×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : شنبه, ۱۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Saturday, 4 May , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
عملکرد شهرداری رودان قابل قبول نیست/ این شهر مدیر می‌خواهد

به گزارش تجارت جنوب آنلاین، این روزها که مسئله طرح سئوال شورای اسلامی شهر رودان از شهردار مطرح است، شاهد حجم گسترده ای از اخبار و اطلاعات عملکردی شهرداری در حوزه رسانه عمدتاً مجازی هستیم. کلیپ‌ها و گزارشات مکتوب به گونه ای تهیه شده که نشان دهد تحولات مهمی در حوزه خدمات رسانی به شهروندان حادث شده است. درحالی که واقعیت نشان از سردرگمی در خدمات رسانی دارد.

البته اجرای برخی طرح‌ها و پروژه‌ها از جمله آسفالت معابر، آماده سازی طرح گردشگری مولا، ایجاد زمین‌های ورزشی محلات از اقدامات خوبی است که باید قدردان متولیان بود. در کلیپ عملکرد شهردار رودان به ۵ محور زیبا سازی سطح شهر، فرهنگی، ورزشی، بوستان‌ها و برنامه شهرسازی و سیستم اداری اشاره شد.

۵ محوری که به نظر می‌رسد دو یا سه محور بیشتر نیست آسفالت معابر، احداث محوطه گردشگری مولا در حوزه عمرانی محسوب می شود، برگزاری جشن‌ها و مناسبت‌ها، احداث زمین‌های ورزشی محلات، زیباسازی محیط شهری همه اینها در محور فرهنگی می‌گنجد و در نهایت درحوزه اداری برنامه شهر سازی و ایجاد شهرداری الکترونیک، سیستمی کردن املاک قرار می‌گیرد. این درحالیست که وظایف شهرداری در ۵ بخش عمرانی، خدماتی، نظارتی و حفاظتی، مدیریت شهری و اداری خلاصه می شود.

از طرفی در ماده ۵۵ قانون شهرداری‌ها، اهمّ وظایف اداره شهرداری به روشنی بیان شده است. احداث خیابان‌ها و کوچه‌ها و میدان‌ها، باغ‌های عمومی و مجاری آب و توسعه معابر در حدود قوانین وضع شده، تنظیف، نگاهداری معابر و انهار (نهرها) عمومی و مجاری آب‌ها و فاضلاب و قنوات و تأمین آب و روشنائی، برآورد و تنظیم بودجه و تنظیم پیشنهاد برنامه‌های ساختمانی و اجرای آن‌ها پس از تصویب شورای شهر، ایجاد غسال­خانه و گورستان و تهیه وسایل حمل اموات و مراقبت در انتظام آن‌ها، احداث بناهای مورد نیاز عمومی مثل پارک‌ها و سرویس‌های بهداشتی عمومی، صدور پروانه کسب برای اصناف و پیشه‌وران، صدور پروانه ساخت برای ساختمان‌هایی که در سطح شهر ساخته می‌شود، پیشنهاد برقراری یا تغییر عوارض شهر، ساختمان و آسفالت کردن کوچه‌ها و معابر عمومی از جمله وظایف قانونی است که بیان شده است. به نظر می‌رسد گیر کار در همین جاست. رودان در حوزه مدیریت شهری دچار بی مدیریتی است.

 

عقب ماندگی‌های شهری رودان قابل توجیه نیست

شهروندان با انتخاب نمایندگان در پارلمان محلی، مسئولیت مهم سامان بخشی به امور شهری را از موکلان دریافت می‌کنند. آنها وکالت دارند تا مدیری مدبر و توانا را برگزینند. در فضای مجازی و رسانه ای این روزها بحث بر سر این است که استیضاح شهردار رودان انجام شود یا نشود؟ اعتقاد بر این است تا همین جا هم نماینذگان مردم در شورا بسیار بد عمل کرده‌اند.

وقتی در کمتر از یکسال از انتخاب شهردار، مشکلات شهری از توقف کامل پروژه‌ها به واسطه انسداد حساب‌های شهرداری پیش آمد، زمانی که خیابان  ۲۰۰متری ماه‌ها آسفالت آن کنده شد و تمام کسبه فریاد بر می‌آوردند که سلامت مردم در خطر است کاری بکنید، مادام که پل خشورگی که اصلی‌ترین مسیر ارتباطی شهروندان با برخی محلات و روستاهای اطراف محسوب می‌شد، بدون اینکه منابع مالی آن مشخص شود تخریب شد تا بیش از یکسال و نیم مردم معذب شوند، وقتی که بیش از یک میلیارد تومان هزینه تعمیر یا اورهال وسائط نقلیه‌ای شده که به محض خروج از تعمیرگاه و رسیدن به شهرداری دوباره دچار نقص شده و هزینه بالاتری را به شهروندان تحمیل کرد، زمانی که فقط در یکصد متری فرمانداری یا در جوار بلوار آیت الله خامنه‌‎ای اراضی مسکونی شهروندان در محدوده شهر قرار نمی‌گیرد و صاحبان آنها از کمترین خدمات شهری بی بهره هستند، شورا با طرح سئوال و زمان دادن برای اصلاح عملاً در مسیر خلاف توسعه و عمران شهر گام بر داشت.

مردم به شورا وکالت نداده‌اند که آزمون و خطا کنند، شهروندان به نمایندگان خود اجازه تحت تاثیر قرار گرفتن فشار از سوی ثروت و قدرت و خطا در انتخاب را هرگز نداده اند. در کنار اینها مجموعه غیر دولتی شهرداری که چند صد تن قیر رایگان را دراختیار دارد، کارخانه آسفالت، تجهیزات سنگین و صدها میلیارد تومان ارزش افزوده دراختیار دارد، سخن از انقلاب آسفالت و ایجاد یک مجموعه گردشگری نیاز به تدبیر ندارد، وقتی همه چیز مهیاست ملانصرالدین هم انتخاب می‌شد می‌توانست هم از اموال صیانت کند و هم در جهت توسعه شهر گام بردارد. حضرت امیر مومنان فرمود: مَن رُفِعَ بِلا کِفاتِهِ وُضِعَ بِلا جِنایهِ.کسی که بدون شایستگی (مقامش) بالا رود، بدون جرم پایین کشیده شود.( غرر الحکم، ص ).

اصل سخن اینجاست شهر رودان قربانی تصمیمات بدون تخصص شده است. از هیچ مدل توسعه ای پیروی نمی‌کند، زدن چند صد متر ریسه، رنگ آمیزی سنگ جدول، محوطه سازی یک مجموعه مسکونی (مسکن مهر)، مدال افتخار ندارد. در مرکز استان شهرداری مجموعه پنجه علی را به یکی از زیباترین مجموعه‌ها بدل کرده است، درحالی که رودان ظرفیت‌های گردشگری بیشتری دارد ولی این ظرفیت‌ها مورد غفلت قرار گرفته است.

مهم‌ترین نقدی که جامعه نسبت به موکلان خود دارند این است که اعضای شورا حق پنهان کاری ندارند چرا در زمان انتخاب شهردار برنامه‌های کاندیداهای شهرداری را به افکار عمومی منتقل نکردند که مردم مشاوران خوبی برای شورا در انتخاب بهترین باشند؟ آیا فرد منتخب شورا سفارشی بود یا مبتی بر برنامه انتخاب شد؟ چرا وقتی در بهمن ۱۴۰۱طرح سئوال کردند و سه ماه فرصت دادند، اما نه تنها شرایط اصلاح نشد بلکه شهروندان شاهد پسرفت بودند، بر ادامه وضع رضایت دادند. اگر سفارش یا فشارهایی متوجه نمایندگان است به مردم بگویند و اگر نه کوتاهی اعضای شورای شهر رودان قابل توجیه نیست.

 

چه کار باید می‌کردند که نکردند

من تولّی شیئا من امور المسلمین فولّی رجلا شیئا من أمورهم و هو یعلم مکان رجل هو أعلم منه فقد خان اللّه و رسوله و المؤمنین (کنز الفوائد و التعجب، ج۲، ص: ۲۸۳) هر که متصدی یک کاری از مسلمانان باشد و مردی را بر یکی از کارهایشان بگمارد و بداند در جایش مردی است که از او عالم‌تر است، البته که بخدا و رسول خدا و همه مؤمنان خیانت کرده است.

شهردار کلیددار شهر است. قانون، وظایف و اهداف را بیان کرده است. توصیه مؤکد رهبران و مسئولان ارشد نظام هم بر انتخاب افراد متخصص، متعهد، فساد ستیز، عدالت محور و… است. اشکال عمده در اینجاست مجموعه ای که شایستگان کنار گذاشته شوند و وابستگان مسئولیت بگیرند، سفارشات در اجرای طرح‌ها و پروژه‌های شهری جایش را به اولویت دهد، طرح‌های شهروند یار، انتخاب نماینده محلات فراموش شود و هدایت شهر در نشست‌های محفلی صورت پذیرد، یعنی بر خلاف فرمایشات بزرگان دین و متولیان امور عمل شده است.

مگر به اذعان دوست و غیر دوست رودان یکی از شهرستان‌های مستعد از نظر منابع انسانی نیست؟ مگر آدم متخصص، توانمند و کار بلد در حوزه معماری، عمران شهری، برنامه ریزی شهری، مهندسی شهرسازی، طراحی شهری در این شهر وجود نداشت که اتاق فکر توسعه شهر رودان با استفاده از نخبگان متخصص تشکیل شود؟ گفته می‌شود تا پایان ۱۴۰۰حدود ۵۰هزارمتر آسفالت معابر انجام شده، ۲۰هزار متر در ۴ماهه اول سال ۱۴۰۱به سرانجام رسیده است، شهرداری الکترونیک از سال ۱۴۰۰شعارش داده می‌شود، برگزاری انتخابات شورا یار یا شهروند یار از سال ۱۴۰۰رسانه ای شد، ازهمان سال گفته شد منابع درآمدی پایدار ایجاد می‌شود، گفته شد سامانه ای برای ارتباط با شهروندان با نام رودان من اجرایی می‌شود، گفته شد تمام معابر نامگذاری می‌شود تا روند خدمات رسانی تسهیل گردد، گفته شد چنان رونقی به شهر رودان می‌دهند که مردم نظیر آن را ندیده باشند اما نتیجه آن عقب ماندن رودان از قافله توسعه شهری برنامه محور، بی توجهی به بسترهای تفریحی، المانی و مبلمان شهری، عدم افزایش ماشین آلات جدید، ضعف در انعقاد قراردادها، ضعف در توسعه پارک‌ها، فضای سبز و روشنایی معابر، عدم مدیریت مصرف سوخت، نبود برنامه در هدایت آب‌های سطحی محلات و خیابان‌ها بود.

اگر متولیان شهرداری در صدد گزارش به مردم هستند لطف کنند شفاف منابع درآمدی، واریزی ارزش افزوده، هزینه کرد طرح‌ها و پروژه‌های شهری و از همه مهم‌تر یک نسخه از برنامه توسعه کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت شهر رودان را به شهروندان ارائه کنند.

به نظری می‌رسد توسعه و عمران شهر رودان در مسیری ناصحیح قرار گرفته و این ره که می‌روند به ترکستان است.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

wp-puzzle.com logo