×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Saturday, 27 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 3 خبر
مسئولان استان وعده دادند اما کارخانه روی تعطیل شد/ آیا پای رانت در میان است؟

به گزارش تجارت جنوب آنلاین، کارگران شرکت روی بندرعباس نسبت به عدم تعیین تکلیف مسائل شرکت و عدم پرداخت حقوق در روزهای دوشنبه بیست و نهم آبان ماه و چهارشنبه یکم آذر ماه، مقابل فرمانداری بندرعباس و پنجم آذر ماه نیز مقابل استانداری هرمزگان تجمع کردند.

دی ماه ۱۴۰۰ بود که کارگران شرکت روی بندرعباس در اعتراض به کاهش زمان قراردادهایشان مقابل استانداری هرمزگان تجمع کردند. این کارگران پیش از این نیز تجمع اعتراضی به منظور تامین خواسته‌هایشان داشته‌اند، پیش از این با قول مساعد  مسئولان استانی مواجه شده بودند با این‌حال مشکلات ادامه داشت تا در اواخر سال ۱۴۰۱ کارخانه روی بندرعباس تعطیل اعلام شد.

یکی از کارگران این کارخانه با انتقاد از تعطیلی آن گفت: کارخانه روی بندرعباس ۲۷ سال تولید داشته و ۵ سال بهترین کارخانه تولیدی کشور به شمار می‌آمد به گونه‌ای که در تولید، مقام اول کشور را داشت. از زمانی که کارخانه را واگذار کردند روند بروز مشکلات سرعت گرفت و به سمت نابودی رفت. این فرد کارخانه و کارگران را با مشکلات زیادی روبرو کرد و حقوق آنها به تدریج کاهش پیدا کرد.

وی افزود: من کارگری هستم که ۶ میلیون کرایه خانه می‌دهم، چطور با حقوق ۷ یا ۸ میلیونی مخارج خانواده‌ام را تامین کنم؟ اینجا بیشتر کارگران مستاجرند، تسهیلات گرفته و بدهکارند. در واقع با این حقوق دریافتی حتی امکان پرداخت وام و اجاره‌بها را نداریم. من هم در یک سال اخیر سه بار منزل استیجاریم را تغییر دادم چراکه صاحب خانه‌ها به خاطر ناتوانی در پرداخت و تاخیر اجاره، قرارداد را فسخ کردند.

این کارگر گفت: شخصی که کارخانه را خریده اگر توان اداره آن را ندارد، باید کارخانه را واگذار یا مشکلات را مرتفع کند. تا کی باید مشکلات دامن کارخانه و کارگران را بگیرد؟ چهار سال است روزگارمان سیاه شده است. فردی که کارخانه آلومینیوم المهدی را خریده بود در همان ابتدا چند صد نفر را اخراج کرد. نهایتاً وقتی دیدند در آلومینیوم المهدی دچار بحران شد، با همت مسئولین و نمایندگان او را خلع ید کرده و کارخانه را به مپنا واگذار کردند. حال چطور نمی‌توانند این کارخانه را نیز از او سلب کنند؟

این کارگر تصریح کرد: همه مسئولان استان این فرد را به خوبی می‌شناسند، تعجب می‌کنیم چرا کاری نمی‌کنند؟ ۲۲۰ تا ۲۳۰ کارگر مستقیم و حدود ۱۰۰۰ کارگر غیر مستقیم زندگی‌شان به خاطر سوءمدیریت در حال نابودی است. هر کارگر چند فرزند محصل و دانشجو داریم که نمی‌توانیم هزینه تحصیل شان را بدهیم. سال گذشته از فرماندار بندرعباس و استاندار خواستار حمایت شدیم و آنها قول دادند که مشکلات را مرتفع می‌کنند. گویا  کمک‌هایی هم شد تا کارخانه تعطیل نشود اما مشکلات هنوز پابرجاست. در این مدت؛ با حل نشدن مشکلات؛ در نماز جمعه و در مقابل فرمانداری بندرعباس و استانداری هرمزگان خواستار توجه به مصائب کارخانه شده‌ایم.

وی با اشاره به شعار سال اضافه کرد: آیا امسال؛ سال رونق تولید نامگذاری نشده، چرا فردی که تولید را به تعطیلی کشانده است، مورد بازخواست قرار نمی‌گیرد. از رئیس‌جمهور می‌خواهیم که به مشکلات این واحد تولیدی توجه کنند.

 

آیا پای رانت در میان است؟

در ادامه دبیر اجرایی خانه کارگر هرمزگان نیز با اشاره به تجمع اعتراضی کارگران کارخانه روی بندرعباس مقابل استانداری هرمزگان گفت: به محض اطلاع از این تجمع اعتراضی در جمع کارگران حاضر شدم و با چند نفر از کارگران  گفت وگو کردم. متاسفانه این مشکل چندین سال است که گریبان کارگران کارخانه را گرفته است. همان آقای پولدار که مشخص نیست به کجا وصل است، آلومینیوم را به روز سیاه نشاند و بالاخره نمایندگان ورود کردند و آلومینیوم  را از وی پس گرفتند و به شرکت مپنا بازگرداندند.

اسماعیل حاجی زاده با ابراز نگرانی از تعطیلی کارخانه روی بندرعباس افزود: متاسفانه شرایط مشابه آلومینیوم دامن کارخانه روی را گرفت و قریب به ۲۰۰ کارگر را از کار بیکار کرد. فراموش نمی‌کنم همین چند سال گذشته در هفته کارگر و مراسم گرامیداشت روز کارگر تعدادی از کارگران این کارخانه در جمع نمونه‌ها مورد تجلیل قرار می‌گرفتند. حالا چه بر سر این کارخانه آمده که متاسفانه الان نیرو‌های آن باید دو یا سه روز جلوی استانداری تجمع کنند و کسی هم پاسخگوی آنها نباشد.

وی خطاب به مسئولان استان اظهار داشت: نمایندگان استان، مسئولان و استاندار آیا اگر این شرکت تعطیل شده بهتر نیست از نیروهایی که بالاخره هزینه برای استان و دولت داشته و مهارت کسب کرده‌اند، در سایر شرکت‌ها و صنایع استان استفاده کنند؟ آیا نمی‌شود مجوزی گرفت به جای نیروی تاز کار که باید آموزش‌های لازم را کسب کنند از نیروی مجرب استفاده کرد؛ نیروهایی که نخبه هستند و چند نفر از آنها مقام‌هایی از شرکت‌های دانش بنیان را دارند و صد درصد آنها جوان هستند؟

وی با استمداد از نمایندگان مردم هرمزگان در مجلس و مسئولان استان، گفت: نمایندگان مجلس همانطور که آلومینیوم را نجات دادند  به کمک کارگران کارخانه روی بیایند. معلوم نیست چه رانتی در میان است که این آقا گفته  شرکت برای او ارزشی ندارد! تکلیف این همه نیرویی که برای شرکت زحمت کشیدند، چیست؟

دبیر اجرایی خانه کارگر هرمزگان بر ضرورت حمایت از کارگران بومی تاکید کرد و افزود: از مسئولان می‌خواهیم به داد این شرکت برسند همانطور که برای شرکت‌های دیگر  وارد عمل شدند و تلاش کردند و به نتیجه هم رسید، اینجا هم نیاز به همت شما دارد. برخی از صنایع این همه نیرو گرفتند آزمون برگزار کردند، کاش برای این نیروها هم تمهیداتی اندیشیده می‌شد یا حداقل به خاطر تجربه و بیمه آنها امتیازاتی برایشان در نظر گرفته می‌شد.

وی در پایان تصریح کرد: با تعطیلی کارخانه روی؛ بیمه کارگران قطع شده است و در این شرایط اگر فرزند یا خانواده کارگر بیمار شود، چه کسی پاسخگوست؟ چرا به فکر کارگران بومی نیستید؟

منبع خبر : خبرگزاری ایلنا
برچسب ها : , ,
  1. معصومه نورمجمدی

    خدایی خیلی سخته باید فکری اساسی برای همیشه حل شود ودست این اقا صاحب شرکت تولیدی روی بندرعباس امروز شرمندگی ایجاب میکنه برای همیشه قطع شده نمیدونم چرا شرکت تولیدی روی بندرعباس و غیره شرکتها رو به همچنین کلاهبرداری دادن که سالها خون مردم بیچاره رو مکیدند و شناخته شده است کسی نیست به داد این کارگران بیچاره برسد

  2. مپ

    باسلام
    کل هلدینگ توسعه معادن روی ایران روبه ویرانی هست دست این مفسدین اقتصادی ازاستان زنجان تا هرمزگان چنبره زدن برسرشرکتهای هلدینگ دارن ویران میکنند

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

wp-puzzle.com logo