×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : شنبه, ۱۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Saturday, 4 May , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 2 خبر
رویای بی تعبیر

گزارش به قلم غلامعباس شمس الدینی،

براساس ماده یک این آیین نامه اجرایی شهرک های صنعتی ، شهرک صنعتی :مکانی است دارای محدوده و مساحت معین برای استقرار مجموعه‏ای از واحدهای صنعتی پژوهشی و فن‏آوری و خدمات پشتیبانی از قبیل طراحی مهندسی آموزشی اطلاع‏رسانی مشاوره‏ای بازرگانی که تمام یا پاره‏ای از امکانات زیربنائی و خدمات ضروری را با توجه به نوع و وسعت شهرک و ترکیب فعالیت‏های ان در اختیار واحدهای مذکور قرار می‏دهد.اما در هرمزگان بجز شهرک های صنعتی که در شهرستانهای استان فعالند ، شهرک های تخصصی در حوزه های مختلف در حد ایده باقی مانده اند . در واقع ایده های خوبی توسط مدیران مطرح می شود اما فقط در حد ایده باقی می ماند تنها نتیجه آن امید موقتی است که در دل مردم و فعالان این بخشها  ایجاد می شود .

سال 1393رئیس وقت دانشگاه علوم پزشکی استان خبر از راه اندازی شهرک سلامت در هرمزگان داد .

محمد شکاری در جمع خبرنگاران در ارتباط با ایجاد شهرک سلامت در یکی از جزایر استان اظهار کرد: طرح نخست شهرک سلامت در دست اقدام است که امیدواریم در سالجاری وارد فاز عملیاتی شود. وی افزود: ایجاد شهرک سلامت با رویکرد تحقیقاتی ،آموزشی گام مهمی در پیشگیری از بروز و شیوع بسیاری از سرطان ها و بیماری های غیرواگیرخواهد بود. سال 1394بود که خبر انعقاد تفاهم نامه شهرک های کشاورزی با محوریت شهرک های گلخانه ای را مرحوم جادری استاندار وقت رسانه ای کرد .

سید نظام الدین سجادی مدیرعامل شرکت شهرک های کشاورزی کشور هم در مراسم امضاه تفاهم نامه با اشاره به اهمیت ایجاد شهرک های کشاورزی به دلیل کمبود منابع آبی کشور گفت: صرفه جویی در مصرف منابع آبی ، مدیریت یکپارچه و ارائه تسهیلات ویژه به کشاورزان از مهمترین مزیت های ایجاد شهرک های کشاورزی در کشور است.

درسال 1398عضو هیئت مدیره شهرکهای کشاورزی کشور با بیان اینکه شش شهرک کشاورزی در هرمزگان درحال ساخت است، گفت: این شهرک‌ها به مساحت ۲۱ هزار هکتاردر زمینه شیلات تا دو سال آینده در هرمزگان به بهره برداری می‌رسد. درواقع باید در سال 1400این شهرک ها بهره برداری می شدند اما نشد .

صحبت از اجرای مجتمع  گلخانه ای ۵۳هکتاری چلوگهره بندرعباس، ۵۲هکتاری شمیل بندرعباس، ۵۳هکتاری آبنمای رودان،  ۱۲۰۰هکتاری کلاوی سیریک و مجتمع گلخانه ای ۸۶۶هکتاری دشت بارق بشاگرد به میان آمد .از دیگر مجتمع ها و شهرک های مد نظر کشاورزی ن سال 1399بود که وزیر آموزش و پرورش در سفر به بندرعباس کرد و  فرمان عملیات احداث شهرک بزرگ آموزشی در بندرعباس را صادر کرد .

محسن حاجی میرزایی در این باره گفت: این پروژه بزرگ با پیشنهاد استاندار هرمزگان و پذیرش وزارت آموزش و پرورش، در بندرعباس احداث می‌شود.در سند تحول آموزش و پرورش، احداث شهرک‌های آموزشی و مدارس بزرگ در مراکز استان ها، با توجه به میزان جمعیت، توصیه شده است.وی این شهرک آموزشی را الگویی برای توسعه در سایر استانها قلمداد کرد .

همتی استاندار وقت هرمزگان گفت :  این شهرک آموزشی در غرب شهر بندرعباس در زمینی به مساحت ۲۰ هکتار با ۱۰ فضای آموزشی ۱۲ کلاسه و مکان‌های ورزشی ، خدماتی بهداشتی و … با اعتباری بالغ بر ۴۰۰ میلیارد تومان احداث می شود.این شهرک با بیش از ۲۵ هزار متر مربع فضای آموزشی و ۱۵ هزار متر مربع فضای ورزشی درمانگاه خدماتی مسجد و … یکی از پروژه‌های نادر در سطح کشور است که به صورت مشارکتی ۵۰ درصد بین خیرین استان و اداره نوسازی مدارس هرمزگان ساخته می شود.قرار بود این شهرک نادر آموزشی در سال 1400بهره برداری شود.درهمان سال خبر ایجاد شهرک تخصصی معدنی در سرچاهان حاجی آباد در رسانه ها منتشر شد معاون وقت  هماهنگی امور اقتصادی استانداری بر این باور بود که حداث این شهرک تخصصی نقش بسزایی در شکوفایی و فعال‌سازی محدوده‌های معدنی منطقه و اشتغال‌زایی در شهرستان حاجی‌آباد دارد. هنوز مردم در رویای شکوفایی معادن استان با ایجاد شهرک های معدنی بودند که خبر احداث بزرگترین شهرک شیلاتی کشور در رسانه ها منتشر گردید . که با اجرای کامل این طرح برای ۴۰هزارنفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم اشتغال ایجاد می‌شود. بزرگترین آن شهرک شیلاتی 8800هکتاری مهرگان بندرلنگه است . قرار شد در راه اندازی این شهرک شیلاتی از بروزترین فناوری و تجربیات بین المللی در زمینه پرورش میگو استفاده ‌شود. مجتمع پرورش میگوی ۱۳۹۱ هکتاری سدیج و  ۱۰۸۰هکتاری یکدار جاسک، مجتمع پرورش میگوی ۲۱۵۰هکتاری حسن لنگی بندرعباس، مجتمع پرورش میگوی ۱۳۵۱هکتاری لشتقان بندرخمیر و طرح پرورش ماهی در دریا به وسعت ۵.۵هکتار در بندرلنگه از دیگر طرحهای مهم شیلاتی استان نام برده می شد .

سال 1401استاندار فعلی هرمزگان هم شهرک تخصصی دیگری را نام برد و از موافقت هیئت دولت با راه‌اندازی شهرک نساجی در استان هرمزگان خبر داد‌هیات دولت با راه‌اندازی شهرک نساجی در هرمزگان موافقت‌کرده است و  در این راستا کاشت 40 هزار بوته توت جهت تولید ابریشم در شهرستان‌های رودان و حاجی آباد و همچنین بخش توکهور و هشتبندی شهرستان میناب آغاز شده است.

دوستی عنوان‌کرد: بنا داریم با کشت توت در هرمزگان زمینه را برای پرورش کرم ابریشم را فراهم کنیم و 240 تن ابریشم در هرمزگان تولید شود تا بخش مهمی از نیاز کشور در این زمینه برطرف شود..مهدی دوستی استاندار هرمزگان عنوان‌کرد: اولویت‌های دیگر ما در استان هرمزگان توسعه کسب و کارهای کوچک، جانمایی و راه‌اندازی شهرک‌ها و نواحی صنعتی جدید، ساماندهی زیرساخت‌های شهرک‌های صنعتی در زمینه‌های آب، برق، گاز و فاضلاب و همچنین ایجاد شهرک‌های تخصصی تولیدی همچون شهر پتروپالایش، فولاد و نساجی است.

تقریبا از ابتدای دهه 90تا کنون نمایندگان و مدیران عالی دولت در هرمزگان در بخشهای درمان ، آموزش ، کشاورزی ، شیلات ، معدن ،نساجی ، فولاد پترو پالایش  وعده ایجاد شهرک تخصصی را داده اند اما تاکنون از عملیاتی شدن آن خبری نشده است . درحالیکه قانون تاسیس شهرکهای صنعتی در سال 1362به تصویب مجلس رسید و اسفند ماه همان سال شورای نگهبان آن را تایید کرد .و در خرداد 1363هیئت دولت آیین نامه اجرایی آن را تصویب نمود در واقع قوانین برای توسعه شهرکهای تخصصی وجو دارد اما انگار اراده ای برای توسعه این گونه شهرکها وجود ندارد . به تعبیری اگر حتی نیمی از این شهرک ها از ایده به عمل می رسیدند بسیاری از مشکلات خصوصا در حوزه تولید و اشتغال مرتفع شده بود و هرمزگان امروز در صدر استانهای دارای فقر و فلاکت قرار نداشت .

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.