×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Sunday, 28 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 6 خبر
شرایط آبی امسال هرمزگان شکننده تر از سال قبل است

به گزارش تجارت جنوب آنلاین، عبدالحمید حمزه پور ضمن اشاره به فرا رسیدن هفته صرفه جویی در مصرف آب، با بیان اینکه کاهش ۵۲ درصدی بارندگی هرمزگان در سال آبی جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل، منابع سطحی و زیرسطحی را تا حد زیادی را تحت تأثیر قرار داده، افزود: بر پایه آمار منابع آب ایران، در فصل آبی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ میزان بارش هرمزگان ۹۶.۹ میلی متر بوده است؛ این در حالی است که بارش مدت مشابه فصل آبی گذشته هرمزگان ۲۰۱.۴ میلی متر بوده است.

مدیرعامل آبفا ادامه داد: بر اساس آمار منابع آب ایران، استان هرمزگان بیشترین میزان کاهش بارش در سال آبی ۱۴٠٢-۱۴٠١ نسبت به مدت مشابه، در بین استان‌های کشور تجربه کرده است.

به گفته وی، در فصل آبی جاری، اکثر شهرستان‌های استان با کاهش چشمگیر بارش مواجه بوده و این نشان از هشداری است که باید در تابستان پیش رو، مدیریت بهتری برای تأمین و مصرف آب داشته باشیم.

وی افزود: علیرغم وضعیت موجود، آبفا از هیچ کوششی برای تأمین نیاز آبی مشترکین دریغ نمی‌کند، اما انتظار است برای جلوگیری از کمبود آب، مدیریت مصرف را در دستور کار قرار داده تا بدون مشکل از تابستان گذر کنیم.

مدیرعامل آبفا با بیان اینکه شرایط امسال نسبت به سال گذشته سخت‌تر و شکننده‌تر است، ادامه داد: با توجه به گرمای سال و کمبود منابع، مشکل دوچندان شده و آبفا نیز با برنامه ریزی و پیش بینی‌های انجام شده تلاش می‌کند تا با مشکل کمتری از تابستان پرتنش عبور کنیم.

به گفته حمزه پور، استان هرمزگان به دلیل قرار گرفتن در حاشیه دریا، ظرفیت بالایی برای شیرین سازی آب دریا دارد، ادامه داد: شیرین سازی آب دریا فرایند پیچیده است که هزینه بالایی می‌طلبد از این رو مناطقی که از منابع آب شیرین کن‌ها، تأمین آب می‌شوند نیز به دلیل مصرف بالا و محدودیت ظرفیت آب شیرین کن‌ها نیز بایستی مدیریت مصرف را در دستور کار قرار دهند.

وی در عین حال پیش بینی کرد، در آینده نزدیک ظرفیت تأسیسات نمک زدایی افزایش یابد که با ظرفیت پیش بینی شده، زمینه تأمین آب پایدار فراهم شود.

گفتنی است، بر پایه آمار منابع آب ایران، مجموع بارش‌ها در کشور در سال آبی جاری معادل ۲۰۲.۷ میلی متر بوده است که نسبت به سال گذشته رشد ١٠ درصدی داشته است. همچنین در مقایسه با دوره بلند مدت ۵۴ ساله که ٢٣۴ میلی متر بوده، کاهش ١۴ درصدی را نشان می‌دهد.

امسال از ۲۶ خرداد الی یکم تیر به عنوان هفته صرفه جویی در مصرف آب نامگذاری شده است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

wp-puzzle.com logo