تحلیل؛

شاه دزد مرغوب‌خوار/ کشف خط لوله قاچاق بنزین هواپیما در هرمزگان

خبر کشف خط لوله‌ای به طول دو کیلومتر برای انتقال بنزین هواپیما (ATK) توسط مجتبی قهرمانی، رئیس کل دادگستری هرمزگان، منتشر شد. این موضوع، بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های داخلی و خارجی داشت، اما در استان هرمزگان توجه چندانی به آن نشد. در حالی که جاده‌های استان به جولانگاه سوخت‌بران تبدیل شده و هر هفته خبرهایی از سوختن انسان‌ها در این مسیرها منتشر می‌شد، قاچاقچیان حرفه‌ای بدون مزاحمت و با استفاده از خط لوله زیرزمینی، گران‌ترین سوخت جهان را قاچاق می‌کردند.

به گزارش تجارت جنوب آنلاین از هرمزگان – غلامعباس شمس الدینی، خبر کشف خط لوله‌ای به طول دو کیلومتر برای انتقال بنزین هواپیما (ATK) توسط مجتبی قهرمانی، رئیس کل دادگستری هرمزگان، منتشر شد. این موضوع، بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های داخلی و خارجی داشت، اما در استان هرمزگان توجه چندانی به آن نشد. در حالی که جاده‌های استان به جولانگاه سوخت‌بران تبدیل شده و هر هفته خبرهایی از سوختن انسان‌ها در این مسیرها منتشر می‌شد، قاچاقچیان حرفه‌ای بدون مزاحمت و با استفاده از خط لوله زیرزمینی، گران‌ترین سوخت جهان را قاچاق می‌کردند.

قاچاق این سوخت تا جایی ادامه داشت که یا به دلیل پوسیدگی لوله‌ها و نشت بنزین، بوی نامطبوعی در منطقه پیچید و اعتراض مردم را برانگیخت، یا حجم عظیم کسری بنزین، ماجرا را آشکار کرد.

رئیس کل دادگستری هرمزگان با اشاره به این مسئله گفت: بارها تذکراتی درباره نصب دستگاه‌های لیترشمار برای پیشگیری از چنین اتفاقاتی داده شده بود، اما هیچ اقدامی انجام نشد.

تذکراتی که طی دو سال گذشته بی‌پاسخ ماند، نهایتاً به سرقت میلیاردها لیتر سوخت گران‌قیمت انجامید. هرچند اخیراً خبر آغاز نصب دستگاه‌های اندازه‌گیری در پالایشگاه‌ها منتشر شده، اما این اقدام، خسارات عظیم گذشته را جبران نمی‌کند.

جزئیات خط لوله قاچاق

این خط لوله که سال‌ها برای انتقال سوخت هواپیما از پالایشگاه تا انبار بندر شهید رجایی و سپس به انبار بندر شهید باهنر مورد استفاده قرار می‌گرفت، توسط قاچاقچیان حرفه‌ای دست‌کاری شد. آن‌ها با ایجاد یک انشعاب دو کیلومتری و استفاده از لوله‌ای به قطر ۱.۵ اینچ، توانستند روزانه ۷۰ هزار لیتر بنزین هواپیما را قاچاق کنند.

طبق اعلام مقامات:

  • طی سه روز تست لوله‌ها، ۱۲۹ هزار لیتر کسری بنزین ثبت شد.
  • این به معنای روزانه ۴۳ هزار لیتر کسری بنزین بود.

سؤالات مهمی در این زمینه مطرح می‌شود:

  1. آیا تحویل‌دهندگان و تحویل‌گیرندگان سوخت نباید میزان دقیق انتقال را در اسناد ثبت می‌کردند؟
  2. چگونه ممکن است روزانه ۴۳ هزار لیتر بنزین بدون هیچ نظارتی مفقود شود؟

این عملیات از سوی کارشناسان به عنوان یکی از حرفه‌ای‌ترین روش‌های قاچاق سوخت شناخته شده است. برای ایجاد چنین خط لوله‌ای:

  • نقطه‌ای دقیق بین انبارهای شهید رجایی و شهید باهنر انتخاب شده بود.
  • از فناوری پیشرفته برای اتصال لوله‌های کوچک به خطوط اصلی استفاده شده بود.
  • کانال‌کنی در مناطق سخت‌گذر و حفر خطوط در عمق زمین با تجهیزات سنگین انجام شده بود.
  • منابع ذخیره سوخت و خطوط فرعی بدون ایجاد بو یا حادثه راه‌اندازی شده بودند.

بر اساس گزارش‌ها، قاچاقچیان توانسته‌اند سالانه ۲۵ میلیون و ۲۰۰ هزار لیتر سوخت هواپیما را به سرقت ببرند.

این حادثه که به بلعیدن بیت‌المال و سرقت میلیاردها تومان از سرمایه ملی منجر شده، نیازمند اطلاع‌رسانی دقیق و شفاف از سوی متولیان است. چنین اقداماتی نه تنها خسارات اقتصادی جبران‌ناپذیری به همراه دارد، بلکه امنیت ملی را نیز تهدید می‌کند.