×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۱۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 3 May , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
سخن دوستی

| یادداشتِ غلامعباس شمس الدینی |

نام خبرنگار در این هفته بر سر زبان‌هاست بماند که برخی مدیران حتی تمایلی ندارند در همین یک هفته‌ای که بنام خبرنگار است هم دست از تقابل بردارند. طبیعی است وقتی متولیان و مسئولان جامعه با خبرنگار اینگونه رفتار می‌کنند با ارباب رجوع چگونه مواجه می‌شوند. برخی موضعگیری‌های منصفانه در حمایت از فعالان این عرصه شایسته تحسین است.

نماینده ولی فقیه در هرمزگان به صراحت تأکید دارد مدیرانی که سعه صدر نداشته باشند در ایفای وظایف شغلی هم موفق نخواهند بود (نقل به مضمون) اما سخنان استاندار (مهدی دوستی) در جمع خبرنگاران صدا و سیما را باید شاه بیت مواضع مدیران دولت در این استان تلقی کرد. او به صراحت گفت هر سیستمی که نقد را بر نتابد، سقوطش آغاز می شود. به مدیران توصیه کرد: دور خود حصار نکشند.

سخنانی به غایت منطقی و درست که سال‌هاست فعالان رسانه، اختلال در تعامل دولت، رسانه را ناشی از همین مسئله می‌دانند. (البته بماند که در حوزه تحت مدیریت جناب استاندار هم این مسئله به شدت وجود دارد. در همین حوزه می‌توان ده‌ها مورد مستند از نوع مواجهه با رسانه‌ها و فعالان این عرصه ذکر کرد مواردی که دلسوزانه در قالب نشست‌های رسانه‌ای، بیانیه، مقاله و یادداشت مطرح شد، اما هرگز شنیده نشد.)

روی سخنم با جناب آقای دوستی نماینده عالی دولت در هرمزگان است. آقای استاندار شما می‌دانید هر سیستمی، درِ نقد را به روی خود ببندد عاقبتی جز سقوط نخواهد داشت، شما بخوبی احاطه دارید بر این موضوع که صدای منتقد و خبرنگار باید شنیده شود، شما به اهمیت نقش رسانه‌ها در مدیریت مسایل و مشکلات بخوبی واقفید. صید ترال، کرونا، استفاده مردم از ماسک، همکاری عمومی در اجرای طرح‌های سلامت، واگذاری اراضی ساحلی و ده‌ها مورد دیگر نمونه‌های عینی نقش رسانه‌ها در اخذ نتایج مطلوب را عیان می‌کند.

سئوال اینجاست آیا یک هرمزگانی نبود که حوزه ارتباطی استانداری را مدیریت و با رسانه‌ها و مردم تعامل کند؟ آیا یک فرد غیربومی شناخت کافی و وافی از فرهنگ، آداب، سنن و نحوه تعاملات مردمان دیار نخل و شرجی را دارد که حاضر نشدید حتی از بین همفکران حضرتعالی فردی را به این مسئولیت بگمارید که امروز رسانه‌ها به این بخش سخنان شما ایمان داشته باشند؟

آقای استاندار روزی که کلیددار مدیریت استان شدید به مردم قول دادید که‌ استان را با دو بال عقل و عمل اداره کنید، آیا نخبگان هرمزگانی در حوزه‌های مختلف به جایگاهی که حقشان است در عرصه مدیریت رسیده‌اند؟ آقای استاندار هرمزگانی‌ها نجابت دارند، همین حجب و حیا موجب می‌شود صبورانه از کنار کم لطفی‌ها عبور کنند، اما همین مردم حافظه خوبی دارند، تحلیلگر خوبی هستند. عملکرد مدیران را به شدت زیر ذره بین دارند تا فردا که مَهر پایان بر مدیریتش خورد قضاوتش کنند. این خصلت مردمان ماست. صبوری را از نخل و کرامت و بخشندگی را از دریا آموخته اند. امروز اگر در مقابل بی مِهری‌ها سکوت می‌کنند شک نداشته باشید همه اقدامات مدیران را بخاطر خواهند داشت. سخن دوستی بسیار بجا و منطقی است ای کاش اعتقاد و باور به این فرمایشات در عمل دیده می‌شد.

در سیره اهل بیت (علیهم‌السلام) و سخنانشان، بیشتر تأکید بر این است که مردم را به وسیله کردار و رفتار خود به ارزش‌ها دعوت کنیم.« کُونُوا دُعَاهً لِلنّاسِ بِغَیْرِ ألْسِنَتِکُمْ؛ دعوت کننده مردم باشید، با عمل هایتان، و (تنها) دعوت کنندگانِ به زبان هایتان نباشید.»

در این که چرا برخی مدیران دور خود دیوار آهنین می‌کشند تا مبادا به ساحت مدیریتی شان خدشه وارد شود، آنانی که تصور می‌کنند نباید به رسانه نزدیک شد مبادا دسته گل‌هایی که به آب داده‌اند رو شود، آنانی که مردم و آحاد جامعه را نامحرم تلقی می‌کنند، تردید نباید کرد که نه دلسوز مردم هستند و نه می‌توانند اهداف سازمانی‌شان را محقق کنند. نحوه تعامل سیستم با رسانه‌ها به شدت دچار اختلال است و باید این چرخه معیوب اصلاح گردد. اما این اصلاح نه از نگاه مدیران بلکه با دریافت نظرات نخبگان عرصه و وضع قوانین در سطح کلان می‌تواند دچار تغییر شود. آیا اراده‌ای برای شنیدن نقد در باب اصلاح ساختار ارتباطی دولت، ملت و سیستم رسانه وجود دارد؟

 

منبع: هفته‌نامه سفیر جنوب

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

wp-puzzle.com logo