×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : سه شنبه, ۱۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Tuesday, 30 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
نقـش و تاثير نورپردازی تپـه هاي ورودی شهر بر شهرسازي بندرعباس

محمد آتشين ماه

قبل از شکل‌گيري هويت شهر و شهرنشيني ، طبيعت ( دريا، کوه و بيابان) وجود داشته که زيستگاه انسان‌هاي اوليه در دل همين طبيعت بوده؛ در واقع اين نعمت زيباي خداوندسبب روح بخشيدن به شهر و بشر است ، مثل(طبيعت، ماه، ستاره و کهکشان‌ها در آسمان.

با تمام اين تفاسير مي‌خواهيم به اين نقطه برسيم که در شهرسازي و معماري شهري الزاما اولويت با طبيعت مي‌باشد.

بعنوان مثال اگر رودخانه‌ای در محدوده‌ای وجود دارد که قرار است آن بستر آماده سازي شود براي شهر شدن بايد تمام خط‌کش‌ها، طرح‌ها و قلم‌ها بر محوريت آن رودخانه عمل کنند. زيرا که قبل از پديد آمدن شهر طبيعت در جايگاه خود وجود داشته و مهم‌تر از اين موضوعات زيبايي دستاوردهاي بشر (شهر و شهرسازي) در کنار طبيعت هويت و هارموني خود را به دست مي‌آورد.

دريا با آواي موج ها و جزر و مد زيباست، چراکه هم در اديان (اسلام) و هم در آيين بشر آب نشانه پاکيزگي و طهارت بوده است؛ کوه‌ها با پستي و بلندي‌هايش زيباست و در اين حال خط آسمان زيبايي را براي شهر ترسيم مي كند چرا که طبيعت هميشه عنصر مهمي براي انسان بوده است.

در بدو ورود شهر بندرعباس تپه‌هايي وجود دارد که محور ارتباط شهر و روستا از کنار اين طبيعت مي‌گذرد که اين تپه‌های زيبا و چشم نواز در طول روز با تابش نور خورشيد چهره خود را به عابرين نشان مي‌دهد و مخاطبين رهگذر و توده‌هاي مهاجر را به سمت شهر دعوت مي‌کند؛ عکس اين موضوع در طول شب ما از ديد بصري اين نعمت بي‌بهره‌ايم که با نورپردازي بر پايه هنر و اصول مي‌توان اين منظره خفته را در تاريكي فضا به نمايش گذاشت؛ البته نورپردازي در چنين فضاهايي که سايه روشن و گاهي سايه نسبتا روشن حاکم است بايد آنقدر دقيق و حرفه‌اي اين عمل انجام گيرد كه خيرگي براي عابران بوجود نياورد يا اينکه سبب آلودگي نوري (نور مزاحم) نگردد؛ زيرا با ايجاد آلودگي نوري نعمت تماشاي ماه و ستاره (آسمان) از عابرين و شهروندان سلب مي‌گردد.

نور در اديان ( اسلام) و آيين مظهر روشني و صفات خداوند است و انسان‌ها بايد از اين نعمت الهي با کمال لذت ببرند؛ که اجراي اين پروژه نور پردازي شاخصه‌اي خاص مي‌شود براي ورودي شهر بندرعباس که علاوه بر اين موضوع ماهيت طبيعت را در شب شکوفا مي‌کند و به محوريت خيابان که در امتداد طبيعت مي‌باشد قوت مي‌بخشد که مشخصه برون به اندرون شهر است.