×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, ۱۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Thursday, 2 May , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 3 خبر
بهره برداری از 1001 پروژه در دهه فجر

فریدون همتی در نشست خبری به مناسبت دهه فجر گفت: شرایط جشن دهه فجر امسال و راه‌پیمایی امسال متفاوت است و این تفاوت به ما مسئولین و خبرنگاران تکلیف می‌کند که امسال یک نگاه نو داشته باشیم

استاندار هرمزگان بیان داشت: افتتاح هزار و یک پروژه با مبلغی بالغ بر 3 هزار و 528 میلیارد تومان در دهه مبارک فجر پیش‌بینی شده است.

همتی تصریح کرد: در بخش حمل و نقل 101 پروژه، کشاورزی 93 پروژه، صنعت 47 پروژه، مسکن 333 پروژه، انرژی 97 پروژه، ارتباطات 26 پروژه، منابع آب 5 پروژه، فرهنک و هنر 21 پروژه، رفاه و تامین اجمتاعی 15 پروژه، تربیت و بدنی41 پروژه، بهداشت و درمان 140 پروژه، آموزش و پرورش 65 پروژه، احداث فضاهای فرهنگی 6 پروژه و محیط زیست 2 پروژه در نظر گرفته شده است.

وی عنوان کرد: اگر بخواهیم در بخش شهرستانی پروژه ها را مورد بررسی قرار دهیم در بندرعباس 233، حاجی آباد 83، میناب 179، بستک93، رودان 38، قشم 54، لنگه77، جاسک57، سیریک44، پارسیان و خمیر هر کدام 40، بشاگرد 36 و ابوموسی6 پروژه در نظر گرفته شده است که شامل پروژه‌های عمرانی، فرهنگی و ورزشی است.

استاندار هرمزگان تشریح کرد: تمام واحدهای تحت پوشش سازمان صمت 913 واحد وجود دارد که 673 واحد فعال و 240 واحد غیر فعال وجود دارد که طی سال‌جاری با تلاش های صورت گرفته 28 واحد غیر فعال، با اشتغال 262 به چرخه تولید بازگشت.

همتی افزود: در حوزه جهاد و کشاورزی 60 واحد غیر فعال وجود داشت که 24 مورد از مرغداری‌های راکد، فعال شده است.

وی ادامه داد: در حوه صنایع تبدیلی جهاد کشاورزی نیز 21 واحد غیر فعال وجود داشت که 3 واحد به چرخه تولید برگشت. همچنین 236 معدن در استان وجود دارد که از این مقدار 121 معدن فعال و 115 معدن غیرفعال بود که از این عدد 28 واحد با اشتغال 332 نفر احیا شدند.

استاندار هرمزگان در خصوص گمرکات و صادرات استان گفت: طی ده ماهه سالجاری آمار صادرات گمرکات استان اعم از کشوری و استانی، 12 میلیارد و 177 میلیون دلار بوده که نسبت به سال گذشته افزایش خوبی را نشان می‌دهد.

همتی اظهار کرد: عمده کالاهای صادراتی، روغن معدنی، مواد قیری، موم های معدنی، مواد پلاستیکی و اشیا ساخته شده از پلاستیک است که عمدتا به امارت چین، هند،عمان و تایلند صادر شده است.

وی گفت: میزان واردات کالا 14 میلیارد و 61 میلیون دلار بوده که نسبت به سال گذشته 29 درصد کاهش داشته است و عمده این کاهش از محل ممنوعیت واردات 1339 کالایی است که غیر ضروری شناخته شده است.

استاندار هرمزگان بیان داشت: واردات عمدتا شامل  کالاهای اساسی، ماشین های تولید و مواد اولیه تولید بوده که از کشورهای کره، هند و آلمان بوده است. بنابراین مدیریت واردات کشور در این شرایط به لطف خداوند و تلاش همه فعالان باعث شده است که از واردات کالاهای غیر ضروری جلوگیری شود و منابع ارزی را به ورود کالاهای اساسی و ماشین آلات تولید اختصاص دهیم.

وی اظهار کرد: ستاد تنظیم بازار در استان فعال است و 32 جلسه در مرکز استان برگزار شده است و برنامه‌ریزی‌های خوبی برای تنظیم بازار وجود دارد. مردم بدانند قاطعانه با افرادی که گرانی را رواج می‌دهند برخورد خواهد شد.

استاندار هرمزگان افزود: تصمیمی که در راستای تنظیم بازار اجرا شد این بود که در سطح شهر کیوسک‌های فعالی را قرار دادیم که قیمت بسیاری از کالاها در سیستم درج شده است و مردم با استفاده از موبایل خود می‌توانند قیمت‌ها را در این کیوسک‌ها مشاهده کنند و اگر در بازار، تفاوت قیمت وجود داشت، به مسئولین نظارت اطلاع رسانی شود تا با متخلف برخورد لازم صورت گیرد.

همتی با بیان اینکه تنها استانی هستیم که برنامه جامع نظارت در بازار آن اجرا می‌شود، عنوان کرد: اینکه نتایج مموس نیست ناشی از افزایش نرخ ارزاست. منطق بازار در دنیا میزان تقاضا و عرضه است. امیدوارم با جهشی که در نظام تولیدی کشور صورت می‌گیرد، بتوانیم در یک افق نزدیک کشور را از وابستگی به نفت خارج کنیم و صادرات غیر نفتی را افزایش دهیم.

استاندار هرمزگان با بیان اینکه ما باید به ظرفیت‌های گردشگری استان دو نگاه را داشته باشیم، اذعان کرد: ظرفیت‌های اشتغال استان به سمتی هدایت شود که تبدیل به منابع درآمدی برای استان و مردم استان باشد.

همتی افزود: نگاه دیگر، داشتن نگاه ملی است، مردم کشور نیاز به تفریح و سفرهای دریایی دارند که اگر تنوع گردشگری را خوب تبلیغ کنیم به شما قول می‌دهم هرمزگان به عنوان یکی از مقصدهای پر رنگ و رونق برای گردشگران داخلی و خارجی تبدیل خواهد شد.

استاندار هرمزگان با بیان اینکه گردشگری یکی از محورهای مهم سیاستگذاری در استانداری است، تشریح کرد: باید از سرمایه‌گذار درحوزه گردشگری حمایت شود و مشوق‌هایی نیز در نظر گرفته شود که یکی از این مشوق ها تسریع صدور مجوزهای دولتی است.

همتی گفت: تمام کسانی که فیلم کوتاهی از گردشگری استان تهیه کرده‌اند ارائه کنند. گروهی هم به عنوان داور بهترین‌ها را تشویق و خریداری می‌کنند هدف از این تصمیم شناسایی و حمایت بخش عظیمی از خلاقیت هنرمندان استان است که در این زمینه‌ فعالیت داشته‌اند. این جشنواره داخلی در استان هر سه ماه برگزار خواهد شد.

وی اظهار کرد: در حوزه ظرفیت دریایی، ساحلی و شیلات بر اساس کار کارشناسی صورت گرفته توسط دستگاه‌های تخصصی مشخص شد که  50 هزار هکتار زمین برای پرورش میگو در سواحل استان وجود دارد.

استاندار هرمزگان خاطرنشان کرد: اگر کف تولید 4 تن در هکتارهم باشد، سالانه 200 هزار تن تولید میگو در استان خواهد بود و سالانه یک میلیارد دلار تنها از صادرات میگو ارز آوری هرمزگان خواهد بود.

وی با بیان اینکه تقاضای زیادی برای پرورش میگو وجود دارد، گفت: باید این ظرفیت خفته و بالقوه را فعال کینم. در هر دو هکتار مزارع پرورش میگو یک شغل مستقیم را به همراه دارد و تاکید ما بر این است که در این حوزه‌ها به سراغ تشویق افراد به سرمایه گذاری برویم و همچنین اولین کلنگ در چارک زده شده است تا اولین بچه ماهی بومی در استان تولید شود و از واردات بچه میگو بینیاز شویم.

همتی عنوان کرد: در لا به لای جهت گیری‌ها در خصوص مزارع پرورش میگو و پرورش ماهی در دریا بعضی پرسش‌ها ایجاد شده است و بحث زیست محیطی این موارد مطرح شده است.

وی ادامه داد: هر کار توسعه‌ای آسیبی به محیط زیست وارد خواهد کرد اما علم وتوانایی جبران نیز وجود دارد. ما نمی توانیم این ظرفیت‌ها را رها کنیم چرا که اگر به این شکل باشد باید معدن و کشاورزی را نیز تعطیل کنیم.

استاندار هرمزگان اظهار کرد: باید یک نگاه جامع به این موارد داشته باشیم. تمام پروژه ها طرح های پیوست محیط زیستی دارند و در سطح توانایی و دانشی که در کشور وجود دارد برای اقدام خسارت‌ها دانش جبرانی در نظر گرفته شده است.

همتی تشریح کرد: در پایان بهمن ماه فاز سوم پالایشگاه میعانات گازی با حضور رئیس جممهور افتتاح خواهد شد که یک خبر مسرت بخش برای کشور است.

وی بیان داشت: با همت بلند جوانان کشور و حمایت مردم و تخصیص اعتبار از صندوق توسعه ملی با دستور مستقیم رئیس جمهور هم فاز 2 این پالایشگاه تمام شد و هم فاز 3 رو به اتمام است.

همتی گفت: همچنین در این سفر رئیس جمهور، افتتاح یک پروژه دریایی مربوط به ارتش نیروی دریایی هم خواهیم داشت

وی اظهار کرد: در شهر بندرعباس و شهرهای ساحلی تاکید ما به شهرداری های ساماندهی سواحل برای مسافران است. ستاد سفراستان از مدت ها قبل فعال بوده و موارد را پیگیری می‌کند.

همتی گفت: بلوار ساحلی که به طول 24 کیلیومتر در دست ساخت است، با نگاهی کاملا گردشگری احداث می‌شود و این پروژه در سطح استان هم نظیر نخواهد داشت.

وی با بیان اینکه نگاه ما دسترسی مردم بندرعباس و مسافران به ساحل بکر است، خاطرنشان کرد: با احداث این پروژه ظرفیت‌های گردشگری جدیدی در استان نمایانگرخواهد شد.

استاندار هرمزگان بیان داشت: در جزیره هرمز با تلاش‌ها خوبی که صورت گرفت، ساماندهی ساحل انجام شد، کف خیابان‌ها کامل سنگ فرش شد و خانه های جوار ساحل با منابع استان رنگ آمیزی شد و بنا است که نقاشی روی دیوارها هم صورت بگیرد.

همتی بیان داشت: به بنادر و گردشگری اعلام شده است که حوزچه‌ها را به یک نمایشگاه عکس از دیدنی‌های هرمز و استان تبدیل کنند. همچنین همین مدل هم برای شهید حقانی باید اجرا شود تا هر شخصی که وارد شود در ابتدا این اطلاعات را مشاهده کند.

وی تصریح کرد: طی سفری که رئیس سازمان مستضعفان به استان داشتند، بنیاد علوی 5 میلیارد تومان را برای توسه لارک در اختیار استان گذاشته است.

استاندار هرمزگان گفت: مهم ترین مشکلی که در جزیره لارک وجود دارد مشکل حمل و نقل مسافران بود که امروزه یک شناور حمل و نقلی همواره از قشم به لارک در حرکت است و در ایام  پنجشنبه و جمعه‌ها نیز از بندرعباس به لارک سفر می‌کند و امیدواریم که این حرکت خود جهشی برای توسعه لارک باشد.

برچسب ها :