×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۱۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 3 May , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
توسعه فناوری در مناطق کم برخودار و محروم

به گزارش خبرنگار تجارت جنوب آنلاین، محمدامیر زمانی دبیر طرح محور امید بنیاد احسان اجرای فرمان امام (ره) بیان داشت: ایده‌ی اجرایی طرح محور امید بعد از دیدار رهبری با نخبگان در سال ۱۴۰۰ شگل گرفت.

وی ادامه داد: با فرمایش مقام معظم رهبری، به اکوسیستم علم و فناوری کشور و توسعه مناطق کم برخوردار ورود کردیم تا تقاطع را برطرف کنیم.

زمانی در ادامه با انتخاب استان هرمزگان برای اجرای این طرح بیان داشت: از خردادماه ۱۴۰۱ به طور عملیاتی طرح را در هرمزگان آغاز کرده‌ایم. در همان ماه‌های نخست وقتی ادبیات اکوسسیتم فناوری را با مناطق محروم در کنار هم قرار می‌دادیم، با موضوعی مواجه می‌شدیم تحت عنوان محرومیت فناوری، زیرا با وجود منابع و ثروت در صورت عدم وجود تکنولوژی پیشرفتی صورت نخواهد گرفت.

وی در ادامه بیان داشت: ما در دبیرخانه طرح محور امید، ریشه اصلی را هدف گرفته‌ایم و قصد درمان موقت نداریم. از این رو در دبیرخانه ۸ ماه زمان گذاشتیم و مسئله‌ شناسی کردیم تا نتیجه‌ای مطلوب بدست بیاوریم. در نتیجه این تحقیقات به دو موضوع مهم رسیدیم، در اول توسعه منطقه‌ای دانش بیان و مناطق کم برخوردار، دوم توسعه علم و فناوری در خدمت مناطق کم برخودار که این قدم اول در این مسیر بود.

وی در ادامه گفت: در حال حاضر استان هرمزگان حدوداً دارای   ۱۳۰۰ کیلومتر نوار ساحلی بدون جزایر و ۲۳۰۰ کیلومتر با جزایر است. که این موضوع نشان‌ دهنده این است که استان هرمزگان قطب بسیار مناسبی برای فعالیت است. در آغاز طرح محور امید با بخش‌های شیلات و کشاوری و بخصوص پرورش میگو کار را شروع کردیم. زیرا در استان هرمزگان از دیرباز این دو بخش از عوامل کسب درآمد مردم بوده است و همچنین زمینه‌های فعالیت در این دو بخش بسیار متنوع است.

زمانی در پاسخ به خبرنگار تجارت جنوب آنلاین در خصوص، چرا صرفاً پرورش میگو، دیگر آبزیان چه می‌شوند؟، گفت: ما در طرح محور امید برنامه‌های چند ساله و با اهداف بلندمدت داریم، هر طرح نیازمند تحقیق و مطالعه است و عملیاتی کردن آن نیاز به زمان دارد، از این رو امسال با پرورش میگو و تا حدودی کشاوری آغاز کردیم و در سال بعد طرح‌های دیگر چون ماهی در ققس را اجرایی می‌کنیم.

وی در ادامه گفت: قصد ما ایجاد اشتغال‌زایی و فرصت برای مردم و به ویژه مناطق کم برخوردار است، از همین جهت تمام سعی و اهداف خود را قرار داده‌ایم تا طرح‌هایی ما برای اجرایی کردن توسط همه اقشار آسان باشد.

وی گفت: برای مثال برای پرورش میگو در حوزه‌های خانگی نیز برنامه ریزی کردیم تا مردم بتوانند به صورت خانگی نیز به اشتغال مشغول شوند.

همچنین در پاسخ به سوالی دیگر در خصوص عرضه محصولات و قیمت اظهار داشت: صحیح است که با عرضه زیاد، قیمت باید کاهش یابد، اما در خصوص قیمت گزاری از مسئولیت‌های ما خارج است و نهادهای زی‌ربط باید پیگیری و نظارت‌های لازم را انجام دهند.

زمانی در پایان با تشکر از زحمات همه عزیزان در این طرح، اشاره داشت: امیدوارم با این طرح اشتغال‌زایی مناسبی شکل بگیرد و مردم مناطق محروم و کم برخودار بتوانند از منابع و امکانات خود به درستی استفاده کنند.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

wp-puzzle.com logo