×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۱۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 3 May , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
سبوی شکسته شورا

غلامعباس شمس الدینی،تقریبا بیش از ۱۱ماه از انتخاب اعضای شوراهای اسلامی شهر و روستا می گذرد. شاید اهمیت کلان شهر بندرعباس موجب شده تا عملکرد شورای اسلامی این شهر بیشتر مورد توجه قرار گیرد . هر چند اعضای شورای اسلامی شهر بندرعباس به شهردار منتخب اکثریت قاطع خود کمتر از سه ماه فرصت داد و استضاح مهدی نوبانی را کلید زد اما رسانه ها با صبوری و دقت نظر به بررسی عملکرد شورای ششم شهر بندرعباس پرداختند . قطعا مجال مختصر امکان بررسی همه عملکردها را نخواهد داد لذا جهت استحضار شهروندان قسمت اول این تحلیل تقدیم می شود.

شامگاه پنجشنبه ۱۴ مرداد ۱۴۰۰ منتخبین ششمین دوره از شورای شهر بندرعباس با حضور در سالن غدیر فرمانداری بندرعباس مراسم تحلیف را برگزار کردند. ۸نفراز منتخبین در لیست شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی هرمزگان بودند طبیعتا این همسویی فکری نوید همدلی آنان در ادامه راه می داد اما خیلی زود این ائتلاف شکست و نشان داد که همسویی سیاسی چندان ضمانت نامه همراهی تا پایان دوره ششم را امضا نمی کند.

براساس ماده ۲ آیین نامه اجرایی تشکیلات، انتخابات داخلی و امور مالی شوراهای اسلامی شهرها اعضای منتخب و برای رسمیت سوگند یاد کرده و آن را امضاء می نمایند که در حفظ امانت و انجام هر چه بهتروظایف و خدمت به مردم کوشا باشند قانون اساسی و سایر قوانین و مقررات کشور را در چارچوب وظایف واختیارات خود مراعات کنند و در همه زمینه ها عدالت و انصاف را در نظر داشته ومادام که در شورای اسلامی شهر عضویت دارند در رعایت صرفه و صلاح و پیشرفت امور شهرو شهرداری اهتمام داشته باشند .

سوگند یاد کردن از اهمیت و جایگاه خاصی برخوردار است. اعضای شورا به نام خداوند و کلام الله مجید سوگند یاد می کنند. در حقیقت شخصی که قسم یاد می کند می خواهد به مخاطب بفهماند که انجام آن کار یا عملِ به تعهد، برایش به اندازه نام خداوند مهم است.

ذکر این سوگندنامه که اعضای شورای شهر بندرعباس آن را امضا کرده و با صدای رسا قرائت کردند بدان دلیل است که در ادامه میزان وفاداری آنها به حفظ امانت و انجام مطلوب وظایف، رعایت صرفه و صلاح و پیشرفت امور شهر سنجیده شود.

الف : اختلافاتی که زود سر باز کرد

هرچند انتخاب قاطع مهدی نوبانی با ۱۰رای از ۱۱رای ممکن شهروندان را امیدوار کرده بود که در این دوره شاهد اختلافات نخواهند بود اما ۱۰ روز بعد از برگزاری مراسم تحلیف اولین جرقه اختلافات در انتخاب اعضا در کمیسیونها سر باز کرد و خیلی زود علائم تقسیم اعضای شورا به گروه ۷+۴بروز کرد.

چینش اعضا در کمیسیونها به نحوی بود که ائتلاف گروه ۷ را پیروز آن کرد و از آن روز به بعد نشست های شورا و عکس هایی که در رسانه ها و جلسات منتشر می شود حتی شهروندان عادی را به این تقسیم بندی مطمئن می کند.

هنوز زمان زیادی نگذشته بود که انتصابات در شهرداری حاشیه ساز شد. هرچند برخی اعضای شورا اذعان کردند که انتصابات حق شهرداری است اما بررسی مصاحبه ها، نطق ها، سئوالات و واکنش های آنان موضوع دیگری را ثابت می کند.

بازخوانی اطلاعیه هیئت موسس شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی در هرمزگان این نوید را به مردم می داد که قرار است منتخبان “با درایت و همفکری با نخبگان جامعه، زمینه رفع مشکلات شهر را فراهم کنند.” در حالیکه در همان ماههای اول پس از روی کار آمدن (از ۸عضو معرفی شده شورای ائتلاف ۵عضو مقابل ۳عضو قرار گرفتند ) اختلافات آنان به سطح افکار عمومی هم منتقل شد، تا مصداق ضرب المثل “آن سبو بشکست و آن پیمانه ریخت “ تداعی شود.

هنوز دوماهی از مراسم تحلیف نگذشته بود که یک عضو شورا فاش کرد. بواسطه افشاگری فساد مورد حمله منتقدان قرار گرفته است. آن هم منتقدانی که حتی از جزئیات مباحث جلسات کمیسیون ها با مدیران هم مطلع هستند. براستی چگونه ممکن است از نشست های کمیسیونی خبرها به بیرون درز کند مگر آنکه یکی از اعضا یا مدیران حاضر در این جلسات زحمت انتقال جزئیات را به خود داده باشند.

براستی مگر همه اعضا هم قسم نشده بودند که عدالت و انصاف داشته باشند؟ عدالت حکم می کرد اگر تخلفی در مجموعه رخ داده است همه اعضا در کنار هم با متخلف به جد برخورد کنند. وقتی یک عضو شورا از تخلف درامور تبلیغات و روابط عمومی شهرداری یا سواستفاده یک کارمند از موقعیت خود پرده برداشت. چرا عزم و اراده ای در برخورد با تخلف در اعضای شورا دیده نشد؟ براستی تخلف چه تعریفی دارد؟ اگر تخلف همان تخطی از قانون باشد پس اعضای شورا سوگند یاد کرده اند که براساس قانون اساسی و قوانین کشور عمل کنند.

تاسف بارتر اینکه به جای برخورد با تخلف، سکوت اختیار کرده و البته در سالروز تاسیس شورا حمایت خود را هوشمندانه از وی نشان دادند و البته جایزه تخلف را با صدورابلاغی عجیب نشان دادند. بررسی پنج دوره گذشته نشان داده که چنین پستی تا کنون برای احدی در نظر گرفته نشده است. اما رئیس شورای شهر بندرعباس با صدور این ابلاغ نشان داد کاملا غیر قابل پیش بینی عمل می کند.

پرداختن به موارد اختلافی در آینده همچنان ادامه خواهد داشت. مواردی چون تصویب بودجه، اختلافات در تیمداری، پرداخت حقوق کارگران، میزان وفاداری به شفافیت، بررسی مصوبات دست و پاگیر و محدود کننده و موارد دیگر مورد توجه قرار خواهد گرفت.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.