×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۱۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 3 May , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
نگاهی به اقدامات مهم حوزه آب در استان هرمزگان

به گزارش تجارت جنوب انلاین، تأمین آب شرب و سرمایه گذاری فراوان در این حوزه به عنوان یکی از محورهای اصلی مدیریت استان بوده است. احداث 6 سایت نمک زدایی جدید در چهار شهرستان بندرعباس، بندرلنگه، بندرخمیر و بندرجاسک به ظرفیت 144هزار و 200مترمکعب در روز ،
افزایش 8400مترمکعب به ظرفیت 10 سایت نمک زدایی موجود، در دست ساخت بودن 10 سایت نمک زدایی جدید به ظرفیت 42هزار و 900 مترمکعب در روز

 

آبرسانی به مناطق محروم استان : شــهر جاســک و 124روســتای حومــه و همچنین شــهر سردشــت و 8 روســتای شهرســتان بشــاگرد کــه فاقـد هرگونـه تاسیسـات تامیـن، انتقـال، ذخیـره و توزیــع آب بودنــد از طریــق ســد جگیــن و احــداث تصفیه‌خانــه آب، تاسیســات ذخیــره و توزیــع آب اجــرا شــده است.

 

آبرســانی بــه شــهرهای ســوزا، درگهــان، طــولا در جزیــره قشــم و همچنیــن شــهرهای فارغــان، بیــکاه، زیارتعلــی، ســیریک، هشــتبندی، تخــت و قلعه‌قاضــی کــه فاقــد هرگونــه تاسیســات تامیــن، ذخیـره، انتقـال و توزیـع آب بودنـد، جمعیتـی بالـغ بر 48هزارنفـر از نعمـت آب شـرب سـالم و بهداشـتی برخــوردار شــدند.

 

اجــرای طــرح تعادل‌بخشــی منابــع آب زیرزمینــی بــه منظــور جبــران بیــلان منفــی منابــع آب زیرزمینــی بــه میــزان 180میلیــون مترمکعـب، نوســازی و احــداث خطــوط انتقــال آب بیــن کلیــه سـدهای در دسـت احـداث و بهره‌بـرداری به منظور اسـتفاده بهینــه از کلیــه منابــع آب، نوسازی و توسعه شبکه‌های آبیاری و زهکشی، توســعه و احــداث طرح‌هــای کوچــک زودبــازده مانند طرح‌هــای تغذیــه مصنوعــی، ساماندهی و لایروبی رودخانه‌ها، انجام مطالعات و طرحهای تامین و انتقال آب از جمله اقدامات حوزه تولید آب در استان بوده است.

 

همچنین با بهره برداری از سد سرنی در سال 98 و با اضافه شدن 61میلیون مترمکعب به حجم ذخیره سازی آب در سدهای استان، ظرفیت سدهای استان به 608میلیون مترمکعب افزایش یافته است.

 

با سرمایه گذاری 400میلیارد تومانی، خط انتقال آب از سد جگین به جاسک و با اعتبار بیش از 180میلیارد تومان عملیات آبرسانی به شهر سردشت، گوهران و هشت روستای مسیر انجام شده است.

 

بیش از 300سازه آبخیزداری در حوزه بشاگرد ، رودان و حاجی اباد طی چهار سال اخیر احداث شده که نزدیک به 50میلیون مترمکعب آب در این سازه ها ذخیره می شود که نقش مهمی در تقویت سفره های زیرزمینی و تأمین آب بخش کشاورزی دارد.

 

ایجاد سازه های آبخیزداری به عنوان یکی از محورهای مهم فعالیت دولت در استان محسوب می شود که تداوم آن می تواند به بهبود وضعیت کنونی و پیشگیری از تنش آبی کمک شایانی کند.

 

با راه اندازی اب شیرینکن 100هزارمترمکعبی بندرعباس و یک میلیون مترمکعبی خلیج فارس، گام بلندی در راستای تأمین آب شرب پایدار شهر بندرعباس و خمیر برداشته شده است. این اتفاق در حالی رخ داد که بسیاری از مراکز استان ها در این حوزه با مشکلاتی روبرو بودند.

 

در مرحله بعدی این اقدام مهم، آبرسانی از دریا به پارسیان، بستک و جناح و همچنین احداث خط انتقال از آب شیرینکن یک میلیون مترمکعبی به روستاهای شمال بندرعباس، تازیان و شهرستان حاجی آباد در دستور کار قرار دارد.

 

استفاده از منابع آبی جدید نظیر آب شیرینکن ها، باعث شده به میزان آب تولیدی،در منابع آب سدها صرفه جویی شود که کاهش فشار و برداشت بی رویه از دشت میناب از جمله دستاوردهای اجرای این طرح های مهم محسوب می شود.

 

تکمیل و بهره برداری از سه طرح فاضلاب جدید در شهرهای رودان و درگهان و تیاب (میناب) به ظرفیت 7800 مترمکعب در روز

 

پیشبرد بالای 90درصد طرح های فاضلاب شهرهای میناب و خمینی شهر بشاگرد به ظرفیت مجموع 7600 مترمکعب در روز

 

بهبود شاخص برخورداری آب روستاهای استان از 64به 73 درصد

برچسب ها :