×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Monday, 29 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
عمده آب شرب شهر بندرعباس از چاه‌های کنار سد تامین میشود /هیچ آبی از سد میناب برداشت نشده است

مدیرعامل شرکت سهامی آب‌منطقه‌ای استان هرمزگان با بیان اینکه هماهنگی خیلی خوبی با مجموعه شرکت آب و فاضلاب شهری صورت گرفته است، اظهار داشت: تامین آب شرب بندرعباس یک چالش جدی برای استان محسوب می‌شود وبرای مدیریت این چالش مجبور به حفر چاه در حاشیه سدهای نیان وشمیل شدیم و عمده آب شرب بندرعباس از این چاه‌ها تامین می‌شود.

به گزارش تجارت جنوب؛ هوشنگ ملایی اظهار داشت: شرایط حاکم بر کشور باعث می‌شود شما خبرنگاران بیشترین وظیفه را برای اطلاع رسانی داشته باشید و امیدوارم خدا به شما صبر بدهد تا در این زمینه موفق باشید .

وی با اشاره به اینکه مساله کم‌آبی در تمام جهان به مساله حیاتی وجدی تبدیل شده است، اذعان کرد: در ایران بارش بسیار کم، باعث بروز خشکسالی شدید تری شده است.

مدیرعامل شرکت سهامی آب‌منطقه‌ای استان هرمزگان با ذکر این نکته که استان هرمزگان از ۵۰ سال گذشته تا کنون چنین سالی را از نظر خشکسالی تجربه نکرده بود، تصریح کرد: متوسط بارندگی استان هرمزگان در سالی که گذشت کمتر از ۶۰ میلیمتر بود که ۷۰ تا ۸۰ درصد کاهش بارش نسبت به سال‌های گذشته داشتیم.

ملایی با بیان اینکه استان هرمزگان از نظر علمی دو منبع آب شامل تجدید پذیر و تجدیدناپذیر را داراست، بیان داشت: توانستیم با همکاری مردم استان، فصل بهار و فصل تابستان را بدون مشکل جدی پشت سر بگذاریم. پیش بینی مجموعه هوا شناسی بر این است که بارش خاصی امسال در استان رخ نخواهد داد و همچنان با چالش بی‌آبی در استان روبرو خواهیم بود.

مدیرعامل شرکت سهامی آب‌منطقه‌ای استان هرمزگان با ذکر این نکته که بحران آب با برق متفاوت است، عنوان کرد: سه میلیون متر مکعب از حجم مرده سد میناب استفاده شده است به همین دلیل از اوایل امسال هیچ آبی از سد میناب در جهت تامین آب شرب بندرعباس استفاده نشده است.

ملایی با بیان این نکته که امیدوارم با تلاش مردم و رسانه این مشکل را نیز پشت سر خواهیم بگذاریم و شرایط استان از این وضعیت خارج شود، اظهار داشت: از استانداری هرمزگان و سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان که با همکاری‌های خود باعث عبور از مهم‌ترین چالش آبی ۵۰ سال گذشته استان شدند تقدیر و تشکر می‌کنم.

وی تصریح کرد: سال گذشته در دولت برنامه “سازگاری با کم آبی” مصوب شد و کارگروهی با عضویت “وزارت نیرو”، “وزارت کشور”، “برنامه و بودجه” و “صدا و سیما” با ریاست “وزیر نیرو” تشکیل شد.

مدیرعامل شرکت سهامی آب‌منطقه‌ای استان هرمزگان افزود: در اوایل مهر ماه مصوبه‌ای با محوریت تامین آب با روش شیرین سازی آب به جای استفاده از منابع، در شورای سازگاری کشور مصوب شد.

ملایی در خصوص بحث طرح‌های تامین آب کشاورزی، گفت:  ۴۰ درصد باغات استان هرمزگان فرسوده است و نیمی از کاشت استان مربوط به اراضی زراعی است که نیاز به تغییر در الگوی کاشت دارد و در این زمینه اقدامات خوبی صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه پروژه‌ها شامل تامین، انتقال و حفاظت آب است، تشریح کرد: در بخش حفاظت، کار آمار برداری از منابع آب استان در حال انجام است که این آماربرداری هر ۵ سال یکبار باید انجام شود و همچنین بحث تحلیل و تجزیه آمار توسط مشاورین نیز در حال انجام است.

مدیرعامل شرکت سهامی آب‌منطقه‌ای استان هرمزگان اذعان کرد: تهیه طرح جامع منابع آب در حال انجام است و طراحی آن نیز در حال اتمام است و استان هرمزگان اولین استان در کشور است که در حال آماده سازی طرح جامع منابع آب است.

ملایی یکی از مهم‌ترین نکته‌های حفاظت از منابع آب را حفاظت از رودخانه ها دانست و اظهار داشت: چند گروه در استان دائما در حال محافظت از رودخانه ها هستند.اما در استان هرمزگان با توجه به قرار گرفتن در کنار دریا، حدود ۲۰ هزار کیلومتر رودخانه در استان وجود دارد و حفاطت از این مقدار قطعا بدون کمک و همکاری مردم میسر نخواهد بود.

وی اظهار داشت: مطالعات ۱۰ سد جهت مهار آب‌های سطحی شامل رودخانه زرانی، جاماش، ده‌شیخ، برآفتاب، کمش و مهران که پس از تکمیل مطالعات، بحث عملیاتی این سدها اجرا خواهد شد.

مدیرعامل شرکت سهامی آب‌منطقه‌ای استان هرمزگان با ذکر این نکته که اجرای تامین آب از طریق سدهای کوچک درخواست روستاییان استان هرمزگان است، تصریح کرد: با احداث سدهای کوچک بر رودخانه‌ها تامین آب در روستاها به مشکل نخواهد خورد.

ملایی بیان داشت: سد سرنی با پیشرفت فیزیکی ۸۵ درصد امسال به بهره‌برداری خواهد رسید و در چرخه مصرف قرار خواهد گرفت.

وی تصریح کرد: طرح ۵۰۰ هکتاری در شمیل با هدف توسعه گلخانه در محدوده شهرستان بندرعباس شروع شده است که واگذاری این قطعات توسط جهاد کشاورزی در حال انجام است.

مدیرعامل شرکت سهامی آب‌منطقه‌ای استان هرمزگان گفت: در استان هرمزگان یکی از مشکلاتی که مواقع سیل بوجود می‌آید ساماندهی رودخانه‌ها است. برای ساماندهی به این رودخانه‌ها سعی بر آن است که بخشی که در محدوده بندرعباس قرار دارند را از ظرفیت شهرداری استفاده کنیم.

ملایی بیان کرد: شهرستان پارسیان به دلیل سیل گرفتگی در بعضی از مواقع سال به مشکل بر می‌خوردند و در حال حاضر مطالعات بر روی آن رودخانه در حال انجام است که ۳۰ درصد آن به اتمام رسیده است.

وی افزود: شهر رویدر به دلیل قرار گرفتن در کنار رودخانه‌های رویدر همواره بعد از بارش با مشکل مواجه می‌شود و مطالعاتی در این زمینه نیز صورت گرفته است.

مدیرعامل شرکت سهامی آب‌منطقه‌ای استان هرمزگان گفت: در خصوص مطالعات صورت گرفته برای ساماندهی خورهای بندرعباس مقرر شد مطالعات تعدای از خورها توسط آب منطقه‌ای انجام می‌شود و تعدادی هم برعهده شهرداری باشد.

ملایی با بیان اینکه هماهنگی خیلی خوبی با مجموعه شرکت آب و فاضلاب شهری صورت گرفته است، اظهار داشت: تامین آب شرب بندرعباس یک چالش جدی برای استان محسوب می‌شود وبرای مدیریت این چالش مجبور به حفر چاه در حاشیه سدهای نیان وشمیل شدیم و عمده آب شرب بندرعباس از این چاه‌ها تامین می‌شود.

وی افزود: از اول فروردین ماه عملیات اجرایی این طرح شروع شد و خوشبختانه امسال به بهره بردار رسید.

مدیرعامل شرکت سهامی آب‌منطقه‌ای استان هرمزگان گفت: بیش از ۵۷ هکتار زمین  در حریم رودخانه‌ها رفع تصرف صورت گرفت.

ملایی اظهار داشت: از ابتدای امسال ۴۹۶ چاه غیر مجاز از دور خارج شد وپلمپ شد.

وی در خصوص پرونده‌های قضایی گفت: در کل استان چهار هزار و ۳۰۱ چاه فرم پنج وجود داشت که ۹۵۶ چاه تعیین تکلیف شد و مشخص شد که سه هزار و ۲۰۳ چاه نیز پروانه بهره برداری غیر مجاز داشته‌اند.

مدیرعامل شرکت سهامی آب‌منطقه‌ای استان هرمزگان با بیان این نکته که ۵۰۰ چاه خانگیدر استان وجود دارد، اظهار داشت: هزار و ۳۱۱ چاه به کمیسیون آب‌های زیر زمینی ارجاء داده شده است.

ملایی افزود: بر روی ۹۵۷ پرونده از این پرونده ها رای صادر شده است که به ۳۹۲ چاه اجازه صدور پروانه داده شد و ۵۶۵ چاه نیز غیر مجاز اعلام شد.

وی تصریح کرد: وزارت نیرو، وزارت کشاورزی و یک قاضی با حکم قوه قضائیه در خصوص چا‌ه‌های غیر مجاز رای صادر می‌کنند و در صورت اعتراض پرونده به دیوان عدالت کشوری ارجاء داده می‌شود و در صوت اعتراض مجدد توسط تجدید نظر دیوان رسیدگی خواهد شد و در نهایت تصمیم نهایی در خصوص پرونده اتخاذ خواهد شد.

مدیرعامل شرکت سهامی آب‌منطقه‌ای استان هرمزگان در خصوص چاه فرم پنج گفت: چاه‌هایی که مشخص شود که قبل از سال ۸۸ حفر شده است چاه فرم پنج نام دارد.

ملایی اذعان کرد: رای قاضی نشان می‌دهد دو هزار و۵۵۳ چاه فرم پنج در استان هرمزگان وجود دارد و تقریبا به تمام این چاه‌ها تخصیص آب، توسط کمیسیون تخصیص آب داده شده است.

وی در پایان خاطر نشان کرد: تا امروز ۵۵۶ مجوز نصب منصوبات نیز به مردم استان داده شده است.