یادداشتی از حسین روحی؛

نفر بیست و سوم کیست؟/ چه کسی سکاندار استانداری هرمزگان می‌شود؟

هرمزگان - هرچه از تشکیل دولت چهاردم می‌گذرد انتصاب استاندار نیز سرعت می‌گیرد و همه دغدغه‌مندان خواهان انتصاب استانداری بومی و دلسوز برای استان خود هستند. هرمزگان نیز، به دنبال استانداری نیست که علیرغم ادعا شناخت حداقلی از فرهنگ و مردمان هرمزگان ندارد. فری که بین عملگرایی و آرمان گرایی، دومی را انتخاب می‌کند برای استان مناسب نیست. اینجا هرمزگان است مردی می‌خواهد که با گرمایش سال‌ها زیسته، حرف مردمش که با گویش بندری، بستکی، بشاگردی، رودانی ادا می‌شود را کامل بفهمد و در یک کلام استانداری می‌خواهد که همراه همیشه هرمزگان باشد نه اینکه با پایان ماموریت راه زادگاهش را بگیرد و برود.

به گزارش تجارت جنوب آنلاین از هرمزگان، با استقرار دولت چهاردهم و تأکید رهبر معظم انقلاب مبنی بر سرعت بخشی به تشکیل کابینه، این اتفاق عملیاتی شد و در اولین دیدار هیئت دولت با ایشان با شکرگزاری تشکیل سریع دولت با همت رئیس جمهور و کمک ارزنده مجلس، نکات مهمی را همچون رعایت اولویت‌های فوری از جمله تورم و گرانی، چگونگی انتخاب مدیران و همکاران، حضور در میان متن مردم، ضرورت حکمرانی قانونمند در فضای مجازی و توجه به تولید به عنوان کلید حل مشکلات اقتصادی، بیان کردند.

گام دوم پس از تعیین کابینه، نصب استانداران است. آنها نماینده عالی دولت در هر استان محسوب می‌شوند و طبیعتاً باید بر مبنای خواست رئیس جمهور و مطابق با قوانین موضوعه برنامه‌های خود را اجرایی نمایند.

پزشکیان شیوه‌ای متفاوت از همه دولت‌ها در تعیین کابینه و استانداران در پیش گرفت. تشکیل شورای راهبری با مشارکت بیش از ۴۵۰ نفر از افراد مورد وثوق، نظرخواهی از اقشار و صنوف مختلف، دریافت نظرات احزاب و افراد مؤثر در حاکمیت برای انتخاب وزرا و تغییر در شیوه انتخاب استاندار بر مبنای وفاق و همدلی در هر استان نشان داد که او تصمیم دارد در مسیر غلبه بر بحران‌ها، ناترازی‌ها و شکاف‌های ایجاد شده با خرد جمعی حرکت کند. طبیعتاً این شیوه موافقان و منتقدانی دارد. بهرحال این شیوه جدید، تجربه نشده و ابتکاری است که دولت چهاردهم با همراهی ارکان قدرت می‌خواهند اجراییش کنند.

در هرمزگان هم به همین شیوه، ۶ گزینه برای استانداری انتخاب شد (آشوری تازیانی، احمدی، رئوفی، حیدری بلوکی، شیخ ذاکری و نفیسی) گزین شده‌های کمیته سی نفره هستند کمیته‌ای که بنا به گفته شیخ محمد ذاکری ،۴۰۰ نفر ساعت برای رسیدن به این گزینه‌ها وقت گذاشتند، ۲۸ کاندیدا را ارزیابی کردند و در به چنین نتیجه‌ای رسیدند. در این مجال مختصر نمی‌توان به شرح ایرادات وارده به کمیته سی نفره پرداخت. اما نکته مهم اینست که این کمیته ۳۰ نفره با کدام متر و معیار گزینش شده‌اند؟ آیا آنان اساساً واجد شرایط لازم بودند؟ ۴۰۰ نفر ساعت برای گزینش ۳ یا ۴ نفری که ملاک‌های اعلام شده توسط وزیر کشور را حائز نشده‌اند. یا بازنشسته هستند، یا نیروی وزارت کشوری محسوب نمی‌شوند یا کارنامه مقبول (به لحاظ سوابق مدیریتی مرتبط و تحصیلات مورد نظر) را ندارند.

اما مسئله مهمتر انتخاب گزینه‌ای است که افکار عمومی، نخبگان و نمایندگان سال‌هاست از دولت‌های مختلف مطالبه کرده‌اند. شاید انتخاب گزینه بومی راه را برای کسب مناصب دولتی کلان توسط هرمزگانی‌ها هموار کند. دولت‌ها چه اصولگرا و چه اصلاح طلب متاسفانه به این خواست تاریخی مردم هرمزگان پاسخ منفی داده‌اند. شاید تفاوت دولت چهاردهم نسبت به دولت‌های ماقبل، همای سعادت را بر دوش یکی از نیروهای توانمند بومی بنشاند. از ۲۲ استاندار قبلی هرمزگان که از سال ۱۳۵۷تاکنون کلیددار استان بوده‌اند، تنها دو نفر بومی بودند و مابقی یا با رئیس جمهور، یا با وزیر کشور و یا با یکی ارکان قدرت اتصال شدیدی داشته که توانسته بر صندلی استانداری هرمزگان تکیه زند.

حال نفر بیست و سوم کیست؟ آیا رفیق فاب پزشکیان، دوست شفیق مؤمنی، یا همکار همفکر قالیباف (از مجلس) به این مسئولیت خواهد رسید؟ آیا به گزینه‌های کمیته سی نفره تمکین می‌شود و از بین شش نفر انتخاب شده یک نفر سکاندار استانداری می‌شود؟ و یا راه دولت‌های قبل ادامه خواهد داشت؟ و بی‌توجه به خواست تاریخی هرمزگانی‌ها عمل می‌گردد؟ بهترین رویکرد تمکین به خواست عمومی جامعه است. گزینه‌ای که هرمزگان و ظرفیت‌هایش را به خوبی می‌شناسد، در هم تنیدگی صنایع و آلودگی‌های زیست محیطی ناشی از آن را درک کرده است.

از مردمان این خطه و خلق و خویشان شناخت کامل دارد. اینجا هرمزگان است، استانی که حداقل ۹ استان کشور از درآمدهای هرمزگان منتفع می شود، نقش غیر قابل انکاری در تأمین منابع مالی کشور دارد، ظرفیت های عظیم در حوزه های طبیعی ، دریایی ،صنعتی و کشاورزی و… دارد.

این استان، به دنبال استانداری نیست که علیرغم ادعا شناخت حداقلی از بوم و مردمان هرمزگان ندارد. فری که بین عملگرایی و آرمان گرایی، دومی را انتخاب می‌کند برای استان مناسب نیست. فردی که می‌خواهد هرمزگان را به استانی جنگلی تبدیل کند تا کارخانه کاغذ را رونق بخشد، تله کابین بین جزایر و مرکز استان به شعاع چند صدکیلومتر وعده می‌دهد، کسی که می‌خواهد از بندر تا کیش راه زمینی احداث کند، فردی در گرمای ۵۰ درجه سایه خوش سوار موتور تخریب صد درصدی منازل مردم را می دید و مقابل دوربین لباس‌های خیس عرقش را به مردم نشان می داد اما هنوز نتوانسته سایه خوش را، فین را، مهران و روستاهای غرب استان را به دوران قبل از بروز حوادث غیرمترقبه (زلزله) بازگرداند، مناسب هرمزگان نیست.

اینجا هرمزگان است مردی می‌خواهد که با گرمایش سال‌ها زیسته، حرف مردمش که با گویش بندری، بستکی، بشاگردی، رودانی ادا می‌شود را کامل بفهمد و در یک کلام استانداری می‌خواهد که همراه همیشه هرمزگان باشد نه اینکه با پایان ماموریت راه زادگاهش را بگیرد و برود.

Print Friendly, PDF & Email