×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : چهارشنبه, ۲۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Wednesday, 15 May , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 4 خبر
نخبگی نباید فقط در تحصیلات خلاصه شود

به گزارش تجارت جنوب آنلاین، علیرضا محجوب در برنامه صف اول درباره اهمیت مجلس گفت: مجلس نماد مردم کشور است و باید یک نماد کوچک از مردم باشد که نظرات مردمی را به خوبی منعکس و ساماندهی کند. از نظر ما نخبه یعنی همه مردم ایران اعم از کارگران، بازنشستگان، کارمندان و … اما امروز متاسفانه عبارت نخبگی در آئین نامه انتخابات صرفا در تحصیلات خلاصه شده است؛ درحالی که ما بزرگانی را در کشور می‌شناسیم که از دیپلم فراتر نرفتند اما هرگز کسی نمی‌تواند نخبگی آنها را زیر سوال ببرد.

نماینده ادوار مجلس اضافه کرد: من همواره گفته‌ام تمام افرادی که می‌توانند در انتخابات مجلس رای بدهند باید بتوانند کاندیدا نیز بشوند. مگر می‌شود سه درصد از جمعیت فقط کاندیدا شوند و بقیه فقط انتخاب کنند؟ اگر فقط یک قشر خاصی بتوانند در انتخابات نامزد شوند اشرافیت پیش می‌آید و تمام بحث ما از ابتدای تشکیل مجلس این بود که اشرافیت ایجاد نشود.

 

ایران از نظر حزبی قدیمی ترین کشور منطقه است

وی ادامه داد: امام خمینی (ره)  فرمودند که مجلس در راس امور است ؛ زیرا قانون در جامعه حرف اول را می‌زند؛ هرکس اقدامی را انجام می‌دهد باید ناظر بر قانون باشد و هرکس قانون را انجام ندهد فساد انجام شده است. سمبل مشروطیت مجلس بوده است و امام خمینی (ره) هم سمبل امور را مجلس می‌دانسته است و برای انتخابات مجلس لفظ یوم الله را استفاده کرده اند. معتقدم احزابی که امروز مظلوم واقع شده اند باید تنور انتخابات را گرم کنند.ایران از نظر حزبی قدیمی ترین کشور منطقه است  احزاب باید اساس انتخابات باشند.

محجوب درباره گروه‌هایی که خواهان عدم مشارکت مردم در انتخابات هستند نیز بیان کرد: امام (ره) در وصیت نامه خود سفارش کردند که در مجلس به افرادی رای دهید که از مستضعفان باشند و رهبر انقلاب بارها و بارها تاکیدشان دوری از اشرافیت بوده است.وقتی که ما ورود به مجلس را منحصرا در تحصیلات می‌گذاریم خب بسیاری از افراد در قشر پایین امکان تحصیلات نداشته اند؛ دلسوزی برای نظام سر سفره اغنیا حاصل نمی‌شود.

نماینده ادوار مجلس افزود: دایره رقابت هرچه گسترده شود رای مردم افزایش می‌یابد و هرچه تنگ تر شود رای مردم کاهش می‌یابد ؛ تاکید مقام معظم رهبری نیز بر افزایش میزان رقابت است؛ بنابراین باید دقت کنیم.

 

 میدان رقابت برای افرادی که طعم فقر را کشیده‌اند تنگ شده است 

وی درباره اهمیت عدم اشرافیت‌گری نامزدها بیان کرد: ممکن است بسیاری درباره فقرا حرف بزنند اما از دل آنها و گرسنگی برخی شبهای آنها مطلع نباشند متاسفانه میدان رقابت برای افرادی که طعم فقر را کشیده‌اند تنگ شده است درحالی که اگر این میدان باز باشد مطمئن باشید که میدان مشارکت باز خواهد شد و اگر این افراد به مجلس بروند بسیاری از مشکلات حل خواهد شد.

 دبیرکل خانه کارگر تاکید کرد: با این هزینه‌هایی که انتخابات پیدا کرده است سبب وامداری می‌شود یا فرد باید خود ثروتمند باشد تا بتواند این هزینه‌ها را بپردازد یا وامدار ثروتمنداران می‌شود؛ اینجاست که ما درباره نقش احزاب حرف می‌زنیم. حدود ۶۷ درصد هزینه‌های انتخاباتی را افرادی میکنند که از سه دهک اول هستند و این خطری است که گریبان ما را گرفته است.

وی درباره اهمیت فساد ستیزی گفت: فساد به مفهوم اصلی شناخته نشده است ؛ تعریفش این است که هرکس قانون را اجرا نکرد دچار فساد شده است. در همه جای دنیا درباره حتی یک قانون رانندگی نامزدها صحبت می‌شود زیرا کسی که همین قانون را اجرا نکند دچار فسادهای بزرگتر خواهد شد ؛ متاسفانه جریانات فعال در این زمینه کم هستند.

محجوب یادآور شد: معتقدم که یکی از بهترین مجالس مجلس پنج بود زیرا فضای رقابتی وجود داشت و تصمیمات خوب به بحث گذاشته می‌شد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

wp-puzzle.com logo