×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Saturday, 27 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 3 خبر
دبیرخانه کانون فرهنگی مساجد یا مهمانسرا؟

سوم آبان ۱۴۰۲بود که  خبر رسید با حضور مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان  بخشی از ساختمان دبیرخانه کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان (مجتمع فرهنگی فاطمه الزهرا (س) در حالی که سرپرست آن در تهران به سر می‌برد، تفکیک و کاربری آن به مهمانسرا یا واحد مسکونی تغییر خواهد یافت. منظور ساختمانی است که سوم شهریور ماه امسال با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برای دومین بار افتتاح شد،گویا جناب مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یا نمایندگان وی پیش از این چندین نوبت برای تصرف این بخش از ساختمان مراجعه کرده بود که سرپرست ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد در پاسخ گفته بودند باید سلسله مراتب رعایت شود و با ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد کشور رایزنی کنید. گویا وی معتقد است که این ساختمان متعلق به اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی است و مدیرکل اختیار دارد نسبت به نوع بهره‌گیری از این مجموعه تصمیم گیری نماید. اما قضیه چیست؟ آیا این ساختمان به اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان تعلق دارد؟ آیا مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌تواند بدون هماهنگی و اخذ مجوز از شورای هماهنگی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد استان چنین اقدامی نماید؟ از همه مهمتر چرا مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مدعی مالکیت چنین مجموعه‌ای است؟ در حالیکه کانون فرهنگی مساجد مطابق ماده یک اساسنامه مصوب سال ۱۳۹۷شورای عالی انقلاب فرهنگی ” تشکیلاتی غیردولتی و غیرانتفاعی، زیر نظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌باشد که از استقلال مالی، اداری و استخدامی برخوردار است.”

  

در آیین آغاز عملیات اجرایی ساختمان کانون مساجد استان چه گذشت؟

 

۲۳ فروردین ۱۳۹۱ با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، دبیر ستاد عالی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان، نماینده استاندار در امور روحانیت و جمعی از روحانیون و مردم، عملیات اجرایی دبیرخانه کانون‌های فرهنگی هنری هرمزگان آغاز شد. وزیر وقت فرهنگ و ارشاد اسلامی که معاون پارلمانی رئیس جمهور است در آن مراسم گفت: این مکان دبیرخانه می‌تواند به مکانی مناسب جهت تجمع و حضور تمام اعضای کانون‌های مساجد و علاقمندان به فعالیت‌های دینی در سراسر استان تبدیل شود و متولیان این امر وظیفه خطیری در جهت برنامه ریزی و ساماندهی این حوزه بر عهده دارند. علاوه بر کمک‌ها و حمایت‌های استانی این وزارت خانه نیز تمام سعی و تلاش خود را خواهد نمود تا این پروژه عظیم تا پایان دوره دولت دهم به نتیجه و بهره برداری برسد.

حجت الاسلام والمسلمین لبخندان نماینده ویژه استاندار وقت در امور روحانیت هم در این مراسم اظهار داشت: اعتبار در مرحله اول در پایان سال ۹۰ از طرف استاندار جهت ساخت این پروژه تخصیص داده شده است و در سال ۹۱ نیز این کمک‌ها ادامه خواهد داشت. احمد پهلوانی مسئول  وقت دبیرخانه کانون‌های فرهنگی هنری هرمزگان به اعلام مختصات و ابعاد پروژه پرداخت و گفت: دبیرخانه در زمینی به وسعت ۹۰۰ متر مربع در سه طبقه احداث می‌شود که دارای مسجد، ساختمان اداری، کارگاه‌های آموزشی، سالن کنفرانس و … می‌باشد. برآورد اولیه هزینه‌های ساخت پروژه یک میلیارد تومان است.

صالح دریانورد، رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی وقت هم در همان زمان، گفت که با توجه به اینکه دبیرخانه کانون‌های فرهنگی هنری مساجد هرمزگان ردیف بودجه‌ای ندارد، لذا اعتبار ساخت این پروژه در قالب مجتمع فرهنگی هنری به حساب اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی واریز خواهد شد. مجری پروژه دبیرخانه کانون مساجد استان هرمزگان هم اداره کل راه و شهرسازی هرمزگان بوده است.

این احتمال می‌رود چون بخشی از اعتبارات احداث ساختمان دبیرخانه، به حساب اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان واریز شده، این امر بر مدیرکل مشتبه شده است که مدعی مالکیت است و بدون طی روال قانونی اقدام به دیوار کشی کرده است.

 

 از دبیرخانه کانون مساجد استان تا مجتمع فرهنگی الزهرا

 

ساختمانی که با عنوان دبیرخانه کانون مساجد استان عملیات اجرایی‌اش آغاز شده بود در دو مرتبه افتتاح به نام مجتمع فرهنگی الزهرا بهره‌برداری گردید. البته هنوز این مجموعه نواقصی از جمله نداشتن انشعاب آب و عدم انشعاب برق به نام مجموعه دارد که باید مرتفع گردد. مصاحبه‌ای از علیرضا درویش نژاد مدیرکل وقت فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان در مرداد ۱۳۹۴منتشر شد که به تشریح وضعیت پروژه مذکور پرداخت و گفت: فاز نخست پروژه احداث ساختمان دبیرخانه کانون‌های فرهنگی، هنری مساجد در بندرعباس پیشرفت ۴۰ درصدی دارد، این ساختمان در سه طبقه به متراژ یک‌هزار و ۵۷۵ متر مربع در دو فاز احداث می‌شود که عملیات اجرایی فاز نخست به متراژ یک‌هزار و ۵۰ متر مربع از ابتدای سال جاری آغاز و هم‌اینک ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد. فاز نخست این مرکز شامل مسجد، فضای اداری کانون های فرهنگی هنری مساجد، سالن کنفرانس، کلاس‌های آموزشی، انبار کتاب، کتابخانه تخصصی، کافی نت، مرکز رسانه‌های دیجیتال و سرویس‌های بهداشتی است که به‌صورت سازه بتنی هزینه‌های آن از اعتبارات استان تأمین شده است. با توجه به حجم گسترده مراجعان فعالان کانون‌ها و فضای محدود دبیرخانه، ایجاد فضای مستقل و درخور شأن ضروری بود.” اما آنچه از فحوای سخنان دریانورد رئیس وقت سازمان مدیریت استان هرمزگان بر می‌آید دبیرخانه کانون‌های مساجد هرمزگان ردیف اعتباری نداشته است لذا برای اختصاص اعتبار احتمالاً باید طرح با عنوان مجتمع فرهنگی و هنری تعریف می‌شد.

طبیعتاً این ساختمان متعلق به دبیرخانه کانون‌های مساجد استان هرمزگان است که باید در خصوص هرنوع تغییر کاربری مطابق قوانین و مقررات موضوعه عمل شود.

۱۰۶۳ کانون دبیرخانه نمی‌خواهد؟

 

بر فرض محال ساختمان دبیرخانه کانون‌های مساجد استان در اختیار جناب مدیرکل باشد و آنگونه که ادعا شده است درباره نوع کاربری ساختمان تصمیم بگیرد آیا ۱۰۶۳ کانون فرهنگی مسجد در هرمزگان نیازمند یک مجموعه تحت عنوان دبیرخانه نیست؟ آیا بیش از ۲۰ هزار جوان و نوجوان هرمزگانی عضو این کانون‌ها نباید ساختمان مرکزی برای برگزاری دوره‌ها، نشست‌ها، برنامه‌های فرهنگی و دینی داشته باشند؟ آیا در هرمزگان به عنوان استان مرزی بجای اینکه تمرکز بر تقویت فعالیت‌های فرهنگی و دینی بشود، مهمانسرا واجب‌تر است؟ تا همینجای کار هم دبیرخانه کانون‌های مساجد هرمزگان با مشکلات عدیده از کمبود اعتبار، کمبود نیروی انسانی، کمبود تجهیزات رنج می‌برد. روی سخن با شورای هماهنگی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد استان است. نماینده ولی فقیه (رئیس) استاندار (نایب رئیس) رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، شهردار مرکز استان، فرمانده بسیج، مدیر کل اوقاف و امور خیریه، دبیر ستاد و نماینده مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه استان هرمزگان است که به عنوان شورای هماهنگی دبیرخانه کانون‌های مساجد هرمزگان منصوب شده‌اند. آیا از اتفاقات حادث شده و تصمیم دبیر شورا اطلاع دارید؟ آیا شورا دستور کاری مبنی بر تغییر کاربری ساختمان دبیرخانه کانون‌های مساجد استان هرمزگان و تبدیل بخشی از آن به مهمانسرا یا منزل شخصی را مصوب کرده است؟ آیا تحقق اهدافی چون احیای نقش واقعی فرهنگی، آموزشی، هنری و تبلیغی مساجد-تربیت و رشد نیروهای متعهد، انقلابی و کارآمد در حوزه فرهنگ و هنر-توسعه فرهنگ اصیل اسلامی در شهرها و روستاهای کشور و مقابله با تهاجم فرهنگی دشمنان که در اساسنامه مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی آمده مهم‌تر است یا مهمانسرا؟ فلسفه ایجاد کانون‌های مساجد و برآیند عملکرد آنها باید در تربیت دینی جوانان و نوجوانان اثر گذار باشد اما فلسفه ایجاد مهمانسرا چیست؟

پیشنهاد مهم

 

با عنایت به اهمیت کارکرد دبیرخانه کانون‌های مساجد به نظر می‌رسد شورای هماهنگی کانون‌های مساجد، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان را به رعایت موارد زیر توصیه نمایند و بر عدم تغییر کاربری بخشی از ساختمان دبیرخانه تأکید کنند.

از آنجایی که آیین نامه مربوط به شرایط و طرز استفاده از خانه‌های سازمانی مصوبه ۱۳۶۳هیئت وزیران در بند الف ماده ۲ صراحت دارد (استفاده از خانه‌های سازمانی منحصراً با کارکنان انتقالی یا مأمور خدمت می‌باشد و کارکنان محلی و یا افرادی که برای همان محل استخدام می‌شوند حق‌استفاده از خانه‌های مذکور را ندارند.) منازل سازمانی کارکنان این اداره کل که بیش از دو دهه در این خانه‌ها سکونت دارند را ملزم به تخلیه نموده و یک یا چند واحد را به مهمانسرا اختصاص دهند. مطابق ماده ۳ همین آیین نامه: حداکثر مدت استفاده از خانه‌های سازمانی پنج سال است و پس از پایان مدت مذکور ظرف ۳ ماه از تاریخ ابلاغ سازمان متبوع، استفاده کننده ملزم به‌ تخلیه می‌باشد در موارد خاصی که به تشخیص رئیس سازمان استفاده کننده در محل و تائید ‌استاندار و موافقت وزیر سازمان استفاده کنند. تمدید مهلت استفاده از خانه سازمانی ضروری باشد مهلت مذکور فقط برای یک بار به مدت
۳ سال قابل تمدید‌ است. با این اوصاف هستند کارکنانی که از یک دهه تا بیش از دو دهه در منازل سازمانی سکونت دارند که صد البته مرتکب تخلف شده و باید مطابق ماده  ۱۴همین آیین نامه برخورد شود. اما علی ای حال این اماکن برای مهمانسرا یا کاربری‌های رفاهی مناسب‌تر هستند. بی‌تردید احجاف و ظلم بزرگی است که پس از سه دهه از عمر با برکت کانون‌های فرهنگی هنری مساجد، کانون‌های هرمزگان به تازگی صاحب  فضایی مستقل برای فعالیت و جریان سازی در جنگ نرم با دشمنان قسم خورده شده‌اند، عرصه برآنها تنگ شود. ای کاش جناب مدیرکل سری به استان‌های اصفهان، قم، مرکزی، آذربایجان غربی و … می‌زدند تا دریابند دبیرخانه کانون‌های مساجد آنها چه به لحاظ ساختمان و فضای ساختمانی و اداری، چه تجهیزات و امکانات و چه از نظر عملکرد و اقدامات چگونه عمل کرده‌اند.

  1. علیرضا از ساکنین فروزان

    عجب. این مدیرکل که ادعای مسجدی بودن رو داره چطوری رفته با قلدری بخش اعظمی از ساختمان کانون ها را که پس از سال ها تازه مستقل شده، غصب کرده که خودش بره داخلش زندگی کنه و یا تبدیل به مهمانسرای ارشادش بکنه.

  2. عضو کانون فرهنگی

    بیشتر استان ها ساختمان مجزا برای ستاد کانون ها دارند و هرمزگان هم باید همچنین ساختمانی که برایش ساخته شده کامل در اختیار بگیرد تا بتواند برنامه های مختلف در آن اجرا کند

  3. فعال فرهنگی مسجد

    خیلی متاسف شدم. کسی که ادعای مسجدی داشت همزمان با حمله اسراییل به غره ایشون هم به مساجد استان حمله کرد و جدا کرد

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

wp-puzzle.com logo