×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : سه شنبه, ۱۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Tuesday, 30 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 2 خبر
کم سابقه ،کم حادثه +اینفوگرافی

حسین روحی،تجارت جنوب آنلاین ، زمین لرزه‌ای به بزرگی ۶.۴ ریشتر در ساعت ۱۵ و ۳۷ دقیقه در عمق ۱۵ کیلومتری از زمین و زلزله دیگری با بزرگی ۶.۳ ریشتر در ساعت ۱۵ و ۳۸ دقیقه، به فاصله یک دقیقه در عمق ۱۵ کیلومتری زمین، یکشنبه ۲۳ آبان ماه استان هرمزگان را لرزاند.و البته بعد از آن مردم شمال هرمزگان بیش از 150پس لرزه را تجربه کردند .

شاید این حادثه کم سابقه و البته کم حادثه جانی بود که لطف الهی شامل مردم گردید . حضور به موقع مسئولان ، تیم های امدادی ، گروههای جهادی و دریک کلام همدلی مردم و مسئولین ،الام این زلزله را کاهش داد .

متاسفانه در این زلزله بیش از 3000خانوار سرپناهشان یا تخریب شده یا آسیب جدی دیده است ، بنا به گفته استاندار هرمزگان برای بازسازی واحدهای مسکونی 700میلیارد تومان اعتبار نیاز است . 176کلاس درس در مناطق زلزله زده نیازمند تخریب بازسازی ومقاوم سازی است .خسارت 12میلیارد ریالی به قلعه تاریخی فین ،خسارت 300میلیارد تومانی به راه های روستایی ،و30میلیارد تومانی به تاسیسات و شبکه برق از جمله برآوردهایی است که متولیان اعلام کرده اند

.آنچه مسلم است عنایت الهی از یکسو و اقدامات موثر مردم مسئولین از سوی دیگر موجب شد ،نقایص و کمبودها که البته پس از وقوع هر حادثه غیر مترقبه طبیعی به نظر می رسد ،کمتر آزار دهنده باشد . زلزله دوقلو در هرمزگان هرچند از نظر شدت کم سابقه بود اما دلایلی متفاوتی برای کاهش خسارات اعلام شد برخی سازندهای رسوبی (در اصطلاح زمین شناسی ) را موجب امواج لرزه‌ای و کاهش قدرت تخریب اعلام کردند و بعض دیگر به کانون و عمق زلزله اشاره دارند . از طرفی عده ای معتقدند وقوع این زمین لرزه در روز موجب شده که مردم به سرعت واکنش نشان دهند.

هر چه بود این زمین لرزه می توانست خسارات به مراتب بیشتری را متوجه مردم نماید ، اگر کمکهای امدادی به سرعت نمی رسید ، اگر استاندار و معاون اول رئیس جمهور ، مدیران دستگاههای خدمات رسان و تدبیرهای مدیریتی نبود ، باید عوارض و هزینه های بیشتری را متحمل می شدیم .

این اتفاق یک درس بزرگ برای مدیران و مسئولان و البته مردم داشت .با توجه به به اینکه این منطقه از نظر زلزله‌خیزی حالت فعالی دارد .کارشناسان معتقدند در محدوده شمال تنگه هرمز و در بخش انتهایی ایالت زاگرس به لحاظ زمین‌شناسی یک گسل‌هایی وجود دارد که در بخش زاگرس شانه‌ انتهایی آنها به‌ یکدیگر می‌رسند. در این محدوده یک سیستم گسلی دیگری هم وجود دارد که شامل نواحی غرب مکران می‌شود که با گسل شمالی جنوبی محدوده زاگرس تلاقی تکتونیکی دارد.

ایجاد آمادگی لازم ، ساخت و سازهای مقاوم ، مدیریت بحران ، اهمیت قایل شدن به پیش لرزه ها به عنوان هشدارهای مهم ، احداث و تقویت ایستگاههای لرزه نگاری ، امداد و نجات سریع ،توجه به مسیرهای اصلی تردد و تسریع در بازگشایی این مسیر ها ، نظارت جدی فنی بر ساخت و سازها ، ایجاد سازه ای مقاوم برای احشام روستاییان ، سرعت در تجهیزفضا برای اسکان موقت ، رعایت اخلاق و وجدان کاری و اقدامات موثر در حوزه تقویت روانی ، درسهایی مهمی است که باید به جد مورد توجه قرار گیرد .

برچسب ها :