×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : دوشنبه, ۱۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Monday, 6 May , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 1 خبر
کانون ارزیابی و شایسته سالاری مدیران، حدود دو ماه کار خود را آغاز کرده است/ در عزل و نصب مدیران، عملکرد آنها برای من ملاک خواهد بود و نه وابستگی سیاسی آنها و به همان وعده هم پایبند هستم

به گزارش تجارت جنوب آنلاین، مهدی نوبانی در بیستمین جلسه رسمی شورای شهر حاضر شد و پاسخگوی سوالات مطرح شده از سوی هفت نفر از اعضای شورا بود.
شهردار بندرعباس گفت: بازگشت به مکاتبه شماره 964/1 مورخ 24/09/1400 در پاسخگویی به سوالات طرح شده توسط هفت نفر از اعضای محترم آن شورا، به استحضار می رساند برخی از سوالات مطرح شده به صورت کلی بیان شده و بدون ذکر مصادیق می باشند ضمن آنکه اقدام اعضاء محترم شورای اسلامی شهر بندرعباس خلاف مفاد ماده (83) قانون شوراها می باشد، لذا جهت استحضار سرکار عالیه و اعضای محترم شورا موارد مشروح زیر حضورتان ایفاد می گردد:
* سوال از عملکرد شهردار حق قانونی اعضای شورا بوده و می بایست به این حق احترام گذاشت لذا بنده بعنوان شهردار بندرعباس نیزپاسخگوی سوالات مطرح شده بعنوان عملکرد حدود سه ماهه خود می باشم .
*سوال از شهردار فرصتی فراهم می نماید تا بتوان از تریبون شورا مسائل و موضوعات را با نمایندگان محترم و مردم در میان گذاشت که از فرصت فراهم شده تشکر می نمایم.
*لازم به توضیح است در خصوص سوء تفاهم ایجاد شده برای زمان جلسه پاسخگویی؛ اینجانب بلافاصله پس از دریافت نامه بصورت تلفنی موضوع لزوم شرکت در اجلاس شهرداران کلان شهرها و عدم امکان حضورهمزمان در جلسه مذکور(سه شنبه هفته قبل) را خدمت رئیس محترم شورای شهر اطلاع رسانی نمودم و برای روز شنبه نیز که مهلت قانونی بود درخواست تشکیل جلسه بمنظور پاسخگویی به سوالات را ارائه دادم علی رغم این موضوع مجدداً دعوتنامه شورا برای روز سه شنبه واصل گردید که طی نامه ای تاریخ ماموریت خود را به ایشان اطلاع دادم که به صورت تلفنی بیان نمودند:” نیازی به ارسال نامه نبود” لذا انتظار و توقع این بود که در جلسه قبل ضمن رعایت امانت داری موضوع را عیناً به اطلاع اعضای محترم شورای شهر بندرعباس می رسانید.
*حضور در شورا و پاسخگویی به سوالات و ابهامات برایم افتخار و وظیفه است همانگونه که در جلسات غیرعلنی حاضر و پاسخگوی سوالات بودم و طی این مدت نیزدرب اتاق اینجانب بدون هیچگونه تشریفاتی برای پاسخگویی باز بوده است،طرح سوال با این شرایط و با اطلاع از عدم حضور شهردار در استان مناسب با جایگاه و شأن شورا نمی باشد.علی ایحال با احترام به قانون، هر زمان شورای محترم تشخیص دهد حاضر خواهم بود و به سوالات پاسخ خواهم داد.
*در ماده 83 قانون شوراها تاکید شده رئیس شورا موارد ابهام اعضاء را می بایست به صورت سوال ابلاغ کند اما سوالات ارسالی به صورت جمله خبری بوده و دقیقا مشخص نیست سوال مد نظر هفت عضو محترم شورا در چه خصوص است؟ و اساساً جمله های ارسال شده بعنوان سوال ایراد شکلی دارد، لذا تا حد امکان در این خصوص توضیحاتی را ارائه می نمایم.
شورای محترم باید در مدیریت،چند جنبه در نظر بگیرد که شما با چه شرایطی،شهرداری را به بنده تحویل و در مدت زمان کوتاه دو ونیم ماه از بدو ورود جزو توقعات بوده که بنده نتوانستم انجام دهم.
شهردار بندرعباس با اشاره به طرح سوال اول از سوی شورای شهر “نداشتن توانمندی لازم مدیریت و تصمیم‌گیری به‌موقع جهت رفع مشکلات پیش رو و امور جاری” اشاره و بیان کرد: ایراد این سوال این است که مشخص نیست این جمله مستقل است یا سر تیتر جملات خبری؟!
همین موضوع و ایرادات شکلی طرح سوال نشان دهنده شتابزدگی درتهیه سوالات است . لذا اینجانب در همین مدت محدود دو و نیم ماهه اقدامات موثر زیادی را در مدیرت شهری از جمله موارد ذیل را اجرا نموده ام :
1- انضباط مالی واداری در شهرداری
2- مدیریت منابع و کاهش چشمگیر هزینه های جاری
3- پیگیری و فعال نمودن برخی کدهای درآمدی شهرداری
4- به روزنمودن حقوق کارکنان خصوصاً قشر کارگر شهرداری علی رغم وضعیت نابسامان مالی که از قبل تحمیل گردیده است
5- فعال نمودن پروژه های نیمه تمام
6- تلاش درجهت رفع توقیف حساب های بانکی که خوشبختانه این مشکل حل شد
7- ساماندهی ساحل بندرعباس از محدوده منطقه یک تا چهار
8- تامین روشنایی پارکها ،بوستانها و بلوار ساحلی
9- تجهیز اقامتگاه و خوابگاه تیم فوتبال وکاهش هزینه ها
10- ساماندهی و اعمال نظم و ترتیب در خریدها و پرداختها
11- عدم موافقت با هزینه های مازاد و تحمیلی بر شهرداری
12- بکارگیری و استفاده حداکثری از ظرفیت پیمانکاران و نیروهای خدمات شهری در راستای تنظیف،پاکیزگی و فضای سبز و ….

نوبانی افزود: به نظر می رسد از آنجایی که اجازه ندادم برخی افراد در ترکیب تیم مدیران شهرداری دخالت کنند این موارد بعنوان عدم توانمندی مدیریتی و تصمیم گیری محسوب شده است.
وی بیان کرد: بخش دیگری ازموارد اعلام شده بعنوان ضعف مدیریتی بنده، مربوط است به بسته بودن چند ماهه حسابهای بانکی، که با این وجود چند ماه حقوق معوقه کارکنان را به روز کردیم و اجازه ندادیم مشکل مسدود بودن حسابها بر خدمات رسانی به مردم تاثیر منفی بگذارد که درهمین موضوع نیز توانستیم حسابهای مسدود شده را باز نماییم.
نوبانی گفت: در سایر موارد و حوزه های ماموریتی شهرداری ان شاءالله بعد از گذشت حدود دو ماه و نیم از شروع به کار ، چنانچه حاشیه ها اجازه دهند اقدامات مناسبی انجام خواهد شدهرچند که در همین مدت کوتاه نیز اقدامات موثری اجراء شده است .
شهردار بندرعباس به طرح سوال دوم، “عدم تغییر و اصلاح اداره حقوقی و نبود تیم حقوقی توانمند و متخصص جهت رفع مشکلات حقوقی و قضایی” تصریح کرد: شاید بی انصافی باشد با طرح چنین موضوعاتی، زحمات همکاران اداره حقوقی نادیده گرفته شود. قبل از هر چیز از زحمات تمام کارشناسان محترم حقوقی در شهرداری مرکزی و واحدهای تابعه قدردانی می کنم .
* در خصوص بخش اول این جمله که به تغییر و اصلاح اداره حقوقی اشاره شده، باید گفت؛ اداره حقوقی شامل تعداد زیادی کارمند است و اشاره نشده است که آیا منظورتان تغییر همه این افراد است؟ یا فقط رئیس آن و یا چارت سازمانی؟! در هرصورت مسئولیت همه این تغییرات در حیطه اختیارات شهردار است.
* چنانچه بنده، قبل از شناسایی یک مدیر قوی ، رئیس این اداره را عوض کردم! و آن مدیر عملکرد خوبی نداشت!، مجدداً طرح سوال نمی کنید! که مدیر قبلی قوی تر بود و چرا شتاب زده دست به تغییرات زدید؟
* در مرحله حقوقی با توجه به تخصصی بودن پرونده ها نیاز به افراد مطلع و آگاه نسبت به پرونده ها بوده که به مرور زمان باید تغییرات اعمال شود با شتاب زدگی کاری درست نمی شود.
شهردار بندرعباس بیان کرد: در خصوص بخش دوم سوال و نبود تیم حقوقی توانمند و متخصص؛ آیا می توان یک شبه به کسی مدرک تخصص حقوق داد؟ تیم حقوقی متخصص با آموزش نیروهای فعلی و توانمندسازی آنها محقق می شود که در این زمینه با افراد خبره برای آموزش و ارزیابی همکاران این بخش مذاکره شده و بزودی دوره های آموزشی نیروهای حقوقی شهرداری آغاز خواهد شد. ضمناً تعداد دو نفر از وکلای پایه یک درحال همکاری با تیم حقوقی می باشند. حقوقی بسیار مهم است و بنده هم نیز بدنبال تقویت و رفع مشکلات حقوقی هستم.
نوبانی تصریح کرد: در خصوص 274 پرونده محکومیت شهرداری که در رسانه ها مطرح نموده اید،لطف کنید و بفرمائید چند فقره از این پرونده ها مربوط به دوره مدیریت بنده است؟؟؟ هر کدام از این محکومیت های شهرداری در دوره تصدی بنده بوده آمادگی پاسخگویی آن را دارم. بسیاری از اعضای شورای شهر در جریان هستند.ضمن آنکه اداره حقوقی نیز این ارقام را قبول ندارد و جزئیات این 274 پرونده نامشخص است چنانچه صورتی از این پرونده ها دارید در اختیارمابگذاریدتا برای اعاده دادرسی اقدام نمائیم.
این مقام مسئول به موضوع “عدم شناخت دقیق از وضع موجود در شهر و شهرداری” که از سوی شورا مطرح شده، عنوان کرد: به هیچ عنوان بدنیال سیاه نمایی نیستم اما در معیوب بودن ساختار شهرداری شکی ندارم. و وضعیت امروز شهرداری حاصل چشم پوشی و عدم نظارت در سالهای گذشته است، و شناخت بنده از وضعیت موجود شهرداری بر مبنای گزارشاتی بود که در سالهای قبل شورای پنجم هم در جریان آن بوده و متاسفانه یا تائید کرده و یا سکوت کرده بود و منبع اخذ اطلاعات نیزهمین گزارش ها بود و بر اساس همین آمار و ارقام هم برنامه نوشتم و در صحن شورا ارائه دادم، اما امروز که وارد گود شده ام می بینم که شهرداری در چه وضعیتی قرار گرفته است.
شهردار بندرعباس گفت: از تلاش شهردار و شورای گذشته تشکر می کنم و منکر زحمات آنها نیستم. اما وضعیت امروز ما، حاصل دو و نیم ماه فعالیت بنده نیست، حاصل سالها اداره غلط شهر و سکوت شورا است. خیلی خوشحالم که قبول نکردن برخی درخواست های خارج از شورا و شهرداری باعث شده شورای ششم تا این حد با حساسیت به عملکرد بنده ورود نماید قطعا اگر چنین حساسیتی در گذشته وجود داشت الان دچار چنین وضعیتی نبودیم. آیا می دانید همین حاشیه ای ایجاد شده چقدر از وقت و انرژی و انگیزه همکاران شهرداری را گرفته؟
نوبانی به موضوع عدم تغییر مدیران بی انگیزه و اصلاح ساختار معیوب از سوی شورای شهر اشاره و خاطرنشان کرد:روزی که بعنوان شهردار انتخاب شدم گفتم در عزل و نصب مدیران، عملکرد آنها برای من ملاک خواهد بود و نه وابستگی سیاسی آنها و به همان وعده هم پایبند هستم. در حال حاضر نیز به مدیران فعلی این فرصت را داده ام تا با کار و تلاش امور را پیش ببرند و اطمینان داشته باشید در صورت هرگونه خطا و کم کاری هیچ مدیری مصون از تغییر و تحول نخواهد بود.
وی درادامه بیان کرد: در روز دفاع از برنامه هایم گفتم ، در عزل و نصب ها به هیچ عنوان توصیه پذیر نیستم و ای کاش روزی که در همین صحن به من رای اعتماد دادید عزیزانی که در حال حاضر خواسته ای غیر از این دارند به این موضوع دقت می کردند. به لطف خدا تا کنون هیچ عزل ونصبی را با توصیه و سفارش انجام نداده ام. از نمایندگان مجلس هم در این زمینه تشکر می کنم که طی کمتر از دو ماه و نیم مسئولیت بنده، هیچ خواسته ای در خصوص عزل و نصب ها و یا سفارش افراد نداشته اند و همچنین اعضای محترم شورا به جز چند مورد محدود، چنین درخواستی نداشته اند.
شهردار بندرعباس بیان کرد: طرح سوال براساس قانون حق اعضای شورا است و بنده هم به این حق قانونی احترام می گذارم. اما همان قانون، اختیارات قانونی اعضا را در حیطه نظارت مشخص نموده و حتی یک پله فراتر رفته، و ورود اعضای شورا به موضوع عزل و نصب مدیران شهرداری را ممنوع کرده است، خواهش می کنم همانطور که بنده به احترام قانون و شما اعضای محترم شورا به اینجا آمدم شما هم به قانون احترام بگذارید و اگر به بنده بعنوان شهردار اعتماد کردید اجازه دهید تا با حفظ استقلال در اینخصوص تصمیم گیری نمایم. مسبب وضعیت امروز شهرداری بندرعباس بی قانونی ها و سهم خواهی ها در ادوارگذشته بوده، همه مردم از حضور شورای انقلابی خوشحالند پس بیاییم با تغییر این رویه های غلط ، با هماهنگی و همکاری مردم را به این حسن اعتمادشان دلگرم کنیم.
شهردار بندرعباس به طرح سوال دوم از سوی شورای شهر با این موضوع که “عدم توجه به شاخص‌ها و چارچوب مورد انتظار اعضای شورا و اجرایی نکردن شعار شهردار جهت سالم سازی اصلاح ساختار و تشکیل کانون ارزیابی تخصصی و شایسته‌سالاری مدیران” می باشد، تصریح کرد: طی دو و نیم ماه اخیر که شهرداری دائما درگیر مسائل حاشیه ای همچون پرونده های قضایی و بدهکاران و رفع مسدودی حساب های بانکی بوده سعی کرده ام از موضوع سالم سازی ساختار شهرداری و رویه های فسادزا غافل نباشم و در همین مدت هرگاه شورا تذکری در راستای قانون داده ، یا انجام شده و یا در صدد انجام مقدمات رفع دغدغه اعضا بوده ایم. بعنوان مثال پس از تذکر اعضای محترم شورا در خصوص فساد در معاملات شهرداری، بلافاصله دستور دادم کلیه معاملات و قراردادهای شهرداری بر روی سامانه (ستاد) قرار بگیرد،این موضوع در تاریخ شهرداری بندرعباس بی سابقه بوده و از این به بعد مطمئنیم فساد در این حوزه برداشته شده و کل شهروندان می توانند به راحتی ما را رصد نمایند،مگر چارچوب مورد انتظار اعضا و شعار بنده برای ایجاد شهرداری شفاف و شیشه ای چیزی غیر از این موضوع بود؟؟؟
نوبانی اظهار کرد: کانون ارزیابی و شایسته سالاری مدیران هم تشکیل شده است و حدود دو ماه است که کار خود را آغاز کرده و موضوعات و مصوبات بازدیدها و برنامه های عملکردی هر کدام از بخش ها و سازمان های شهرداری را رصد می نماید که بر اساس همین گزارشات و ارزیابی ها هر شش ماه شاهد تغییرات و جابجایی مدیران خواهیم بود. در خصوص مصاحبه و ارزیابی مدیران جدید هم متاسفانه شاهدیم برخی افراد برای کسب پست های مدیریتی به هر جایی متوسل می شوند، لذا دستور دادم اعضای این کارگروه ثابت نباشند و خودم هم شخصا بر همه مراحل نظارت می کنم.
این مقام مسئول به طرح سوال سوم شورای شهر؛ “ضرورت نداشتن سفرهای خارج از محدوده مدیریت ظرف مدت ۸ روزه دو هفته اخیر با توجه به مشکلات مهم موجود در شهر بدون هماهنگی لازم” عنوان کرد: اولاً تمام ماموریت های بنده طی این مدت با نامه رسمی به اطلاع رئیس شورا رسیده، ثانیاً تشخیص ضرورت ماموریت های کاری شهردار و کارمندان شهرداری بعنوان یکی از امور اجرایی است که بر عهده شخص شهردار گذاشته شده و بر اساس همین موضوع بنده قصد حضور در بازدید از شهرداری شهر مشهد را نداشتم و این موضوع را به رئیس محترم کمیسیون خدمات شهری که از امضاء کنندگان این سوال است! و خودشان هم اینجا تشریف دارند عرض کردم. ایشان اصرار کردند و گفتند به همکاران مشهد گفته ایم که شهردار بندرعباس هم در این سفر حضور دارد لذا بنده به جهت حفظ شان ایشان پذیرفتم و در این سفر شرکت کردم که ای کاش خود ایشان در زمان امضای این سوالات به اعضای محترم موضوع را توضیح می دادند ضمن اینکه در این سفر چهار نفر اعضای شورا نیز حضور داشتند و هر چهار نفر هم جز امضا کنندگان سوال هستند که جای تعجب دارد.
نوبانی افزود: در خصوص سفر تهران و همایش شهر و پیشرفت هم مشابه همین موضوع اتفاق افتاد بازهم بنده با نیت حفظ جایگاه و شان عضو شورا حضور در این همایش را بر اساس دعوت یکی از اعضاء محترم شورای شهرپذیرفتم. البته در این همایش، سه عضو دیگر نیز حضور داشتند که علی رغم اینکه خودشان هم مدعو بودند و ارتباطی با دعوت از بنده به این همایش نداشتند با اطلاع از این موضوع انصاف به خرج دادند و طرح چنین سوالی را امضا نکردند.
وی گفت: برخی حرفها را دوست داشتم در جلسه غیرعلنی خدمت عزیزانم عرض کنم، اما به درخواست خودتان و درهمین جلسه علنی باید عرض کنم. ای کاش تاریخ برای ما درس می شد و لااقل حرمت مهمان و کسی را که خودمان دعوت کرده ایم نگه می داشتیم و برخی موضوعات را در اجتماع باز نمی کردیم.
شهردار افزود: از باب گزارش سایر سفرها هم باید عرض کنم هیچکدام از سفرها برای تفریح نبوده ،اما شخصاً برای نشست با شرکت بازآفرینی شهری و دیدار با مدیرعامل بنادر کشور به تهران رفتم و درهمین ماموریت های اداری شرکت بازآفرینی شهری قول مساعدت در خصوص تامین قیر رایگان جهت آسفالت بافت فرسوده داده است و مدیرعامل سازمان بنادر کشور هم درخصوص اسکله نخل ناخدا و پروژه مسئولیت اجتماعی که جزئیات آنرا بعد از نهایی شدن اعلام خواهم کرد، قول هایی داده اند. تحقق این قول ها نیازمند پیگیری مستمر است که فکر می کنم با این نگرش امضاء کنندگان محترم به ماموریت های شهردار، این پیگیری ها پروسه راحتی نداشته باشد. به نظر شما اگر بنده شخصاً نمی رفتم و یا معاون بنده در اولین جلسات حضور پیدا می کرد تا چه حد ممکن بود با آنها مساعدت شود؟ مگر این موارد جز امورات اجرایی نیست؟ مگر ماده 80 قانون شورا در بندهای 3 و 8 که بر نقش نظارتی شورا اشاره دارد تاکید نکرده که نحوه اجرای نقش نظارتی نباید مخل امورشهرداری شود؟
شهردار بندرعباس به طرح سوال چهارم با موضوع؛ “عدم اجرای طرح جذب ساماندهی و بهسازی نیروی انسانی و مدیران بر اساس برنامه پیشنهادی” تصریح کرد: در برنامه پیشنهادی گفتم فراخوان می دهم، اما در عمل دیدم، شرایط فعلی شهرداری امکان فراخوان را ندارد، این موضوع برای خودم آنقدر مهم بود که دستور دادم بدون فراخوان پرونده تمام افرادی که در شهرداری حائز شرایط مدیر شدن هستند ، بررسی و لیست حدودا 200 نفره ای از کسانی که مانع قانونی برای تصدی مدیریتی ندارند تهیه شود و انتخاب مدیران شهرداری را هم بر اساس همین بررسی ها و مصاحبه تیم تخصصی مربوطه انجام داده ایم که همچنان هم این بررسی ها در حال انجام است.
نوبانی به طرح سوال پنجم؛ “نحوه انتصاب افراد و مدیران شهرداران بدون طی روال قانونی و استعلامات لازم” خاطرنشان کرد: موضوع استعلام در حیطه اختیارات دستگاه های حراستی بوده و طبقه بندی شده است و حتی طرح آن در جلسه علنی شورا ممکن است مورد اعتراض افراد قرار بگیرد. ضمنا ماده(95) قانون شوراها، موکداً اعضای محترم شورا را از ورود به موضوع انتصابات مدیران شهرداری و سازمان های تابعه منع نموده است و طرح چنین موضوعی آن هم به صورت رسمی و با امضای اعضا جای سوال دارد . البته اگر شفاهاً این سوال را می پرسیدید قطعاً بنده همچون همیشه پاسخگوی سوالات شما هستم.
تاکید می گردد روال قانونی در کلیه انتصاب ها رعایت شده همچنین استعلام افراد اخذ شده است. احتمالاً منابعی که اعضای محترم از آنها کسب خبر نمودند به دلیل محرمانه بودن پاسخ استعلامات به پاسخ ها دسترسی ندارند. اما اطمینان داشته باشید اگر برای انتصابی استعلام لازم انجام نشده بود قطعا دستگاه های متولی ورود می کردند و تذکر می دادند که تا کنون تذکری دریافت نشده است.ضمنا اکثر افرادی که منصوب شده اند، سرپرست هستند.
نوبانی در پایان گفت: در همین مکان و در پیشگاه خداوند و مردم عزیز بندرعباس اعلام می کنم، حضور در منصب شهرداری برای بنده ذره ای حب و دلبستگی نداشته و ان شاء الله هیچگاه هم نخواهد داشت. افوض امری الی الله ان الله بصیر بالعباد ، بنده هم نیتم را رضای خدا و خلق خدا قرار داده ام و اطمینان دارم خدمت بی منت به مردم، نزد خدا بدون اجر نخواهد ماند.

برچسب ها :