×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : شنبه, ۱۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Saturday, 4 May , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 2 خبر
غفلت از حقوق عامه در راه آهن بندرعباس (وعده معطل مانده) + فیلم

نوشتۀ حسین روحی:

قریب به ۷ سال از اولین وعده‌ها در راستای زیباسازی و محوطه سازی ایستگاه راه اهن بندرعباس می‌گذرد. در حالیکه تعداد مسافران نسبت به ۷ سال پیش چند برابر شده اما وعده متولیان هنوز اجرایی نشده است. قطار از جمله وسایل نقلیه پرطرفدار در بین مسافرانی است که قصد دارند سفری راحت و ایمن داشته باشند.‌ به همین دلیل در سال‌های اخیر با افزایش ناوگان ریلی با کیفیت و خطوط ریلی کشور سفر با قطار با استقبال خوبی از سوی مسافران همراه شده است.

ایستگاه راه آهن بندرعباس، تنها ایستگاه موجود در این شهر، در سال ۱۳۷۳ به بهره برداری رسید. این ایستگاه مرکز اصلی حمل و نقل کالا در ایران و همچنین بندرعباس به شمار می‌رود، راه آهن بندرعباس، ایران را به شرق و غرب جهان از یک طرف و کشورهای جنوب آسیا را به خلیج فارس و اقیانوس آرام و چین و آفریقا و اروپا و آمریکا از طرف دیگر پیوند می‌دهد. در خصوص اهمیت این ایستگاه ذکر این نکته ضروری است، که در بیشتر ایام سال مسافران زیادی از شهرهای مختلف به ایستگاه راه اهن بندرعباس مراجعه دارند. تردد حداقل دو میلیون نفر مسافر در سال نشان دهنده اهمیت این ایستگاه است طبیعتاً باید این ایستگاه پرتردد به لحاظ امکانات و سیما و منظر به عنوان ایستگاهی زیبنده پایتخت اقتصادی کشور باشد. بهمن ماه ۱۳۹۵ دکتر سعید محمد زاده معاون وقت وزیر راه و شهرسازی و مدیر عامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران عملیات اجرایی پروژه بهسازی ایستگاه راه آهن بندرعباس را آغاز کرد. هر چند آگهی ارزیابی کیفی بهسازی و توسعه ایستگاه راه آهن بندرعباس توسط اداره کل راه آهن هرمزگان با برآورد مالی ۲۸۵۳۳۸۸۰۶۸۹ ریال در آبان ماه همان سال منتشر گردید.

فروردین ماه ۱۳۹۶ محمد پور فخری مدیرکل وقت راه آهن هرمزگان در نشست با خبرنگاران از اقدامات برجسته این اداره کل در ایام نوروز به مسافران خبر داد که یکی از این اقدامات را  زیباسازی و نورپردازی ایستگاه بندرعباس و گل آرایی ایستگاه، اعلام کرد. این درحالی بود که بسیاری از مسافران و مراجعان از وضعیت محوطه این ایستگاه به شدت گلایه‌مند بودند.

خرداد ۱۳۹۸ بود که حسن ماسوری مدیر کل وقت راه آهن استان در جلسه با سعید رسولی معاون وقت وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران با اشاره به برخی کمبودها در حوزه منابع انسانی و تجهیزات و رفاه کارکنان اشاره کرد و گفت: روند بهسازی و توسعه طرح‌ها و پروژه‌های راه آهن هرمزگان به کندی در حال انجام است.

مدیرکل  وقت راه آهن استان هرمزگان افزود: محوطه سازی ایستگاه راه آهن بندرعباس با طرح و نقشه‌ای زیبا و درخور مردم و مسافران این شهر شروع شده بود اما تغییرات نرخ این پروژه را متوقف کرده است. ماسوری به صراحت گفت: بندرعباس نسبت به شهرهای دیگر خیلی ضعف امکانات دارد و این مسئله در شأن مردم و مسافران نیست.

۲۵ دیماه ۱۳۹۹ دادستان وقت عمومی و انقلاب مرکز استان در راستای اجرای دستورالعمل پیگیری حقوق عامه به همراه جمعی از متولیان از اداره کل راه آهن و سالن ترمینال شهرستان بندرعباس بازدید کرد. و اعلام شد با توجه به اینکه ورودی سالن ترمینال قطار بندرعباس منظر زیبایی ندارد و دو سال است که به حال خود رها شده، ضمن ورود به موضوع از باب حقوق عامه، دستورات لازم به منظور اقدام فوری در جهت زیباسازی منظر ورودی و ایجاد مبلمان و فضای سبز مناسب در این محل صادرشد. دستوراتی که علیرغم گذشت ۲ سال و ۵ ماه هنوز عملیاتی نشده است.

طبیعی است در این سال‌ها گذر مسئولان بدلیل سفرهای هوایی به این ایستگاه بسیار نادر بوده، وگرنه اگر مانند ده‌ها شهروند ایرانی عادی که مسافرت ریلی را به سبب گرانی بلیط هواپیما ترجیح می‌دهند، مراجعات متعدد داشتند هرگز سیما و منظر این ایستگاه مهم راه آهن اینگونه نبود.

شاید از سال ۱۳۷۳ تاکنون اگر سالانه فقط ۱۰ متر از محوطه ایستگاه بندرعباس زیباسازی می‌شد امروز شمایلش به در سطح ایستگاه‌های راه آهن در مشهد و اصفهان خودنمایی می‌کرد. چرا ادامه عملیات محوطه سازی علیرغم وعده‌های مکرر بی سر انجام مانده است؟. آیا اراده‌ای برای ایجاد تحول در سیما و منظر ایستگاه راه آهن بندرعباس وجود دارد؟ آیا پایتخت اقتصادی ایران و میلیون‌ها مسافری که توقفی کوتاه در این ایستگاه دارند حق شان اینست؟ چه زمانی ایستگاه راه آهن بندرعباس زیبا سازی خواهد شد؟

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

wp-puzzle.com logo