×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Saturday, 27 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 3 خبر
دوستی استانداری با اخلاق

منبع: هفته‌ نامه نگاه روز

یاداشتِ غلامعباس شمس الدینی

برچسب مدیر دولت قبل از آن دسته برچسب‌هایی است که معمولا برای از عرصه خارج کردن نیروهای توانمند و شایسته اعم از بومی یا غیر بومی در هرمزگان کاربرد دارد. حتی برخی ذی منصبان و تریبون داران به استاندار هرمزگان توصیه می‌کردند که “لازم است کلیه مدیران کل باقی مانده از دولت قبل تغییر پیدا کنند”. این جمله  محدود به مرز و محدوده جغرافیای خاصی نبود و بعد از روی کار آمدن دولت آقای رئیسی بارها و بارها تکرار شد. طبیعتاً مدیران دولت قبل بهترین گزینه برای معرفی کردنشان به عنوان مسبب مشکلات اقتصادی، تأخیر در اجرای طرح‌های عمرانی، تورم، کمبودها و نقائص در جامعه بودند.

لشکر فجازی تا خطبا و سخنرانان منتقد دولت قبل، همه در اقدامی تعاملی حذف مدیران دولت قبل را در جای جای ایران به ویژه هرمزگان خواستار بودند. انصاف حکم می‌کند که از توجه دوباره استاندار هرمزگان به قابلیت و توانمندی نیروها فارغ از تعلقات آنان به دولت گذشته تشکر و قدردانی نموده و یادآوری شود که موارد ابراز شده در خصوص مشکلات و نقایص و انتساب آن به مدیران سابق چیزی جز سیاه نمایی نیست.

ابقاء رضا مدرس به عنوان معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار و دفاع جانانه از عملکردش در نشست خبری سال ۱۴۰۱ نشان داد که مدیران منصوب استاندار سابق (فریدون همتی) عمدتاً کارآمد و موفق بوده‌اند. به عبارتی بازگشت به همتی ستودنی است. استفاده از عادل شهرزاد در معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری و زمزمه انتصاب آرش رضایی به معاونت هماهنگی امور عمرانی و جانشینی مهدی زندیه وکیلی گویای این واقعیت است.

 

پیامهایی که انتصابات استاندار دارد  

یکی از اصلی ترین دغدغه‌های حاکمیت  اتخاذ سیاست‌هایی است که تورم را مهار کرده و به رشد تولید و توسعه عمران کشور کمک کند. طبیعی است در استان هرمزگان هم این سیاست به جد دنبال شود. (ساماندهی اقتصاد و عمران) در حوزه اقتصادی لازم بود همسویی و هماهنگی با متولیان این بخش عملی شود و صدالبته در بخش عمران هم این ضرورت وجود داشته و دارد.

بعد از خداحافظی رضا مدرس از معاونت عمرانی استانداری این خلاء با حضور مهدی زندیه وکیلی پر نشد و طبیعتاً اگر او می‌توانست بخش‌های مدیریتی در عمران شهری و روستایی را راهبری و تقویت کند، در کمتر از سه ماه همانگونه که بی سر وصدا منصوب شد، بدون هیچ توضیحی از این عرصه کنار نرفته یا کنار گذاشته نمی‌شد.

رجوع به گزینه‌ای چون آرش رضایی که سابقه مدیرکلی راه و شهرسازی، امور شهری و شوراها، عمران جزایر و دفتر فنی، امور عمرانی و حمل و نقل و ترافیک استانداری هرمزگان را داراست و در این سال‌ها بخوبی با مدیران دستگاه‌های عمرانی آشناست به روشنی نشان می‌دهد که فشارها برای کنار گذاشتن مدیران منصوب فریدون همتی نه از سردلسوزی برای استان بلکه از سر عناد با یک تفکر بوده است ولاغیر. مگر می‌شود کسانی را که مسبب همه بدبختی‌های جامعه معرفی شده‌اند، دوباره به عرصه مدیریت در همان حوزه تخصصی فراخوانده شوند؟ چه بسا این بار مسئولیت‌های مهمتر که اثر گذاری بیشتری دارد به آن‌ها سپرده شود. پیام دوم اینکه هر چند استاندار در ابتدای ورود به هرمزگان تحت شرایط مختلف، مدیران سابق را موافق رویه و برنامه‌هایش نمی‌دانست و چه بسا در ترک مسئولیتشان موافق بود اما به مرور زمان مهر تأیید بر انتخاب استاندار سابق و صدالبته کارآمدی آنها در دولت گذشته زد.

 

اخلاق سیاسی یعنی این…

سفارش پیوسته حضرت علی(ع) به کارگزاران خویش تاکید بر «شایسته سالاری» در گزینش هاست. در حدیثی از آن حضرت آمده  است: “لاتقبلن فی استعمال عمالک و امرائک شفاعه الا شفاعه الکفاله والامانه”؛ دربه کارگیری کارمندانت که باید زیر نظر تو کار کنند واسطه و شفاعتی را نپذیر مگر شفاعت «کفایت» و «امانت» را.

حرکت استاندار هرمزگان در واگذاری مسئولیت و ابقا غالب مدیران موثر دولت قبل یا استاندار سابق، اولا نشان دهنده کفایت و شایستگی آن‌هاست دوم اینکه اخلاق سیاسی بر توصیه‌های عمدتاً غیر دلسوزانه ترجیح دارد. تمایل استاندار به همکاری با مدیران همتی خط بطلانی بر سیاه نمایی‌ها کشید. رد نظر کسانی که  هدفی جز بدبین کردن مردم نسبت به عملکرد مدیران سابق نداشته و مشکلات جامعه را به ناکارآمدی مدیران دولت گذشته مربوط می‌دانستند به عبارتی اخلاق سیاسی یعنی این…

 

سلیقه افراد نباید مانع استفاده از نخبگان شود

بالاخره بعد از دوسال که مهندس دوستی استاندار جوان و انقلابی هرمزگان به این نتیجه رسید که اصلاح طلبی و اصولگرایی در هرمزگان محلی از اعراب ندارد و همان افرادی که اصلاح طلب و مدیران دولت قبل بوده‌اند تنها می‌توانند ناجی وضع نگران کننده موجود در استان باشند از درایت، هوش، زمانشناسی و مدیریت والای اوست.

تغییر سه معاون استاندار در کمتر از دوسال عمر راهبری یک استاندار را حقیقتا می‌توان نشانه جسارت و تیزبینی وی دانست. حال همانگونه که بعد از علی فیروزی، عادل شهرزاد مدیر کل توانمند اصلاح طلب دولت جایگزین وی شد. به احتمال زیاد و طبق شنیده‌ها مهندس آرش رضایی یکی دیگر از مدیران کل دولت قبل و اصلاح طلب توانمند دیگری که مورد وثوق مهدی دوستی است فرمان عمران استان را در دست بگیرد تا شاید صدها پروژه‌ای که در زمان همتی آغاز کرد و اگر متوقف نمی‌شد، می‌توانست تحولی عظیم در عمران استان ایجاد کند بنابراین باید کمک کنیم تا این استان به توسعه ای پایدار در همه زمینه‌ها برسد. هرچند عادل شهرزاد و آرش رضایی هرمزگانی نیستند اما توانمندی خود را در دولت قبل به اثبات رساندند و وضعیت اقتصاد و عمران شاید تکان بخورد.

از چهار معاون استاندار در دولت آیت الله رئیسی تاکنون در دو معاونت سه تغییر داشته است، اگرچه زمزمه‌هایی برای تغییر دو معاون اصلی و منصوب دولت سیزدهم و به عبارتی تنها معاون وزارت کشوری منتسب به ستاد رییسی در معاونت توسعه و تنها پروفسور و چهره محبوب علمی استان در معاونت سیاسی استانداری نیز که گمارده و نیروی اصلی دولت سیزدهم هستند، شنیده می‌شود.

انتظار می‌رود همانگونه از مدیران کارآمد و پرتلاشی چون آقایان پویافر، رادمهر، دریایی، رضایی، قاسمی، صادقی پور، خواستار، برادران سلحشور، امیر تیموری، امیرزاد، ناوکی، ادریس قریشی، یزدانی و سایر مدیران محفوظ دولت قبل در دولت سیزدهم حمایت می‌کند از نیروهای تازه منصوب شده نیز حمایت بیشتری داشته باشد و اگر قرار است تغییراتی مجدد در ترکیب تیم مدیریتی در آستانه سفر ریاست جمهور و انتخاباتی دهد امثال پروفسور کامرانی و دکتر خاکی نهاد در استان‌های دیگر حداقل از آنان استفاده شود تا این دولتمردان سیزدهمی به حاشیه نروند.

 

هرمزگان شایسته بهترین هاست

جناب آقای استاندار، هرمزگان شایسته بهترین هاست. شما با ورودتان و همراه کردن جناب پناهی که رفاقت دیرینه با ” آیدین ختلان”، همراه دیرین مهندس زنگنه وزیر سابق نفت دارد ثابت کردید نگاه اعتدالی به نیروی انسانی توانمند دارید و حال که به این نتیجه رسیده‌اید اجازه دهید بهروز اکرمی‌ها، رئوفی‌ها، نفیسی‌ها و شیبانی ها… به کمک شما بیایند و در میدان آبادانی استان توانمندی خود را به رخ کشور بکشند.

قطعاً در سفر قریب الوقوع ریاست محترم جمهور، مجموع اصلاح طلبان شاخص استان اخلاقاً وظیفه دارند مراتب قدردانی خود را در استفاده از مجموعه مدیران سابق از جنابعالی ابراز نمایند.

در پایان از ارتباط منطقی، موثر و تنگاتنگ استاندار با تنها نماینده فعلی منتسب به اصلاح طلبان هرمزگان در مجلس و همکاری صمیمانه با ایشان و مشورتی‌هایی که دریافت می‌کند نیز باید قدردانى کرد چرا که  نشان از خرد و هوش سرشار سیاسی وی دارد.

عادی شدن تشریفات از قبیل استفاده از خودروهای خارجی در استقبال از مقامات کشوری مانند سفر وزیر ارشاد و معاون رییس جمهور و سایر تشریفات و رعایت پروتکل های حاکمیتی و استفاده از پاویون برخلاف شعارهای روز اول، تفکرات اعتدالگرایانه و عقلانی مهندس دوستی استاندار دلسوز هرمزگان را تایید می‌کند که البته تشریح رفتارهای واقع گرایی وی در این یادداشت نمی‌گنجد و در آینده‌ای نزدیک به شیوه حکمرانی وی به مبسوط خواهیم پرداخت.

  1. ناشناس

    بنده چوب اصلاح طلبان رو خوردم بنده برای آزمون بانک قبول شدم به خاطر اصوالگرای خوردم تو دیوار چونکه پشت نظام و رهبری بودم نه پشت تفکرات روحانی و کروبی و امثال اینها هستم. جانم فدای رهبر

  2. ناشناس

    آقای شمس الدینی شماها که این حرفا رو میزنی بنده یک هرمزگانی هستم که همین اصلاح طلبان هم استانی بنده رو از استخدام در بانک بازگذاشتن ……حرف از انصاف اینا نزن اینقدر مدرک از اینا دارم …..فقط تنها دعا ازشون اینه خدا بهشون خیره بده

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

wp-puzzle.com logo