×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Sunday, 28 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
برگزاری اولین همایش نباتات گرمسیری و خرما در بندرعباس

به گزارش خبرنگار تجارت جنوب آنلاین، مهدی ترابی در نشست خبری، گفت: استان هرمزگان با بیشترین طول نوار ساحلی و شرایط اقلیمی گرم، محصولات گرمسیری بسیار خوبی برای تولید و پرورش محصولی مانند خرما دارد.

مشاور کشاورزی اتاق بازرگانی و دبیر همایش نباتات گرمسیری و خرما در استان هرمزگان افزود: باغات چند صد ساله خرما و انبه در همه نقاط استان، نشان از قدمت این محصولات گرمسیری و تنوع و گستردگی این محصولات و حضورشان در بازارهای جهانی باعث شده تا یکی از تجارت‌های پرسود در دنیا شناخته شود.

وی بیان داشت: محصولاتی مانند چیکو، پاپایا، درایا، کنار بخشی از ایده‌هایی هستند که در بازارهای جهانی جای دارند.

دبیر همایش نباتات گرمسیری و خرما در استان هرمزگان خاطرنشان کرد: این نباتات می‌توانند جایگاه ویژه ای در صنعت و کشاورزی داشته باشند و بطور مثال گل‌های معطر در صنعت عطرسازی در برخی از کشورها مانند مصر و هند به این صنعت سودآور پرداختند.

ترابی ادامه داد: همه این صنایع می‌تواند باعث پیشرفت و شکوفایی اقتصاد در بخش کشاورزی باشد.

وی تصریح کرد: سهم ما از این بازار تجارت جهانی نباید کم باشد و براساس چیم اندازی که تعریف کردیم، برای حضور در عرصه‌های جهانی براساس قابلیت‌ها و استعدادهای استان و شرایط خوب و مساعد اقلیمی و جغرافیایی در اوج گرما و رطوبت شاهد تولید محصولات خوب گرمسیری در هرمزگان هستیم.

دبیرهمایش نباتات گرمسیری و خرما در استان هرمزگان با اشاره به اینکه بخشی از تولیدات خرمای کشور از هرمزگان صادر می‌شود، گفت: ایران در تولید محصولات گرمسیری جزو سه کشور برتر در دنیا هست اما در رقابت با دیگر کشورها هنوز باید به فناوری‌های نوین و تکنولوژی‌های جدید و بالا بردن کیفیت محصولات دست یابیم.

ترابی اضافه کرد: ارقام جدیدی که تجاری سازی شده از قبیل انبه باید توسعه پیدا کند و همه این موارد باعث شد که در همایش دو روزه نباتات گرمسیری به این ویژگی‌ها پرداخته شود و تلاشی که در سال جاری اتفاق می‌افتد پیگیری خواهد شد که دبیرخانه دائمی برگزار شود و هرساله این همایش ادامه داشته باشد.

وی عنوان کرد: در این همایش از پژوهشگران و تولیدکنندگان و صاحبان نظران استانی و کشوری دعوت می‌شود و افراد متخصصی که می‌توانند به این چالش‌ها و مشکلات کمک کنند، حضور خواهند داشت.

وی افزود: تغییرات اقلیمی در کشورمان و و دنیا دارای تغییرات جدی هستند و خوشبختانه نقاط گرمسیر کشورمان با کشت محصولات گرمسیری تنش‌های کمتری متاثر از این تغییرات خواهند داشت.

دبیرهمایش نباتات گرمسیری و خرما در استان هرمزگان گفت: در این همایش همچنین بررسی آفات بیماری‌ها و پنل سرمایه گذاری، پنل خورشیدی، پنل اقلیمی و تاثیرات آب و هوایی، پنل فناوری‌های نوین در کشاورزی، پنل تولید و توسعه نباتات گرمسیری و پنل توسعه و تاثیرات نباتات گرمسیری که تمامی مسائل مرتبط و پیشنهادات مورد نقد و بررسی قرار خواهد گرفت.

ترابی اظهار داشت: متخصصین داخلی و خارجی در این زمینه دعوت شده اند که در اجرای این پنل‌ها و برگزاری کمیته‌های تخصصی به ما کمک خواهند کرد.

وی ادامه داد: همچنین سازمان‌های مرتبط مانند جهادکشاورزی، مرکز تحقیقات کشاورزی، اداره کل هواشناسی و دانشگاه هرمزگان بخصوص دانشکده کشاورزی، پارک علم وفناوری، شرکت شهرک‌های کشاورزی و شرکت شهرک‌های صنعتی به ما در این همایش کمک خواهند کرد.

وی گفت: همزمان با برگزاری این همایش نمایشگاهی برای عرضه تولیدات و ظرفیت‌های استان هرمزگان و استان‌هایی که در این زمینه فعال هستند روز ۱۴ و ۱۵ اسفندماه امسال در طبقه اول اتاق بازرگانی هرمزگان با ۳۰ غرفه تشکیل خواهد شد.

دبیرهمایش نباتات گرمسیری و خرما در استان هرمزگان خاطرنشان کرد: از استان‌های بوشهر، کرمان، سیستان و بلوچستان، فارس و خوزستان در این همایش حضور خواهند داشت.

مدیرهیات نمایندگان اتاق بازرگانی استان هرمزگان در ادامه این نشست گفت: در اوج گرما و رطوبت ما شاهد رشد محصولات عالی کشاورزی در جنوب هستیم، محصولات گرمسیری شناسنامه این منطقه هستند و همه برای توسعه این محصولات باید دست به دست هم دهیم.

نجاتی با اشاره به اینکه کشور در صادرات خرما مقام سوم را دارد، اذعان کرد: باید به تکنولوژی‌های روز دنیا برای توسعه محصولات کشاورزی دست پیدا کنیم و با آفات این محصول مقابله کنیم، متاسفانه با یک کوتاهی کوچک در فصل خرما آفات به نخلستان‌ها می‌زند و بخش عمده ای از محصولات باغ را نابود می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: امیدواریم بتوانیم در بازه زمانی مناسب به تغییر رویکرد محصولات گرمسیری استان کمک کنیم و شاهد آثار مثبت در بخش کشاورزی استان هرمزگان باشیم.

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی بندرعباس نیز بیان کرد: در حوزه کشاورزی با چند چالش عمده مواجه هستیم که برخی از آنها درون بخشی و برخی هم برون بخشی است و برخی ناشی از عوامل محیطی است.

ایمان جمالی در ادامه‌ی این نشست خبری افزود: تغییرات اقلیمی مانند تغییرات آب و هوایی که هر ساله هم گرم‌تر می‌شود یکی از چالش‌های عمده بخش کشاورزی است که باید نقشه راه این بخش مهم را به روز کنیم و تغییر دهیم.

وی ابراز داشت: پیشینه کشاورزی در استان هرمزگان عموماً برای تولید محصولات باغی و زراعی محلی بوده و کشاورزی یکی از پتانسیل‌های اساسی در این بخش است و مردم زیادی در استان به این امر مشغول هستند و امرار معاش آنها ارتباط مستقیم با بخش کشاورزی دارد.

جمالی ادامه داد: چالش‌ها و ریسک‌های بخش کشاورزی در استان هرمزگان، اثر مستقیمی بر زندگی خانوارهای ما دارد.

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی بندرعباس گفت: از مدت‌ها قبل پیگیر این بودیم که در سطح استان، درک مشترکی از عوامل و مسائلی ایجاد کنیم و به سمتی برویم که برای بخش کشاورزی استان سرمایه ای ایجاد شود و آورده اقتصادی مناسب‌تری داشته باشد.

وی بیان کرد: در این همایش به چند موضوع نگاه شده است و توانستیم در بحث تغییرات به آن توجه کنیم و مهمان‌های علمی و سیاست گذاری و انتقال تکنولوژی مناسب برای بخش کشاورزی تلاش شده که یک روز به بخش فناوری اختصاص داده شود.

جمالی خاطرنشان کرد: در بحث برگزاری همایش به چند موضوع به طور عمده، اندیشیدیم، تغییرات اقلیمی، کشاورزی هوشمند، آفات و بیماری‌ها، که در خرما آفات همه گیر اغلب نخلستان‌ها سوسک سر خورطومی است، حلقه تکمیلی فرآوری و بازاریابی و… در همه این موضوعات در این همایش صحبت خواهد شد، در ضمن سعی کردیم دعوت‌ها در سطح ملی باشد که معرفی از محصولات کشاورزی استان به خوبی انجام شود.

مدیر بین الملل و آموزش اتاق بازرگانی هرمزگان گفت: برای رفع نیاز و هماهنگی‌ها، ۷ کمیته را تشکیل دادیم که بتوانیم کارها را به سرانجام برسانیم که با توجه به سه محور نمایشگاه و پنل‌های تخصصی با همکاری همکارانم و پشتیبانی اتاق و واحد بین الملل و آموزش کمیته‌ها تشکیل شد.

شیما کریمی بیان کرد: تعدادی مهمان خارجی داریم که هم برای سخنان کلیدی به هرمزگان سفر می‌کنند و هم اینکه در کمیته‌های تخصصی حضور خواهند داشت و دو مهمان دیگر هم از کشورهای اسپانیا و استرالیا در این همایش حضور خواهند داشت.

وی اضافه کرد: ۶ پنل تخصصی در این همایش به صورت ثبت نامی در تاریخ‌های ۱۴ و ۱۵ اسفندماه برگزار می‌شود و افرادی که می‌تواند در این زمینه‌ها حضور داشته باشد اعلام آمادگی می‌کنیم که در نمایشگاه حضور داشته باشند.

همچنین در کنار این همایش و نمایشگاه، ۸ مقاله ارائه شده که از افراد محقق و پژوهشگران دریافت کردیم که در این همایش چاپ و به معرض نمایش گذاشته می‌شود و تا پایان بهمن ماه امسال فرصت خواند داشت.

 

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

wp-puzzle.com logo