×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Monday, 29 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
گرامیداشت روز شهرداری و دهیاری در بندرعباس برگزار شد

به گزارش تجارت جنوب آنلاین، در راستای نکوداشت و پاسداشت خدمات شهرداران پیشین شهر و شهردار و مدیران و روسای مناطق و نواحی فعلی، به مناسبت ١۴ تیر ماه مراسم باشکوهی با حضور احمد مرادی نماینده مجلس ،صفر صادقی مدیر کل امور شهری و شوراهای استانداری هرمزگان ،دکتر شهریار مشیری، احمد سایبانی و دیگر شهرداران سالهای دور و نزدیک ،اعضای شورای اسلامی شهر ،علی نقی زاده مدیر کل اداره پست و جمعی از نخبگان و پژوهشگران برگزار شد.

موحدی نژاد مدیر مرکز اسناد شهرداری به عنوان میزبان، اولین سخنران این مراسم بود که ضمن تشکر از حضور تک تک حضار و صاحب نظران هدف از برگزاری این مراسم را یک فرهنگ و سنت برای قدر دانی از زحمات شهرداران ادوار گذشته بیان کرد و گفت: مرکز اسناد تاریخی یک شهر، حافظ هویت اصالت پیشینه و تاریخ ان شهر می باشد، امروز مرکز اسناد شهرداری بندرعباس یک مرجع و منبع مهم برای بازشناسی و بازسازی تاریخی این جغرافیاست که تاریخ وًبسترهای مکتوب ان باید افزایش پیدا کند تا نسلهای بعدی از ما چیزی به ارث و یادگار داشته باشند.

شهریار مشیری با عنوان رتبه پدر معماری و هویت ساز بصری شهر بندرعباس و شهرستانهای استان گفت: اولین ساختمانهای جنوب در بوشهر بوده اولین خانه ها در بوشهر ساخته شده و بعدها بندرعباس، کنگ و لنگه شاهد شکل گیری و ساختن بناهای جنوبی شدند و یک مساله و حدس و گمان وجود دارد و هنوز مشخص نیست که بوشهری ها اولین دریا نوردی کرده اند یا سومری ها.

مشیری افزود: بوشهر دو سه هزار سال تاریخ دارد و در دوره ای مرکز حکومت هخامنشیان بوده مردم در گذشته از هند و زنگبار چوب هایی وارد میکردند که در برابر اب مقاوم بودند مثلا چوب زاج این خاصیت را دارد.

وی گفت: معماری جنوب حکایت پایداری است ،در گذشته با استفاده از ظرفیت معماری و طراحی بدون استفاده از وسایل الکتریکی خانه گرم وسرد می شد و نور داشت ، معماری جنوب هنر است که جغرافیا در ان وجود دارد.

مشیری بیان کرد: آثار بیزانس و روم در معماری کاملا هنرمندانه است. معماری روم و ایران تلفیقی است در زمان اشکانیان هیچ گنبدی در ایران وجود نداشته و معماری اسلامی معماری است که با دیگر معماری ها ترکیب شده و دوره ساسانیان و صفویان پر رنگ شده در معماری سودان ترکیب معماری ایران اسلامی دیده می شود ، در معماری ساسانیان و شمال افریقا معماری هایی شبیه هم دیده می شود.

صفر صادقی مدیر کل امور شهری و شوراهای استانداری در این جلسه با بیان اینکه شهرداری ها فربه هستند و نگهداری از شهرها سخت است گفت: شهرداری ها درآمد پایدار ندارند ما در ایران در حال حاضر ١۵٠٠ شهر داریم، در سال١٢٩۶ تعداد ١٧ شهرداری و شهر بیشتر نداشتیم، شهرداری ها نهادهای نیمه دولتی، نهادهای عمومی محلی و مردم محور هستند شهرداری ها مشکلات مردم در شهرها نواحی محله ها را حل میکنند و باید کارکردهای خود را درست ارائه دهند و در سطح محلی و شهری مشکلات را حل نمایند.

احمد مرادی نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی در این جلسه بیان کرد: امروز شهردار فعلی بنا را بر این گذاشته است که تجلیل کند از کسانی که در گذشته برای مردم خدمت کرده اند، ایده و روش خوبی برای قدرشناسی است، اگر قیاس شود در گذشته شرایط چطور بوده و امروز چگونه هست مشکلات تقریبا مطابق با زمان خود وجود دارد ،هر زمان نسبت به شرایط خودش مشکلاتی وجود داشته است. همه برنامه هایی که از شهرداری از کانال شورا عبور میکند باید پخته تر شود، از تجربیات گذشته شهرداران از کسانی مثل دکتر مشیری استفاده شود، اینها گنج هستند ،در همین شهرداری بندرعباس عزیزانی دلسوز و صاحب نظر هستند چیزی که الان باید اتفاق بیفتد همبستگی است.

نماینده مردم بندرعباس در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: شهرداری باید شفاف باشد و خدمت آنها به مردم گزارش داده شود،۵٨٠٠ میلیارد تومان از محل ارزش افزوده کسب شده است و نیمی از آن پرداخت شده والباقی پول و سهم شهرداری ها و دهیاری ها باید تعیین تکلیف بشود.

مرادی گفت: بندرعباس جزء یازده شهر مهم کشور است و باید از نظرات صاحب نظران استفاده کنیم تا به جایگاه اصلی اش برسد،شهر بندری ساحلی که میتواند با خیلی از شهرهای دنیا قرار داد و تفاهم نامه خواهر خواندگی داشته باشد.

نماینده مردم هرمزگان درادامه خاطر نشان کرد: از شورای شهر میخواهم که نگاهشان بلند باشد و نگاهشان به پنجاه سال نباشد و آینده ها را بنگرند، در تمام دنیا شهرداران اختیارات زیادی دارند و شهردار باید موضوعات بزرگ را رقم بزنند، نقص و ایراد در کل کشور هست، اما چرا در شهر اصفهان موفق هستند و در شیراز و ارومیه اتفاقات خوب رخ داده، تحول ایجاد شده ولی در بندرعباس اتفاق نیفتاده است؟

مرادی گفت: میتوانم شهادت دهم در زمانی که فرماندار بودم شهرداران چه تلاشهایی داشته اند، ماندن من و شما مهم نیست ماندن مردم و شهر مهم است ،بندرعباس باید به جایگاه اصلی خود برسد همه چیز متعلق به مردم و استان هرمزگان است.

مرادی افزود: ما باید در کنار هم باشیم و خودمان وً توان خودمان را نشان دهیم، به فرمایش حضرت علی (ع)عدل یعنی قرار گرفتن هر کسی در جای خودش پس باید کمک کنیم اتفاقات خوب رقم بخورد.

سید رضا موسوی عضو و سخنگوی شورای اسلامی شهر بندر عباس با بیان اینکه از شهرداران پیشین که هر کدام در مسیر و مبنای رشد شهر دخیل بودند باید قدردانی و تشکر کرد، تصریح کرد: شهرها تمدن ساز و محل شکل گیری بسیاری از تمدنهای بزرگ در دنیا هستند، خیلی از مشکلات شهر با استفاده از ظرفیت سازمانهای دیگر و کمک نمایندگان مجلس و استانداری حل میشود.

موسوی گفت: متاسفانه بندرعباس در حوزه سرمایه گذاری دریا محور و سواحل بسیارضعیف است که گاهی قوانین و مقررات باید اصلاح شود و شرایط به گونه ای باشد که بتوان این حوزه را فعال کرد.شهرها باید مسیر رشد و حرکتشان بر اساس جغرافیا موقعیت و محیط پیرامون ترسیم وًمجسم شود.

عضو شورای اسلامی شهر بندرعباس افزود: برخی از شهرها در یک حوزه قدرتمند و قوی رشد کرده اند و توسعه آنها تک بعدی بوده همان یک حوزه هم به شکل درست تقسیم نشده و توسعه کامل شکل نگرفته است.

سخنگوی شورای اسلامی شهر بندرعباس اظهار داشت: پیشرفت و رشد یک شهر باید از همه جهت شکل بگیرد و در همه مناطق، محله ها و نواحی به طور یکسان بر اساس ظرفیت های مکانی و جغرافیایی تقسیم شود. اولویت بندی در مسایل شهری و شهرداری ها امری واجب است چرا که همه حوزه های فعالیت شهرداری ها به ارتباطات با مردم ختم میشود و شهروندان به نوعی با شهرداری ها در ارتباط هستند که ساده ترین شکل ممکنش این است که شهرداری پسماند و زباله هایی که در منازل شهروندان تولید می شود و هر روز جمع اوری میکند کار خدماتی عمرانی فرهنگی اجتماعی و ورزشی در هر شهر به درجه ای از رشد و تعالی نخواهد رسید مگر با مشارکت های شهروندان و ارتباطات شهرداری ها با نخبگان و صنعتگران و ورزشکاران و هنرمندان روز شهرداری ها و دهیاری ها در واقع تجسم و انعکاس زحمات تلاشها و کوشش صادقانه شهرداری ها و دهیاری هاست.

مهدی نوبانی شهردار بندرعباس‎ در این جلسه بیان کرد: مدیریت شهری و روستائی به دلیل اثرگذاری مستقیم و غیرمستقیم بر حیات اجتماعی نقشی تعیین کننده در تداوم پایداری و توسعه یافتگی زندگی شهری و روستائی دارد.

شهردار بندرعباس گفت: برای اداره موفق شهرها، ارتقاء شاخصه های شهر و شهروندی، قوانین و مقررات، ماشین آلات و تجهیزات جدید، ارتقاء سطح ایمنی، تردد آسان، تحقق شهرداری الکترونیک، شناسایی درآمدهای پایدار، نیروی انسانی متعهد و متخصص، مشارکت مطلوب شهروندان در برنامه‌های شهرداری لازم است.

نوبانی تصریح کرد: بی‌تردید روستاها نیز به عنوان یک نهاد زیستی اصیل و ریشه دار به دلیل گسترش ارتباطات از این تغییرات مصون نبوده و آگاهی رهبران فکری، نخبگان، فعالان این نهاد دیرپا نتیجه‌ای جز احساس و ضرورت نیاز به تغییر در شیوه‌های قدیمی اداره روستاها نداشته است.برای ارتقاء مدیریت شهری و روستایی در کشور زمینه خدمات رسانی بیشتر از طرف شهرداری‌ها و دهیاری‌ها به شهروندان باید فراهم شود.

این مقام مسئول گفت:چشم اندازهای جدید از مدیریت شهری و روستائی، زمینه لازم برای روند تکاملی حرکت آنها مهیا میکند. نوبانی افزود: خدمات شبانه روزی کارکنان پرتلاش و خدوم شهرداری‌ها و دهیاری‌ها بر کسی پوشیده نیست و به همت کارکنان شهرداریها و دهیاری ها، قطعا فردای بهتری در انتظار شهرها و روستاها خواهد بود.

شهردار بندرعباس گفت: قطعا مدیریت یکپارچه و واحد شهری توسعه و تکامل شهرها را بهتر رقم خواهد زد و برای داشتن شهری یک دست یک صدا و مدرن و رو به رشد باید به سمت و سویی برویم که هماهنگی نظم و انضباط را در شهرها افزایش دهیم.

نوبانی بیان کرد: اگر درون سیستم هر کسی وظیفه خودش رو انجام دهد و کار خودش را به درستی به سر انجام رساند انضباط اداری و کاری شکل می گیرد.

وی گفت: ما به جایگاه خوبی نمیرسیم مگر اینکه ارزش اعتبار و عملکرد موثر مدیران شهری رو به خوبی رصد کنیم و بر اساس ظرفیت های منطقه و محیط کارها را تقسیم نماییم.

نوبانی اظهارداشت: ‎شهرداری ها به واسطه ی مردمی بودنشان رابطه نزدیکی با شهروندان دارند و به همین خاطر همیشه توقعات از مجموعه شهرداری بالاست و برای پاسخگویی به این توقعات باید حتما برنامه داشته باشیم.

نوبانی گفت: برنامه و نقشه راه هست که مسیر را نشان ما میدهد و میفهمیم که از چه راه و روشی به موفقیت های بیشتری می رسیم تا توسعه متوازن در شهرها رقم بخورد.

شهردار بندرعباس تصریح کرد: در یکی دو سالی که بنده خدمتگذار مردم هستم میتوانم شهادت بدهم که همکاران در مجموعه شهرداری خالصانه و صادقانه در مسیر خدمت به مردم هستند و امروز از ١۵ دستگاه ون تاکسی که به ناوگان حمل ونقل شهری اضافه شده در محل بلوار ساحلی منظرگاه شهر بندرعباس بهره برداری خواهد رسید و انشاالله در ادامه بقیه اتوبوسها و ون های خریداری شده تا پایان سال تحویل داده می شود.

نوبانی در پایان گفت: پروژه های خوبی در سال ١۴٠٢به بهره برداری می رسد، ما سه تقاطع و پل بزرگ در غرب و شرق شهر داریم،در حوزه سرمایه گذاری شهر بازی، فانوس دریایی،تله کابین،ساختمانهای بلند مرتبه،بلوار ساحلی شرقی صنوف مزاحم را داریم که قطعا با انجام این پروژه ها آینده شهربندر عباس روشن و روشن تر خواهد شد.

گفتنی است؛ در این مراسم از شهرداران پیشین و شهرداران ومدیران فعلی شهرداری، دانش آموزان شرکت کننده در مسابقه انشاءنویسی من اگر شهردار بودم تقدیر و تجلیل شد،همچنین از کتاب تاریخچه شهرداری های هرمزگان ،بازی شهر گرد بندر عباس و تمبر اختصاصی روز شهرداری ها ودهیاری ها رونمایی شد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

wp-puzzle.com logo