×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Saturday, 27 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 7 خبر
جبران عقب ماندگی‌های شرق هرمزگان اولویت مهم دولت است

به گزارش تجارت جنوب آنلاین،حسین دهقان شامگاه دوشنبه در نشست با رییس و اعضای هیات نمایندگان اتاق بازرگانی بندرعباس افزود: بحث توسعه مکران اولین بار در سال ۱۳۸۷ و پس از آن که رهبر معظم انقلاب از این منطقه به عنوان گنج پنهان نام بردند شروع شد اما مجموعه اقدامات دولت های قبلی تناسبی با خواسته رهبری در این حوزه نداشت.

وی ادامه داد: اگر قرار باشد فعالیت ها در این بخش، مثل گذشته با تاخیر و بدون مطالعه باشد به سمت اتلاف منابع خواهیم رفت اما دولت آیت الله رییسی عزم خود را بر جبران کاستی ها گذاشته است.

مشاور فرمانده کل قوا اضافه کرد:مکران ظرفیت هایی دارد که می تواندپیشران توسعه ملی باشد که اقتصاد دریامحور یکی از مبناها و ویژگی های این توسعه خواهد بود.

وی اتصال به آب های جهانی و برنامه ریزی برای تبدیل شدن به کانون فعالیت های حوزه نفت و گاز و پتروشیمی و شیلاتی را بخش دیگری از ظرفیت های سواحل مکران دانست.

دهقان خاطرنشان کرد: می توان با اتکا بر احیای ظرفیت های منطقه ، توسعه را با کمترین عوارض ناشی از آن پیش برد و بندر جاسک نیز در این مبحث جایگاه ویژه ای دارد.

به گفته دبیر اجرایی شورای توسعه سواحل مکران، جاسک به عنوان یک قطب مهم پتروپالایشی مطرح شده و یک مگاپورت(اَبَربندر)با ظرفیت جابجایی ۱۲۰میلیون تن کالا برای آن تعریف شده که باید تا سال ۱۴۰۸ محقق شود و در کنار آن، صنایع پتروشیمی هم در آن مستقر وجاسک به عسلویه دوم ایران تبدیل می شود.

وی نقش صنایع پایین دستی برای کامل شدن زنجیره توسعه در سواحل مکران را مهم توصیف و اضافه کرد: سیریک نیز با ظرفیت های فوق العاده کشاورزی و شیلاتی ، به عنوان منطقه ای تاثیرگذار در ارتقای امنیت غذایی اهمیت راهبردی خواهد داشت.

دهقان تکمیل کریدور ساحلی جنوب از چابهار تا شلمچه از مسیر هرمزگان را نیز یکی دیگر از محورهای مهم فعالیت های توسعه ای در سواحل مکران معرفی کرد.

این مسئول با اشاره به برنامه احداث یک نیروگاه در منطقه سیریک توسط روسیه اظهار داشت: مشکلات اعتباری و فنی این طرح پیگیری شده ودر حال حل شدن است.

دهقان از توسعه فرودگاه جاسک به عنوان یک نیاز مهم نام برد و یادآور شد: این فرودگاه باید بتواند خدمات مورد نیاز را به تمام صنایع مستقر در منطقه ارائه کند.

برنامه ریزی برای توسعه پنج ساله

دبیر اجرایی شورای توسعه سواحل مکران تصریح کرد: باید در یک دوره پنج ساله، زیرساخت های اساسی منطقه شرق هرمزگان و سواحل مکران متناسب با برنامه های وسیع پیش بینی شده برای آن توسعه یابد که با توجه به عزم و اراده جدی بخش های مختلف ، تحقق آن امکان پذیر است.

وی توانمندسازی جامعه محلی سواحل مکران در این رویداد توسعه ای از راه گسترش آموزش در سطوح مختلف و به ویژه آموزش های مهارتی و فنی و حرفه ای یک ضرورت دانست.

 

منبع خبر : خبر گزاری ایرنا

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

wp-puzzle.com logo