×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : سه شنبه, ۱۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Tuesday, 30 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
کلنگ طرح ساماندهی و کنترل سیلاب رودخانه‌های سدیج و جاسک با توجه فنی به چهار روستا به زمین زده شد

به گزارش تجارت جنوب آنلاین، مهندس رضا مدرس در حاشیه آیین کلنگ زنی طرح ساماندهی و کنترل سیلاب رودخانه‌های سدیج و جاسک که با حضور نماینده مردم شرق استان در مجلس شورای اسلامی، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای هرمزگان و فرماندار جاسک برگزار شد  اظهار کرد: رودخانه‌های سدیج و گابریک در اثر جریان سیلاب سال گذشته خسارت‌هایی را به بخش‌های مختلف از جمله کشاورزی و مراکز جمعیتی این منطقه وارد شد.

وی ادامه داد: در همین راستا جلسات متعددی در استان برای حل این مشکل برگزار شد تا با ایمن‌سازی این رودخانه‌ها بتوانیم شرایطی را ایجاد کنیم که خیال مردم آسوده شود و اگر در سال‌های آینده شاهد بارشی باشیم نعمات آن بیشترین مقدار و خسارت آن را به حداقل مقدار ممکن برسانیم.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری هرمزگان ابراز داشت: طرح‌های ساماندهی رودخانه‌ها بر اساس جلسات فنی که در استان برگزار شد مورد بررسی قرار گرفت و مردم نیز درخواست‌هایی در خصوص جابجایی روستاها داشتند که پس از بررسی‌های کارشناسانه تصمیم بر این شد که دو تا از روستاها با توجه به وضعیتشان جابجا شوند و باقی از طریق احداث دایک‌های حفاظتی ایمن شوند و بتوانندحتی یک سیل با دوره 100 ساله را نیز تحمل کنند.

مدرس بیان داشت: در فاز اول این پروژه که مورد تصویب قرار گرفت مقرر شد که چهار تا از روستاهای این منطقه که بیشترین خسارت را متحمل شدند مورد توجه فنی قرار گیرند به همین جهت دایکی به طول دو هزار و 600 متر اراضی پایین دست و روستاها را ایمن می‌کند.

وی گفت: فاز دوم این طرح احداث ضلع شرقی رودخانه است که هم روستاهای پایین دست و هم بالا دست را مورد حفاظت قرار خواهد داد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری هرمزگان ادامه داد: تاخیر به وجود آمده برای اجرای این پروژه به این دلیل است که باید یک طرح فنی مناسب مورد بررسی قرار می‌گرفت و در کمیته‌های فنی نیز تصویب می‌شد تا بتواند بهترین نتیجه را برای مردم صبور و با غیرت این منطقه به همراه داشته باشد.

حفاظت از مراکز جمعیتی و اراضی کشاورزی از اهداف مهم این طرح است

دکتر هوشنگ ملایی مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای هرمزگان نیز در این آئین اظهار کرد: با توجه به سیلاب‌های رخ داده در رودخانه‌های گابریک و سدیچ و حسارت‌های شدید در سیلاب دی ماه سال گذشته با دوره بازگشت ۳۰۰ ساله، شرکت آب منطقه‌ای هرمزگان ساماندهی این رودخانه‌ها را به عنوان اولویت در دستورکار قرار داد.

وی عنوان کرد: این طرح در فاز نخست شامل ایجاد دایک خاکى پوشش دار با حفاظت آرمورى بر روى رودخانه سدیچ در محدوده روستاى سدیچ با طول 520 متر و رتفاع پنج متر و احداث دایک حفاظتی بر روى رودخانه گابریک در محدوده روستاهاى کروچ، نوروزکار و حاجى آباد با طول دو هزار و ۶۰۰ متر و ارتفاع سه متر خواهد بود.

 مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای هرمزگان ابراز داشت: این پروژه با هدف حفاظت از مراکز جمعیتی، اراضی کشاورزی، جاده‌ها و زیرساخت‌ها در برابر سیلاب و در راستای کمک به افزایش توسعه، اشتغال وحفاظت از جان و مال ساکنین منطقه انجام خواهد شد.

ملایی تصریح کرد: فازهای بعدی طرح نیز شامل احداث دایک‌های حفاظتی و انجام عملیات لایروبی در محدوده رودخانه‌های سدیچ و گابریک در بازه‌هایی از روستاهای گنجک، لیره‌ای، گرندو، دمک پایین و پرکوه خواهد بود.

وی کنترل و عبور ایمن سیلاب رودخانه‌های گابریک و سدیچ و کاهش ریسک سرمایه‌گذاری در منطقه را از جمله اهداف این طرح دانست و افزود: جلوگیری از فرسایش خاک و تثبیت بستر رودخانه، حفاظت مناطق مسکونی روستاهای اطراف، کاهش نیاز به جابجایی مراکز جمعیتی، حفاظت از تاسیسات زیربنایی و چاه‌های آب منطقه از دیگر مزایای اجرای این پروژه است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای هرمزگان اظهار کرد: این طرح شامل لایروبی و رسوب‌برداری محدوده ایستگاه‌های هیدرومتری، ۷۵ هزار متر مکعب خاکبرداری، هشت هزار و ۷۰۰ متر مکعب پی‌کنی، ۹۶ هزار و ۵۰۰ متر مکعب خاکریزی و هزار کیلوگرم اقدامات فولادی است.

برچسب ها :