رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی:

افزایش ضریب نفوذ دانش، کلید تحقق امنیت غذایی در بخش کشاورزی است

رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی کشور با تاکید بر اینکه هیچ نهاده‌ای جایگزین دانش در بخش کشاورزی نیست، گفت: افزایش ضریب نفوذ دانش، توسعه اشتغال تخصصی و واگذاری امور به بخش خصوصی مهمترین راهبردهای این سازمان برای تحقق امنیت غذایی، افزایش بهره‌وری و کاهش وابستگی کشور است.

به گزارش تجارت جنوب آنلاین، حجت‌الله علی‌محمدی روز یکشنبه در نشست خبری گرامیداشت بیست و پنجمین سالروز تاسیس این سازمان افزود: سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی نخستین نظام شورا محور است که در همه امور تاثیرگذار است.

وی با اشاره به پشتوانه قانونی فعالیت این سازمان افزود: قانون تأسیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی، قانون افزایش بهره‌وری بخش کشاورزی، قانون مدیریت خدمات کشوری و سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی، مهم‌ترین اسناد قانونی حمایت‌ کننده از ماموریت‌ های این سازمان هستند.

رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی با بیان اینکه مهم‌ترین رسالت این سازمان، افزایش ضریب نفوذ دانش در بخش کشاورزی است، تصریح کرد: هیچ نهاده‌ای اعم از بذر، کود، سم یا تجهیزات نمی‌تواند جایگزین دانش و مدیریت علمی شود و فقط از طریق انتقال دانش به بهره‌برداران می‌توان امنیت غذایی و افزایش بهره‌وری را محقق کرد.

علی‌محمدی، ایجاد بستر اشتغال برای دانش‌آموختگان کشاورزی را از دیگر مأموریت‌ های سازمان برشمرد و گفت: اکنون بیش از ۲۰ هزار کارشناس از طریق فعالیت‌ های تخصصی، صدور مجوزها، خدمات فنی و مهندسی و طراحی در این سازمان مشغول به کار هستند.

رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی ادامه داد: طرح «دانش‌محوری در تولید» با هدف پرداخت حق‌الزحمه کارشناسان بر اساس اثربخشی دانش ارائه شده به بهره‌برداران، تدوین و برای تصویب به مراجع ذی‌ربط ارسال شده است.

وی با اشاره به برنامه‌ های این سازمان در حوزه انرژی اظهار داشت: سازمان نظام مهندسی کشاورزی به عنوان مدیر پروژه بهینه‌سازی مصرف انرژی در بخش کشاورزی انتخاب شده و برنامه‌هایی برای کاهش مصرف آب، برق و گاز، از جمله توسعه انرژی‌های خورشیدی، در دست اجرا دارد.

رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی از اجرای برنامه پنج‌گانه سازمان خبر داد و بیان‌داشت: دستیابی به تولید مقاوم در بخش کشاورزی، شبکه‌سازی برای انتقال دانش، مدیریت مصرف انرژی، توانمندسازی و مهارت‌آموزی اعضا و همچنین توسعه حکمرانی حرفه‌ ای و تعاملات ملی، محورهای اصلی این برنامه هستند.

انتقاد از پذیرش دانشجو بدون نیازسنجی در برخی رشته‌ ها

علی محمدی با انتقاد از پذیرش بدون نیازسنجی دانشجو در برخی رشته‌ های کشاورزی، اظهار داشت: دانشگاه‌ ها باید ظرفیت پذیرش را متناسب با نیاز بازار کار تنظیم کنند و آموزش‌های مهارتی را در کنار آموزش‌های نظری توسعه دهند.

رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی با اشاره به عملکرد این سازمان گفت: در حال حاضر ۱۵۳ هزار عضو در سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی عضویت دارند که از این تعداد، بیش از ۳۶ هزار نفر دارای پروانه اشتغال تخصصی هستند.

وی افزود: تاکنون بیش از سه هزار و ۳۰۰ مرکز خدمات کشاورزی غیردولتی، یک‌ هزار و ۳۵۰ مرکز مهارت‌آموزی و هزاران مجوز در حوزه‌ های دام، طیور، گلخانه، کلینیک‌های گیاه‌پزشکی، داروخانه‌های گیاه‌پزشکی و سایر بخش‌های تخصصی کشاورزی صادر شده است.

علی‌محمدی، توسعه گلخانه‌ها را یکی از راهکارهای مهم مدیریت منابع آب و افزایش بهره‌وری دانست و تصریح‌کرد: حمایت از این بخش می‌ تواند نقش موثری در تامین امنیت غذایی و حفظ منابع طبیعی کشور ایفا کند.

نظام مهندسی سازمانی پیشرو در هوشمندسازی کشاورزی

 رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی کشور گفت: این سازمان یکی از سازمان‌های پیشرو در حوزه هوشمندسازی است و سامانه‌ های بسیار فعالی دارد که  ارجاع کارها در این سازمان کاملا هوشمند انجام می‌ شود و به طور تقریبی هیچ فعالیتی به شکل کاغذی صورت نمی‌گیرد.

وی با بیان اینکه حدود ۴۰ هزار نفر نیز از این سازمان رتبه دریافت کرده‌ اند افزود: طبق قانون، رتبه‌بندی متخصصان این حوزه بر عهده سازمان نظام مهندسی است، هرچند در این زمینه با سازمان برنامه و بودجه نیز همپوشانی و رقابت وجود دارد.

علی محمدی اظهارداشت: رتبه‌ بندی تخصصی باید به‌طور کامل به سازمان نظام مهندسی واگذار شود تا مردم بدانند یک متولی مشخص برای این موضوع وجود دارد تا رقابت کاذب میان دستگاه‌ ها ایجاد نشود.

وی با اشاره به ترکیب هیات عالی رتبه‌بندی گفت: نمایندگان رئیس‌ جمهور، وزیر جهاد کشاورزی، سازمان برنامه و بودجه و  رئیس سازمان نظام مهندسی در این هیات حضور دارند.

به گفته وی، بخشی از این مراکز در شهرها، روستا ها و دهستان‌ ها مستقر هستند و در زمینه صدور مجوز، مشاوره فنی، طراحی نقشه و سایر خدمات تخصصی فعالیت می‌ کنند.

رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی کشور تصریح کرد: حدود ۹ هزار کارشناس در این مراکز فعالیت دارند و این موضوع فرصت مناسبی برای استفاده از ظرفیت جوانان متخصص ایجاد کرده است.

وی با اشاره به مجوزهای صادر شده در حوزه‌ های مختلف اظهارداشت: در بخش بهره‌ برداری دام و طیور بیش از  ۲۲ هزار و ۴۰۰ مجوز صادر شده که این حوزه بسیار گسترده است و شامل مرغ گوشتی، مرغ تخمگذار، مرغ مادر و اجداد می‌شود.

علی محمدی درباره توسعه گلخانه‌ ها گفت: در حوزه گلخانه حدود ۲۴ هزار و ۴۰۰ واحد گلخانه‌ با وسعتی نزدیک به ۱۱ هزار هکتار فعال است که این موضوع یک جهش قابل توجه در این بخش محسوب می‌ شود.

وی با بیان اینکه در ایام جنگ مشخص شد صنعت گلخانه تا چه اندازه می‌ تواند در مدیریت آب، انرژی و حفظ منابع به کشور کمک کند افزود: لازم است دولت توجه بیشتری به این صنعت داشته باشد تا روند توسعه آن سرعت یابد.

رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی درباره حوزه گیاه‌پزشکی اضافه کرد: یکی از مهمترین ماموریت‌ های سازمان فعالیت در حوزه گیاه‌ پزشکی است که در این بخش یک هزارو ۳۸۰ مجوز بهره‌برداری، ۱۱ هزارو ۵۰۰ داروخانه گیاه‌ پزشکی و ۳۰۰ شرکت توزیع سراسری فعال هستند.

تاسیس باغات فنی نیازمند ورود سازمان نظام مهندسی است

وی در پاسخ به ایرنا درباره اینکه یک میلیون از باغات کشور بازدهی لازم را ندارند گفت: باغات باید به صورت فنی تاسیس شوند درحالی که اکنون برخی باغات فنی نیستند بنابراین بازدهی لازم را ندارند.

وی اظهارداشت: تاسیس باغات نیازمند سرمایه گذاری بلندمدت است بنابراین اگر اشتباهی صورت بگیرد تولید با مشکل روبرو می شود بنابراین لازم است که باغات تاسیس گواهی ارتقای سلامت از سازمان نظام مهندسی کشاورزی دریافت کنند.

علی محمدی افزود: این اقدام نیازمند تفویض اختیار این بخش به سازمان نظام مهندسی است تا با ورود مهندسان متخصص باغات فنی تاسیس شود.