؟ اگر شورای راهبری را اصلاح طلبان و ستادهای تبلیغاتی پزشکیان تشکیل نداده و همراهی نکرده اند ، این شورا از کجا آمد و. چگونه تشکیل شد و استمرار یافت ؟
آقای نماینده چرا در لیست شش نفره باشد
برخی روی نام محمد آشوری تازیانی نماینده فعلی مجلس در لیست شش نفره دست گذاشته اند . این انتقاد بیشتر از این منظر است که در شرایط فعلی استان هرمزگان بواسطه گستردگی جغرافیایی و افزایش جمعیت باید بیش از ۵نماینده داشته باشد،چرا باید نام او در بین گزینه های پیشنهادی اضافه شود ؟ اگر وزارت کشور نام آشوری را به عنوان گزینه قطعی استانداری اعلام کرد ، کاهش تعداد نمایندگان استان لطمه بیشتری به استان می زند . آنهم نماینده ای که در مرکز ارتباطات گسترده دارد و می تواند برای استان مفید باشد . لذا حذف او بیشتر از آنکه نفعی داشته باشد ، استان را با ضرر و زیان مواجه می کند . شنیده ها حاکی است آشوری تازیانی از اضافه شدن نامش در لیست ابراز نارضایتی کرده است . حتی شنیده شده که او برای پذیرش این مسئولیت شروطی دارد . اما دو نکته را نباید از یاد برد .
نکته اول : محمد آشوری تازیانی از نمایندگان باسابقه هرمزگان در مجلس شورای اسلامی است که می تواند در مرکز برای توسعه استان بیشتر مفید واقع گردد و طبیعتا حضورش به عنوان استاندار دست او را از پیگیری خواسته های بحق مردم در مرکز کوتاه می کند
نکته دوم : چهره های موفق بومی دیگری هم هستند که می توان به آنها اعتماد کرد . بهرحال گذاشتن نماینده مستقر در صدر استانداری منجر به برگزاری انتخابات میان دوره ای و تحمیل هزینه به کشور خواهد شد .کما اینکه می توان با سایر گزینه های پیشنهادی یا گزینه ای که دولت انتخاب می کند در صورت داشتن وفاق به موفقیت رسید بی آنکه هزینه ای بر کشور تحمیل شود .
آب پاک وزیر روی دست شورای راهبری هرمزگان
اسکندر مومنی وزیر کشور در برنامه صف اول به برخی شاخص ها در انتخاب همکاران و استانداران اشاره کرد . کارشناسی و کارآمدی، مردم محوری،توانایی بهره گیری از همه ظرفیت های استان، عدالت محوری از شاخص های مهم دولت چهاردهم است .داشتن سابقه کار در وزارت کشور، بازنشسته نبودن، عدم سابقه استانداری در یک استان مشخص از دیگر اولویت هاست . شنیده می شود در استانهای مرزی و چند قومیتی یا مذهبی استاندار بومی انتخاب نمیشود.اوایل شهریور امسال روزنامه اعتماد در یادداشتی به قلم مهدی بیک اوغلی نوشت : ” شیوه و اسلوب رفتاری پزشکیان در فرآیند انتخاب استاندارانش مبتنی بر همان الگویی است که در زمان انتخاب کابینه هم به کار گرفته شد. ترکیبی از افراد، جریانات و جناح های مختلف که به ۳پیوست شایستگی، جوانی و کارآمدی، سکان هدایت استانداری ها را به دست می گیرند. بر اساس این الگو، فعالیت برخی استانداران موفق و غیر سیاسی دولت سیزدهم در برخی استان ها از جمله خراسان رضوی و زنجان احتمالا تمدید شده، اکثریتی از اصلاح طلبان و افراد بومی در برخی دیگر از استان ها مانند استان های گیلان، آذربایجان غربی، کردستان، سیستان و بلوچستان، تهران، البرز، یزد، اصفهان، خوزستان، کرمان و… به کار گماشته خواهند شد. ضمن اینکه طیفی از اصولگرایان معتدل هم در استان هایی چون خراسان شمالی و جنوبی، بوشهر، هرمزگان و… فعالیت خواهند کرد.”
سئوال مهم اینست علیرغم تاکید وزیر کشور در خصوص اولویت های تعیین همکاران و استانداران ، شورای ۳۰نفره سه گزینه از ۶گزینه اش را از میان بازنشستگان انتخاب کرده است ، ۲گزینه معرفی شده از بدنه وزارت کشور نیستند .چرا باید شورای راهبری چنین عمل کند ؟ چرا از نیروهای توانمندی که اتفاقا برخی از آنها جلسه را ترک کردند در میان اسامی نباشند ؟ از همه مهمتر چرا شش نفر انتخاب شدند ؟ آیا بهتر نبود بجای ۶نفر ۸نفر پیشنهاد می شد تا مشخص شود نیروهای توانمندی در هرمزگان هستند که در همه این سالها مورد بی توجهی یا کم توجهی قرار گرفته اند . و البته وزارت کشور هم از توان آنها در استانهای دیگر بهره گیرد ؟
بومی یا غیر بومی کدامیک
در ۴۶سالی که از پیروزی انقلاب اسلامی می گذرد ، هرمزگان فقط دو استاندار بومی را تجربه کرده است .غلامعباس زائری دبیر ادبیات که تجربه ۴دوره نمایندگی مجلس را از حوزه مرکزی در کارنامه داشت ، از مرداد ۱۳۷۳تا آبان ۱۳۷۶به مدت ۳۹ماه و حسین هاشمی تختی که هم سمت های اجرایی تا سرپرستی استانداری بوشهر را دارا بود به مدت ۳۶ماه استاندار هرمزگان شدند . یعنی ۶سال و سه ماه مدیریت عالی استان به نیروهای بومی که از قضا اصولگرا بودند ، سپرده شد . و ۳۹سال و ۹ماه غیربومی ها کلیددار مقر اصلی دولت در هرمزگان بودند . از طرف دیگر در غیر بومی ها تنها عبدالحسین مقتدایی بود که برای توسعه استان آنچه در توان داشت بکار گرفت و همواره در هرمزگان از او به نیکی یاد می شود . طرح این نام نافی عملکرد سایر استانداران نیست اما خدمات مقتدایی به اندازه ای برجسته شد که اصولگرا و اصلاح طلب و حتی اقشار مختلف از او به نیکی یاد می کنند . برخی معتقدند چنگ زدن به بومی و غیر بومی دردی را دوا نمی کند چه بسار استانداران بومی هرمزگان نتوانستند آنگونه که باید خدمات ماندگاری را از خود بر جای بگذارند .و عده ای دیگر بر این باورند که حاکمیت به نیروهای بومی هرمزگانی میدان لازم را نداده و همین امر موجب شده بسیاری از نخبگان استان نتوانند کارایی و توانمندی خود را در عرصه های ملی عرضه نمایند .لذا این حق هرمزگانی هاست که استاندار بومی داشته باشند . تا اینجای کار به دو اصولگرای بومی اعتماد شد یکبار هم به نیروی اصلاح طلب یا مستقل بومی اعتماد شود . در این میان نگاه سومی هم باشد که اعتقاد دارد مهم تجربه ، توانمندی ، کارایی ،داشتن قدرت لابی با مرکز ، شخصیت کاریزماتیک و تخصص بالای مدیریتی است که می تواند نتیجه بخش تر باشد . یعنی اگر فردی ملاک ها و معیارها را داشته باشد بی توجه به بومی یاغیر بومی بودن مسئولیت بگیرد .
بالاترین مقام اجرایی هرمزگان چه کسی باشد
بهرحال استاندار ، رئیس جمهور استان محسوب می شود و باید در انتصاب او نهایت دقت و وسواس بخرج داده شود . استانی مانند هرمزگان که ایران کوچک لقب دارد در سالهای گذشته ، از لحاظ قدرت بخشیدن به نخبگانش مورد کم لطفی دولتها قرار گرفته است . مقایسه سه استان همجوار کرمان ، فارس و یزد با هرمزگان بخوبی نشان می دهد که نخبگان این استانها در هرم اصلی تصمیم سازی چه نقش مهمی ایفا کرده اند و این استانها به لحاظ توسعه ای در چه جایگاهی قرار دارند در حالی که هرمزگان زرخیز با میلیون ها میلیارد درآمد در همه بخشهای زیر ساختی عقب ماندگی فاحشی با میانگین کشور دارد . به نظر می رسد در انتخاب استاندار باید علاوه بر ملاکهایی چون کارایی، تخصص، دانش و مهارت حرفه ای، ویژگی های شخصیتی، قدرت نفوذ و تحلیل مسائل، صراحت گفتار و رفتارباید دارای شرایطی چون دانش جغرافیایی و شناخت ظرفیت های آن ، شناخت و آگاهی فرهنگی، شناخت بستر های رشد اجتماعی،ادراک صحیح سیاسی ، آشنا به ظرفیت های اقتصادی منطقه، برنامه ریزی برای توسعه، درک کامل از آسیب ها ، تعامل با ذینفعان (مردم ، مدیران استانی ، احزاب و تشکل ها ، مقامات کشوری )،اعتقاد به ایفای رسالتی که برعهده دارد ، باور به مشارکت نخبگان در تصمیم سازی ها و تصمیم گیری ها ، میزان نقد پذیری و باورمند به تحقق بهره وری ، رضایتمندی عمومی ، افزایش رفاه عمومی و ترجیح منافع عمومی بر منافع گروهی باشد.
ارسال دیدگاه
مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰