×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : یکشنبه, ۱۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Sunday, 5 May , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 9 خبر
صحیفه سجادیه فراتر از کلام مخلوق و فروتر از کلام خالق است

به گزارش تجارت جنوب آنلاین، شیخ دکتر «خالد عبدالوهاب ملا» در دهمین کنگره امام سجاد (ع) اظهار کرد: این همایش مجازی به مناسبت بزرگداشت پیشوایی از پیشوایان مسلمان برگزار شده است. این گردهمایی بر خلاف حالتیست که به آن عادت داشتیم و مرسوم بود در سال‌های گذشته ما با جان و جسممان دور هم جمع شویم  تا درباره امام سجاد علیه السلام صحبت کنیم.

وی تصریح کرد: صحبت از امام سجاد علیه السلام در این ایام سختی که ما مسلمانان در آن قرار داریم به یقین صحبت از اهل بیت پیامبر است؛ سخن از پیشوایی پیشوایان هدایت است که خداوند درباره آنها میفرماید (بسم الله الرحمن الرحیم لقد کان فی قصصهم عبره لاوللالباب ما کان حدیثا یفترا ولکن تصدیقا لذی بین یدیه و تفصیلا کل شیء و هدی و رحمه لقوم یومنون).

رئیس جماعت علمای عراق ابراز داشت: در سرگذشت صالحان گذشته درس عبرتی برای صاحبان اندیشه است اینها داستان دروغین نبود بلکه وحی آسمانی است و هماهنگ و شرح هرچیز که پایه سعادت انسان است. هدایت و رحمت برای گروهیست که ایمان آورند

شیخ ملا عنوان کرد: وقتی که خداوند از اولیاء و انبیاء گذشته صحبت می کند و اینکه چطور داستان آنها تاثیر و انعکاس بر فضای فکر ما و جوانان داشته، از تعبیر به هدایت و رحمت می‌گوید. حال سخن درباره امام سجاد علیه السلام هم چنین است به مجرد اینکه درباره امام سجاد علیه السلام و خاصه ائمه اهل بیت علیهم السلام صحبت می کنیم این آیه در نظر می آید ( بسم الله الرحمن الرحیم انما یریدالله لیذهب عنکم الرجس اهل البیت و یطهرکم تطهیرا )

وی ادامه داد: خداوند در این آیه در فعل مضارع لام تاکید آورده است؛ یعنی به تحقیق و به تاکید خداوند از اهل بیت آلودگی و رجس و پلیدی را از بین برده است. ما وقتی در رابطه با این امامان بزرگ صحبت می کنیم از آنانی صحبت می کنیم که در مسیر هدایت هستند.

رئیس جماعت علمای عراق افزود: وقتی در رابطه با هر کدام از اهل بیت امام علی امام حسن امام حسین صحبت می کنیم صحبت از ائمه اهل بیت سببی از اسباب هدایت انسان است و این معنا و مفهوم چه بسا از نظر مسلمانان دور می ماند مخصوصا در این زمان که زمان تلاطم افکار است. ذکر سلام و درود در نمازها هم ما را به این مضمون و به این معنا رهنمون می کند که سخن از آنها سخن از مسیر و طریق هدایت است.

شیخ ملا اظهار کرد: رسالت و تکلیف ما در این همایش ها چیست؟ ما در بحران های زیادی زندگی می کنیم که جهان ما انسان‌ها و مسلمانان را فرا گرفته است. امروزه نبرد ما با دشمنان پنهان و آشکار است که هر دوی آنها دست به یکی کرده اند تا ما را از بین ببرند، آزار بدهند متفرق کنند و فتنه انگیزی کنند.

وی ادامه داد: امامانی از جهان اهل سنت مثل زهری مثل مالک و شافعی و دیگران همه معتقدند که امام سجاد پیشوایی بزرگ و با عظمت است.

رئیس جماعت علمای عراق اذعان کرد: شافعی درباره او می گوید فقیه تر و آگاهتر به دین از او در مدینه ندیدم . مالک بن انس می گوید او بخاطر زیادی و کثرت عبادتش به زین العابدین و زینت عبادت کنندگان ملقب شد. باید زندگی علمی او زندگی عبادی او زهد او و تقوای او را مورد دقت قرار بدهیم.

شیخ ملا خاطرنشان کرد: یکی از عالمان اهل سنت به نام ابن جوزی در کتابش به نام صفت صفوه می گوید: هنگامی که امام سجاد علیه السلام را برای غسل دادن اوردند و غسال مشغول غسل او شد در پشت او اثرات سیاهی دیدند افراد پیرامون تعجب کردند که اینها چیست؟ معلوم شد که اینها اثر بارهاییست که در شبهای تاریک برای نیازمندان و یتیمان و فقرا می بُرد.

رئیس جماعت علمای عراق عنوان کرد: یکی از استادان اهل سنت که استاد ما بود در خصوص اثری که از امام علیه السلام به یادگار مانده و به نام صحیفه سجادیه معروف است می گفت: در هر مقطعی از مقاطع این دعا و هر عبارتی از عبارات این دعا می توان رساله هایی در کارشناسی ارشد یا دکترا نوشت.

وی ادامه داد: عالم دیگری از اهل سنت هنگامی که درباره صحیفه صحبت میکرد میگفت این سخنان بالاتر از کلام مخلوق و فروتر از کلام خالق است. یعنی هیچ انسانی در زمان ما هر چه هم علم داشته باشد و آگاهی داشته باشد نمی تواند چنین سخن بگوید

رئیس جماعت علمای عراق ابراز داشت: ما مسلمانان چه ارتباطی با صحیفه داریم چگونه مرتبطیم پیشوای بزرگی که با چشم خود شهادت پدرش را به دست بی دینان دیده است در حالی که توان نبرد نداشته. قطعا ثمره این همایش های مجازی باید این باشد که سیره زندگی این پیشوای بزرگ را با دقت بررسی کنیم  که اولا سبب هدایت است. ثانیا رحمت است و ثالثا بیداری جوانان و آگاهی آنها نسبت به اولیاء خدا و دین خدا دینی که دین رحمت و اعتدال است

شیخ ملا عنوان کرد: از خداوند مهربان می خواهیم به حرمت این امام که این گرفتاری ها را از جامعه مسلمانان برطرف کند و این بیماری را ریشه کن کند و همه ببماران را شفا عنایت بفرماید و همه شهدا را مورد رحمت و مغفرت قرار بدهد مخصوصا شهید ابومهدی المهندس و همچنین سردار سلیمانی رحما الله علیهما را آرزوی موفقیت برای این همایش و برای شرکت کنندگان این همایش را دارم.

برچسب ها :