×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, ۱۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Thursday, 2 May , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 10 خبر
دانشگاه خاستگاه اصلی تمدن‌سازی محسوب می‌شود

به گزارش تجارت جنوب آنلاین، حجت‌الاسلام والمسلمین محمد عبادی‌زاده در نشست با اساتید و اعضای هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی استان هرمزگان که در پردیس این دانشگاه برگزار شد، با اشاره به نقش نخبگان در تحقق تمدن نوین اسلامی، گفت: تمدن‌سازی دارای سه عنصر است. یکی از مهم‌ترین آن‌ها نرم‌افزار تمدن است که شامل مجموعه‌ اقدامات فرهنگی، علمی و پژوهشی می‌شود.

وی افزود: عنصر دیگر تمدن‌سازی، فکر و اندیشه تمدن‌سازی است. این بدین معنی است که تمام تار و پود جامعه به نگاه تمدنی باور داشته باشند. از اساتید و نخبگان گرفته تا تمام فعالین در مشاغل مختلف، باید تفکر تمدن‌سازی داشته باشند چراکه در غیر این‌صورت تمدن‌سازی محقق نمی‌شود.

امام جمعه بندرعباس با اشاره به فرمایشات رهبر معظم انقلاب (حفظه‌الله) در خصوص فرایند ساخت کشور که شامل سه ساحت خودسازی، جامعه‌سازی و تمدن‌سازی است، تشریح کرد: تمام ارکان جامعه باید آگاه باشند‌ که تمدن‌سازی از اهمیت ویژه‌ای برای حاکمیت اسلامی برخوردار است‌.

حجت‌الاسلام والمسلمین عبادی‌زاده ابراز کرد: اگر بخواهیم جواب این سوال را بدهیم که خاستگاه اصلی تمدن‌سازی و الزامات فراهم کردن نرم‌افزار آن کجاست و چیست؟ پاسخ دانشگاه است. دانشگاه اگر پویا و پایا باشد می‌تواند ابزارهای ترقی خود را فراهم و ایجاد کند و ارائه طریق کند.

وی، نقش دانشگاه در تمدن‌سازی را بی‌بدیل دانست و بیان کرد: باید به یک فهم واحد و مشترک در تمام آحاد جامعه در خصوص مفهوم و چیستی تمدن‌سازی برسیم. در غیر این‌صورت هر قشر و هر بخشی از جامعه از زاویه متفاوتی به مسئله‌ تمدن‌سازی نگاه می‌کند و کار سخت می‌شود که دانشگاه‌ها می‌توانند در ایجاد این گفتمان واحد در جامعه، نقش مهم و موثری را ایفا کنند.

نماینده ولی فقیه در استان هرمزگان، با ذکر این نکته که دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان برای جغرافیای استان باید منزلت ایجاد کند، افزود: سهم دانشگاه علوم پزشکی در استراتژی، در برنامه‌ریزی و در توسعه زیرساخت‌ها برای تحقق تمدن‌ نوین اسلامی باید مشخص شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین عبادی‌زاده با ذکر این نکته که رویکرد دانشگاه علوم پزشکی باید جهانی باشد، تصریح کرد: محصولات دانشگاه علوم پزشکی (یعنی علم تولید شده) باید جهانی شود و وقتی دانشمندان و اندیشمندان سطح جهان به مقالات و تولیدات علم دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان ارجاع دهند، به معنی صادرات محصول دانشگاه هرمرگان به تمام جهانیان است.

وی با ذکر این نکته که کشور به مرزبان و نگهبانی از عقلانیت توسط اساتید دانشگاه‌ها نیاز دارد، ابراز کرد: اساتید دانشگاه منتقد منصف محسوب می‌شوند. گفتگو و تضارب آرا میان نخبگان و اساتید دانشگاه می‌تواند کشور را به سمت توسعه و تمدن‌سازی سوق دهد؛ چراکه نقد دانشگاه منصفانه و متکی بر دانش است.

نماینده ولی فقیه در استان هرمزگان، ضمن تاکید بر لزوم تقویت و عمیق‌تر شدن پیوند دانشگاه و جامعه، تشریح کرد: دانشگاه باید با جامعه پیوند عمیق بخورد و جامعه اگر احساس کند که گره‌های کور زندگی را می‌تواند از طریق دانشگاه باز کند، آنگاه است که با دانشگاه تمدنی روبرو خواهیم بود.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین عبادی‌زاده گفت: دانشگاه در تراز تمدن نوین اسلامی، آن دانشگاهی است که در حوزه علم عمق‌نگر باشد و نه سطحی‌نگر. دانشگاه تمدن‌‌ساز باید دین‌گرا و انسان‌ساز باشد و تربیت انسان‌های نسل آینده را بر عهده بگیرد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

wp-puzzle.com logo