×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Monday, 29 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 2 خبر
فین می‌تواند برای کشور ارز آور باشد

غلامعباس و نجمه شمس الدینی: احمد حبیبی نماینده ادوار مجلس از استان هرمزگان با تمجید از مهمان نوازی و متانت و صبوری ساکنان فین گفت: وقتی نام فین مطرح می‌شود در اذهان فین کاشان تداعی می‌شود. به دنبال این بودیم که چرا این دو منطقه نام یکسانی دارند.

با تحقیقاتی که انجام شد مشخص گردید در فین کاشان هم مانند فین هرمزگان از کنار کوه دو چشمه جاری است. در فین هرمزگان دو چشمه ماستان و کوروان جاری است که به حمدلله حتی خشکسالی‌های ممتد هم براین دو چشمه اثر نداشته است. از طرف دیگر نخلستان‌های منطقه سرمایه عظیمی است که محصول تلاش و مجاهدت مردمان این خطه از گذشته تا به امروز است.

نماینده ادوار مجلس افزود: فین قطب معدنی استان است (معادن کوه آرادان و کوه تشکن) طبیعتاً توسعه فعالیت‌ها در بخش معادن به توسعه فین کمک می‌کند در واقع توسعه فعالیت‌های معدنی با توسعه منطقه ارتباط متقابل دارند. منظور از توسعه فعالیت‌ها استخراج و خام فروشی نیست بلکه ایجاد صنایع پایین دست و تکمیل زنجیره‌های تولید و به عبارتی فرآوری و تولید محصول مد نظر می‌باشد در مجموع یکی از راه‌های توسعه فین توجه به معادن منطقه است.
جاذبه‌های فین باید معرفی شود

حبیبی به ظرفیت‌های طبیعی، تاریخی و فرهنگی فین هم اشاره کرد و اظهار داشت: نخلستان‌های بزرگ، چشمه‌های جوشان، مردمان مهمان نواز و مهمان دوست، میراث تاریخی و فرهنگی و در کنار آن همراهی رسانه‌ها می‌تواند این منطقه را به جایگاه اصلی برساند. از مهرماه تا اردیبهشت ماه آب و هوای منطقه بسیار مطلوب است اما متاسفانه از این فرصت برای جذب گردشگر استفاده نمی‌شود.

هرمزگان همیشه گذرگاه گردشگران بوده باید به گونه‌ای عمل کرد که این استان با ظرفیت‌های عظیمی که دارد به مقصد گردشگران تبدیل شود. تردید نداشته باشید اگر مسافر یا گردشگری یکبار سفر به فین را تجربه کند، جاذبه‌های منطقه او را به انجام سفرهای بعدی ترغیب می‌نماید. البته رسانه‌ها می‌توانند در معرفی فین بسیار اثر گذار باشند. همانطوری که تهیه بخشی از سریال امام علی در این منطقه اثر خود را گذاشت.

دولت در توسعه و عمران فین نقش آفرینی کند

فرماندار اسبق بندرعباس نقش دولت در عمران منطقه را مهم دانست و افزود: فین به عنوان باغ شهر تصویب شده است. طبعاً دولت با ایجاد زیر ساخت‌ها، تشویق سرمایه گذاران به سرمایه گذاری و ارتقای بخش به شهرستان می‌تواند در عمران و آبادانی فین نقش آفرینی کند. این منطقه ۶۰ سال پیش به بخش تبدیل شده است انتظار ارتقای بخش فین به شهرستان انتظار به حقی است که دولت می‌تواند به آن جامه عمل بپوشاند.

حبیبی با اشاره به رونق کشاورزی در این منطقه اظهار داشت: سال‌ها قبل نخلداری و کشاورزی آنچنان رونق داشت که سالکنان مناطق دیگر در فصل کاشت یا برداشت به اینجا می‌آمدند.

تابستان که فرا می‌رسید ساکنان مناطق همجوار در زیر قلعه فین بساکن می‌شدند و برای نخلداران کار می‌کردند اما الان دیگر نخلداری صرفه اقتصادی ندارد. جهاد کشاورزی می‌تواند با توجه به ظرفیت منطقه، نسبت به توزیع نهال مجول بین نخلداران حمایت لازم را به عمل آورد. به هرحال این منطقه قابلیت کشت و تولید خرمای مجول مرغوب را دارد. خود من زمین اطراف منزل را به مجموعه تحقیقاتی و آزمایشی کاشت انواع درختان و نخیلات تبدیل کرده‌ام و مجول می‌تواند گزینه مناسبی برای توسعه نخلستان‌های فین باشد.

وی در پایان اضافه کرد: تردید نباید داشت که توجه به ظرفیت‌ها، حرکت توسعه مدارانه مبتنی بر برنامه و بهره‌گیری از توانمندی منابع عظیم انسانی منطقه و ارتقای بخش‌های گردشگری، معدنی، کشاورزی موجب خواهد شد فین به سرعت متحول شده و حتی برای کشور ارز آوری داشته باشد.

راه، عامل آبادانی فین می‌شود

محمد حیدری زاده رییس سابق آموزش و پرورش و شهردار اسبق فین، موقعیت منطقه را شرح داد و گفت: فین یک زمانی زیر نظر ولایت لارستان فارس بوده و بعدها در دهه‌های اخیر جدا شده است.

مانوس بودن با صحرا و کوهستان و سابقه فرهنگی مردم شهر فین سبب شده است که شاعران، نویسندگان و فرهنگ دوستان زیادی از این شهر ظهور کنند و این موضوع به روشنی در اشعار و کلام آنها دیده می‌شود. مردمان شهر فین از درگیری‌های سیاسی به دور هستند. نسبت به بسیاری از امور نیابت ناپذیر هستند و بیشتر تمایل به تحقیق دارند. این ویژگی بارز مردمان فین است.

رییس سابق آموزش و پرورش فین با اشاره به عدم توسعه یافتگی این منطقه افزود: مهمترین عامل توسعه نایافتگی فین به دلیل نزدیکی آن با شهر بندرعباس است. شاید زمانی که راه نبود فاصله فین تا مرکز استان زیاد جلوه می‌کرد اما با توسعه راه‌ها بعد مسافت چندان سخت به نظر نمی‌رسد. طبیعتاً این اتفاق و گسترش حمل نقل از یکسو و البته خشکسالی‌ها از سوی دیگر، موج مهاجرت به بندرعباس را بیشتر کرد. تخمین زده می‌شود حدود ۱۰۰هزار نفر فینی در بندرعباس سکونت دارند.

حیدری زاده در پاسخ به این پرسش که فین با این قدمت تاریخی، ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های عظیمی دارد، چگونه می‌توان این ظرفیت‌ها را در جهت توسعه منطقه به فعل درآورد، افزود: تا زمانی که راه لارستان به فین و مهدی آباد به بندرخمیر و رویدر ایجاد نشود، چندان امیدی به توسعه نیست.

هرجا دولت ورود کرده دودمان آب را به باد داده است

شهردار اسبق فین در پاسخ به سئوال “چه باید کرد که فین از این وضعیت خارج شود ؟” اضافه کرد: من متصور نیستم که فین از این وضیعیت خارج شود این درست که منطقه از نظر منابع آبی غنی است و آب پایدار حدود ۲۰۰ سال است که هراسه‌های موجود مشخص است اما آب متعلق به شخص است. سابقه نشان داده هر جا که آب را دولت مدیریت کرده، دودمانش به باد رفته است چرا که دولت از آب برای سود دهی هر نوع استحصالی انجام می‌دهد.

و مجوزهای بی‌حد و حفر چاه برای نفع بیشتر صادر می کند. اما الان در شهر فین تقریبا یک هفته، ده روز گردش آب وجود دارد هم منابع آبی پایدار است و هم مردم برای اراضی مشکل تأمین آب ندارند. اگر هم برخی معتقدند که به اتکای آب گردشگری توسعه یابد بیشتر منظورشان آبگرم هایی که عمومی هستند مورد استفاده قرار می‌گیرند وگرنه آبی که داخل خود شهرجاری ست و مشخصا سه یا چهار چشمه است، خصوصی محسوب می‌شود و اراضی را آبیاری می‌کنند. هرچند در توزیع آب نسبت به همجواران ملکی بخشندگی دارند اما مالک هستند و نمی‌توان آنها را مجبور به اجرای برنامه‌هایی کرد که در آن سهمی ندارند. به نظرم اگر در کنار باغات و نخلستان‌ها بومگردی کوچک رونق یابد، شدنی است. البته دولت هم باید از این رویه‌های مرسوم که مثلا ابتدا تسهیلات را ۳۰۰ میلیون اعلام می‌کند و در مرحله عمل ۲۰ میلیون پرداخت می‌کند باید دست بردارد. پس القای چنین اتفاقی بیشتر به شعار می‌ماند. یک زمانی می‌گفتند آب و آبادانی، اما الان راه و آبادانی است. بی‌تعارف اگر صحبت کنم اینکه برخی چندان تمایلی به ارتقای فین ندارند. دلیل آنهم کاملا واضح است.

شهردار اسبق فین پایین بودن جمعیت فین را یکی از عوامل عدم ارتقا به شهرستان دانست و تصریح کرد: در رضوان ۶ هزار و در شهر فین قریب به ۵ هزار جمعیت داریم در مجموع کل بخش حتی اگر گنو و سیاهو هم اضافه شوند نزدیک به ۱۸ هزار نفر جمعیت داریم و در واقع ما در این بخش توجیه جمعیتی برای ارتقا نداریم. دیدگاهی وجود دارد که معتقد است، منطقه‌ای که فاقد زیرساخت‌های لازم در حوزه‌های مختلف از راه تا بهداشت و آموزش و… است و جمعیت ساکن و ثابت آن هم درخور توجه نیست، چرا باید در جوار شهرستان دیگر شهرستان جدیدی ایجاد شود؟ این یک دیدگاه است که من عرض کردم.

باغ شهر تعریف مشخصی دارد

حیدری زاده با اشاره به تعریف باغ شهر تصریح کرد: باغ شهر واجد ویژگی‌های مشخص است. وقتی می‌گویید خانه باغ یعنی خانه‌هایی که در باغات مرکبات و نخیلات قرار دارد. شاید زمانی از خرمای این منطقه در داخل و بیرون فین استفاده می‌شد و به فروش می‌رفت اما تنوع بیش از ۵۰ تا ۶۰ رقم خرما امکان برند سازی را گرفته است. اگر خرما پیارم حاجی آباد را می‌خرند چون یک نوع است اما در فین تنوع خرما بالاست طبیعتاً امکان تولید انبوه وجود ندارد. ضمن اینکه درخت‌ها در فین اصلاح نمی‌شوند چون قطع درخت را گناه می‌دانند. این نخیلات دست انسان‌های ۸۰ ساله است که تمایلی به تغییر ندارند. ساکنان اینجا را فقط به منزله یک خانه باغ برای روزهای تعطیل می‌خواهند.
عدم بازتولید نیروی انسانی اثر گذار مانع حرکت توسعه مدارانه است.

رئیس سابق آموزش و پرورش فین به عدم بازتولید نیروی انسانی اثر گذار در فین اشاره کرد و گفت: یکی از ضعف‌هایی که وجود دارد عدم باز تولید منابع انسانی اثر گذار است بیشتر افراد سرشناس سال‌های متمادی است که از فین مهاجرت کردن و در بندرعباس سکونت دارند عمدتاً این افراد در بندرعباس تحصیل کرده، رشد کرده و به مدارج بالاتر رسیده‌اند آقایان فرج زاده، حبیبی، آرامی و دیگران اینگونه موفق بوده‌اند، مشاهیر منطقه ما الزاماتی برای خودشان قائل هستند و به آن صورت حول حوش سیاست نبوده و بیشتر تحول خواه بوده‌اند در بحث فرهنگی و ادبی عزیزانی چون برادران سایبانی که آقای عباس سایبانی متاسفانه در قید حیات نیست، محمود سالاری شاعر برجسته و آقای غلام وکیلی از اساتید دانشگاه و همچنین مدرس تربیت معلم هستند اما این چهره‌های برجسته متعلق به دهه‌های قبل هستند و در زمان خودشان بهترین بوده‌اند. بر فرض مثال دکتر احمد حبیبی که زمانی نماینده مجلس بوده یا سایر بزرگان چون با مردم زندگی کرده‌اند مردم علاقه خاصی به آنها دارند.

چقدر از ظرفیت‌های فین بهره گرفته شده است؟

وی با انتقاد از عدم حفظ و حراست از میراث تاریخی فین افزود: الان ما قلعه فین را داریم که ظرفیت بزرگی در حوزه گردشگری است ولی واقعا چقدر از این ظرفیت بهره خوبی گرفته شده است؟ در نگهداری این اثر و مراقبت از آن چه تمهیداتی اندیشیده شده؟ اصلا از این ظرفیت چقدر در آمد داشته‌ایم؟ این اثر هر سال به واسطه شرایط طبیعی، بارندگی و زلزله فرسوده‌تر می‌شود.حالا بر اساس نظر برخی از دوستان که در کاوش‌ها هم دخیل بودند آنچه مطالعه صورت گرفته تقریبا تا سده ۸ ام بوده یعنی دوره ایلخانی و مطالعات به دلیل عدم تزریق مالی متوقف شده بالاخره این یک اثر تاریخی است و می‌تواند در جذب گردشگر بسیار اثر گذار باشد در همین جیرفت تمام تمهیدات برای حفظ، نگهداری، بازدید گردشگر، قواعد و قوانین حراست از آثار تاریخی اندیشیده شده است ولی برای قلعه فین چه کاری شده؟ اینجا انگار اراده‌ای برای حفظ و حراست از میراث فرهنگی و تاریخی وجود ندارد همین سیاهو بر اساس کاوش‌ها ۴۰ هزار سال قدمت دارد. اشیا یافت شده در منطقه سیاهو مشابهت‌های زیادی با اشیای یافت شده درکمیز رودان دارد این نشان دهنده‌ی وجود یک امپراطوری بزرگ از فین تا رودان جاسک و چابهار است اما متاسفانه چندان اراده‌ای برای کشف حقایق تاریخی وجود ندارد.

دولت باید زیر ساخت‌ها را ایجاد کند

حیدری زاده در پایان همراهی دولت در راستای توسعه فین را مهم ارزیابی کرد و اظهار داشت: برای توسعه منطقه ما دولت باید زیر ساخت‌هایی را ایجاد کند. بخش خصوصی تمایلی به مشارکت در توسعه شهر فین ندارند عدم پایبندی دولت یا سیستم به قواعد مشارکت با بخش خصوصی انگیزه آنان را از بین برده است طبیعتاً باید این تعامل تقویت شود.

توسعه فین با درنظر گرفتن همه ظرفیت‌ها ضروری است

یحیی برزم عضو سابق شورای اسلامی شهر فین گفت: قصه فین مانند همان داستان فیل در تاریکی است که هرکس برداشت و ذهنیت خود را ابراز می‌کرد. فین سرشار از ظرفیت است که باید با در نظر گرفتن همه ظرفیت‌ها راه توسعه را پیدا کرد.

این فرهنگی بازنشسته با ارائه توصیف شاعرانه از منطقه افزود: فین از بالا تصویر فرش سبزی را نشان می‌دهد که از دیدن آن هرگز خسته نمی‌شوید. بزرگترین معادن سنگ آهن استان در این منطقه واقع است. آب به عنوان منبع حیات و مایه آبادانی در فین به وفور یافت می‌شود، بخش عمده نیروی انسانی و مدیریتی استان از فین تامین شده و می‌شود.

اما همین منطقه به غایت زیبا همچنان با کمبودها و مشکلات فراوان روبروست. درحالی که اگر دولت به آن توجه کند، فین می‌تواند به عنوان شهرستان پشتیبان بندرعباس نقش آفرین باشد. برزم اضافه کرد: بندرعباس به واسطه توسعه صنعت و تجارت به سرعت در حال رشد است. رشد فزاینده بندرعباس ضرورت ایجاد شهرستان پشتیبان را دو چندان می‌کند. و فین بهترین گزینه می‌باشد. وی تأکید کرد: نمی‌توان با تمرکز روی یک بخش از ظرفیت فین به توسعه امیدوار بود باید همه پتانسیل‌ها را در نظر گرفت و با داشتن سند چشم انداز برای رسیدن به توسعه حرکت کرد.

فین دانشمندپرور است از ظرفیت آنها استفاده شود

یحیی برزم با اشاره به ظرفیت‌های انسانی فین گفت: این خطه مردمانی مهمان نواز و صبور دارد، از طرفی فین واقعاً دانشمندپرور است. فرهیختگان زیادی در حوزه‌های مختلف از صنعت، تا ادبیات، از تجارت تا فرهنگ و هنر از این منطقه برخاسته‌اند که مایه مباهات ما هستند. طبیعتاً باید از این ظرفیت برای رسیدن به توسعه استفاده کرد، نظر خواست و آنها را در توسعه فین سهیم کرد. متاسفانه دچار خود زنی شده‌ایم و این ظرفیت عظیم را فراموش کرده‌ایم.

در گزارش آتی، نظرات چهره‌های فرهنگی چون عبدالحمید ترابی شاعر و نویسنده ،محمود سالاری شاعر و فرهنگی بازنشسته و عباس رفیعی پیشکسوت رسانه هرمزگان را جویا شده‌ایم که تقدیم می‌گردد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

wp-puzzle.com logo