×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, ۱۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Thursday, 2 May , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 11 خبر
پرداخت دیه ۶۰ درصد از تصادفات جرحی غیرعمدی بدون تشکیل پرونده قضایی در استان هرمزگان

به گزارش تجارت جنوب آنلاین، مجتبی قهرمانی اظهار داشت: با توجه به تغییر وضعیت جرایم صدمه بدنی غیر عمدی ناشی از بی احتیاطی در رانندگی از غیر قابل گذشت به قابل گذشت، دستگاه قضایی استان هرمزگان در راستای تحقق اهداف سند تحول قوه قضاییه و کاهش و تسریع در فرآیندهای مربوط به پرونده های تصادفات و کاهش اطاله دادرسی، از خرداد ماه ۱۴۰۱ اجرای طرح “پرداخت دیه تصادفات بدون تشکیل پرونده قضایی” را با همکاری تمامی شرکت های بیمه مستقر در استان آغاز نموده است.

وی افزود: همچنین در راستای اجرای این طرح، ارتباط سیستمی مراجع انتظامی و پزشکی قانونی با شرکت های بیمه گر برقرار شده که در نتیجه آن، استعلامات مربوط به کروکی تصادفات، گواهی های پزشکی قانونی و … از طریق سامانه های الکترونیکی ارسال می شود.

قهرمانی همچنین تکریم ارباب رجوع، صرفه جویی در وقت و هزینه مردم، کاهش مراجعات به دستگاه قضایی، رفع اطاله دادرسی، کاهش ورودی پرونده‌ها، افزایش تمرکز بر جرایم اولویت دار و خدمت رسانی مطلوب را مهمترین مزایای اجرای طرح “پرداخت دیه تصادفات بدون تشکیل پرونده قضایی” عنوان کرد.

رئیس کل دادگستری استان هرمزگان خاطرنشان کرد: در نتیجه اجرای این طرح تاکنون ۶۰۹ فقره پرونده به شرکت‌های بیمه ارجاع شده که تاکنون در ۳۶۸ مورد، یعنی حدود ۶۰ درصد از آن‌ها بدون نیاز به تشکیل پرونده قضایی، دیه و خسارات زیان دیدگان پرداخت شده است.

وی تأکید کرد: در صورت اجرای صد در صدی این طرح در سراسر کشور، شاهد کاهش ورود حداقل ۳۰۰ هزار پرونده به دستگاه قضایی خواهیم بود که این اقدام موجب کاهش حجم مراجعان و متعاقباً کاهش فرآیندهای قضایی خواهد شد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود اجرای این طرح را سبب ایجاد فضای رقابتی در بین شرکت های بیمه و موجب افزایش رضایتمندی مراجعان و همچنین جلب مشتری در دیگر فرآیندهای جاری عنوان کرد و گفت: در صورت موفقیت شرکت های بیمه در اجرای کامل و جامع طرح مذکور، امکان صدور گواهی برند برای آنها نیز فراهم خواهد شد.

قهرمانی با اشاره به رضایتمندی شرکت های بیمه از اجرای این طرح، یادآور شد: مدیران و نمایندگان شرکت های بیمه اعلام نموده اند که در نتیجه اجرای طرح “پرداخت دیه تصادفات بدون تشکیل پرونده قضایی” نه تنها فرآیندی اضافی به آنها تحمیل نشده، بلکه فرآیندها راحت تر و با زحمت کمتری همراه بوده است.

رئیس کل دادگستری استان هرمزگان بیان داشت: در نتیجه تدابیر اتخاذ شده با اجرای طرح “پرداخت دیه تصادفات بدون تشکیل پرونده قضایی” شرکت های بیمه به پرونده مراجعانی که از مسیر این طرح جهت دریافت دیه وارد می شوند به صورت فوق العاده رسیدگی می کنند.

وی همچنین اذعان کرد: اجرای این طرح برای مردم، قوه قضاییه و شرکت های بیمه دارای آثار و منافع فراوانی است و هیچ مشکلی برای هیچ کس ایجاد نخواهد کرد.

گفتنی است؛ اخیرا در ماده ۱۷ الحاقی برنامه هفتم توسعه همین طرح مبنی بر تکلیف پلیس برای تعیین علت وقوع حادثه و معرفی مصدومان به پزشکی قانونی و شرکت بیمه بدون تشکیل پرونده قضایی، پیش بینی شده است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

wp-puzzle.com logo